علي اکبر صالحي وزیر امورخارجه کشورمان رویکرد و نقشه راه پیشنهادی ایران را برای برون رفت سوریه از بحران در نشست وزرای خارجه ایران، مصر و ترکیه ارائه کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني مصر، علی اکبر صالحی در ابتدای سخنان خود از تلاشهای دولت مصر در برقراری نشست چهارچانبه و نشست معاونان وزیرخارجه قدردانی کرد و آن را نشانه اهمیت دادن به خرد جمعی در منطقه دانست.

وي در چارچوب این نقشه دوشنبه شب در قاهره، اعلام توقف درگیری و خشونت به طور همزمان توسط طرفهای درگیر، تاکید بر حل مسالمت امیز بحران، بدون دخالت خارجی، توقف هرگونه حمایت مالی، نظامی و اموزشی از نیروهای مسلح مخالف دولت سوریه، اغاز گفتگو میان دولت سوریه و معارضه، تشکیل کمیته آشتی ملی با مشارکت همه گروهها، اعزام ناظران از کشورهای مشارکت شرکت کننده در نشست قاهره برای نظارت بر روند توقف خشونت،‌ تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی، وحدت ملی و ارضی سوریه و کمک به روند اصلاحات ریشه ای و تحقق رویکرد مردم سالاری و دمکراسی با محوریت سوری - سوری را برای بحث و بررسی به نشست قاهره پیشنهاد کرد.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه رنج و درد ملت سوریه به ویژه تحریمها و مجازاتهای اقتصادی ایجاب می کند تا کشورهای اسلامی از جمله چهار قدرت مطرح منطقه، تلاشها برای ارسال کمکهای انساندوستانه تقویت و منسجم کنند، تشکیل کمیته ای برای رفع آلام ملت سوریه را برای تحقق این امر پیشنهاد کرد.

وزير امور خارجه ايران تاکيد کرد: نبايد از راه حلي صحبت کرد که از خارج بر سوريه تحميل شود.

علي اکبر صالحي که در کنفرانس خبري بعد از نشست قاهر، با حضور وزيران خارجه مصر و ترکيه شرکت کرده بود، اظهار داشت: خوشوقتم که بار ديگر با مردم مصر ديدار کردم و به آن ها براي تحقق انقلابي بزرگ تبريک گفتم، انقلابي که جايگاه مصر را در جامعه جهاني و منطقه تغيير داد.
وي افزود: همانگونه که وزراي خارجه ترکيه و مصر نيز اشاره کردند اينکه ما انتظار داشته باشيم از نشست ما يک راه حل سريع براي بحران سوريه بيرون بيايد يک توقع نابجاست بلکه ما بايد صبور باشيم. با اين حال من تاکيد مي کنم که مشترکات ما بيش از اختلافات بود و همه بر ضرورت ارائه يک راه حل مسالمت آميز تاکيد کردند.

صالحي تاکيد کرد: کشورهاي موثر در منطقه يعني ايران، مصر، ترکيه و عربستان داراي نقش عمده اي در حل بحران سوريه اند ومي توانند پيشنهادي ارائه کنند که در پايان به يک نتيجه مورد رضايت همه طرف ها منجر شود اما اين مساله به رايزني هاي بيشتر نياز دارد و ما تاکيد کرده ايم که به مشاوره ها ادامه مي دهيم و همانگونه که وزير خارجه مصر نيز اشاره کرده اند در نيويورک و در حاشيه برگزاري نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد بار ديگر با يکديگر ديدار خواهيم داشت.

وي خاطرنشان کرد: گروه تماس با اخضر ابراهيمي در خصوص تحولات سوريه گفتگو کرده است و هماهنگ با وي خواهد بود زيرا نمي خواهيم براي حل بحران سوريه موازي کاري شده و دو جبهه تشکيل شود بلکه تنها بايد يک جبهه وجود داشته باشد و در مسير واحدي براي ايجاد راه حل به حرکت در آيد. ما خوشبينيم و به خواست خداوند در آينده وضعيت بهبود خواهد يافت.

وزير امور خارجه ايران تصريح کرد: نمي توان از راه حلي صحبت کرد که از خارج سوريه تحميل شود. اين همه آن چيزي است که ما آن را طرح کرده ايم.

لازم به ذکر است که هیات عربستانی در نشست قاهره حضور نداشت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار