براي نخستین بار در ايران صورت گرفت؛

به کارگیری فرمولر هوشمند قلب در مرکز شهید رجایی

طرح به کارگیری فرمولر هوشمند قلب براي اولين بار در ايران در مركز قلب و عروق شهيد رجايي اجرايي شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دكتر فريبرز فرساد متخصص داروسازي باليني فارموكوتراپي و مسئول باليني بخش خدمات ومراقبت هاي دارويي شهيد رجايي و دبير انجمن علمي داروسازان ايران گفت: اين طرح كه در بخش خدمات ومراقبت هاي دارويي مركز قلب شهيد رجايي در دست اجرا و پياده سازي است «فرمولر هوشمند قلب» نام گرفته است.
 
وی افزود: اصولا"در بخشهاي دارويي مراكزدرماني وظيفه اوليه در واحد لجستيك و تامين اقلام دارويي است. ولي وقتي از منظر خدمات باليني به اين بخشها نگاه مي كنيم، ضرورت تدوين فرمولر دارويي بعنوان اولين وظائف ظاهر مي شود.
 
وی ادامه داد: فرمولر دارويي در نگاه اول مجموعه فهرستي كامل از كل اقلام دارويي مصرفي در يك مركز درماني است و علاوه برليستي از كل اقلام داروي، داراي اطلاعاتي نظير اسم دارو و شكل وقدرت دارو، كارخانه سازنده و بحث تداخلات عمده و سازگارهاي دارويي و بحث عوازض سوء دارويي است.
 
وی اظهار داشت: وجود اين فهرست و اطلاعات مربوطه بصورت يك نرم افزار متني(Textual) عموما" در مراكز درماني، يا سابقه نداشته يا اگر بوده به طوري ناقص و مراحل ابتداي بوده است.
 
دکتر فرساد گفت: كاري كه در مركز قلب شهید رجایی شروع شده يك پروژه سه مرحله اي است كه با ياري گرفتن از استادان، دستياران و دانشجويان داروسازي و مشاوره و همكاري با اساتيد داخلي قلب و بخش جراحي و بيهوشي در حال انجام است.
 
وی افزود: در وهله اول بدنبال اين هستيم كه متن اين فرمولر قلب كه دربرگيرنده كليه اقلام دارويي وشبه داروي موجود در ايران است رااز منابع و اطلاعات رده سوم دارويي(Tertiary source)جمع آوري، انتخاب و تدوين كنيم و در مرحله دوم اين اطلاعات رابكمك متخصصين رايانه اي مركز بصورت نرم افزاري و قابل پياده شدن بروي تلفن هاي هوشمند، ايپد و آيفون قرار مي دهيم.
 
این متخصص داروسازی گفت: به این صورت كه هر يك از استادان درمركز بدانند چه اشكال دارويي در مركز وجود دارد و دركنار آن چه عوارض حساس و اخطارهاي تازه اي در مورد مصرف اين اقلام دارويي را در نظر داشته باشند. از چه مراكزي از داخل و خارج كشور تامين مي شود و با چه قيمتي به دست بيمار مي رسد و چه تداخلات و عوارض سويي در پي دارد. اين باعث مي شود كه بسياري از مشكلاتي كه در درمانگاه وجود داردمثل اسامي دارو و اشكال دارويي پيشگيري شود و كيفيت خدمات درماني ارتقا پيدا كند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: يك بعد اساسي در مراكز درماني دانشگاهي بخش آموزش است كه با اجراي طرح اول و دوم از بسياري از مشكلات جلو گيري ميشود بنوعي اين فرمولر يك مركز اطلاعات دارويي سيار خواهد بود كه مي تواند حتي نقش مهمي در كنترل مسموميت ها داشته باشد. بسياري از موارد ضرورتي به داشتن يك فارماكوپه مفصل و متنوع نيست. استاد و دستيار ما نياز به اطلاعاتي سريع ،مفيد و صريح دارد كه بصورت quick referenc در اختيارش باشد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار