اجراي طرح ارائه خدمات به معلولين غير ايراني، در مركز جامع علمي‌كاربردي بهزيستي با همكاري سازمان بهزيستي، وزارت كشور و كميسارياي عالي امور پناهندگان ملل متحد در خراسان رضوي آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد. در اين طرح به تعدادي از اتباع خارجي داوطلب و داراي مدارك تحصيلي معتبر، كه از آن ها به عنوان تسهيل گر نام برده می شود آموزش‌هايي  ارائه مي‌شود و اين افراد پس از گذراندن آموزش‌ها و موفقيت در آزمون، به عنوان تسهيلگر به محلات اسكان اتباع خارجي اعزام و شناسايي و ارائه خدمت به معلولين غير ايراني را آغاز مي‌كنند.

اولين دوره‌ي آموزش به تسهيلگران غير ايراني صبح امروز در مركز جامع علمي كاربردي بهزيستي خراسان رضوي، آغاز شد.

مسؤول واحد حقوقي و روابط بين‌الملل اداره كل اتباع و مهاجرين خارجي خراسان رضوي در آغاز اين دوره‌ي آموزشي گفت: بر اساس توافق انجام شده بين سازمان بهزيستي، نماينده كميسارياي امور پناهندگان سازمان ملل در ايران و وزارت كشور، در اين طرح در سال جاري 150 معلول شناسايي و خدمات توانبخشي به آنان ارائه مي‌شود.

زهره عرفان‌پور افزود: افرادي كه توسط اداره كل اتباع به عنوان واجدين شرايط شركت در اين دوره‌ي آموزشي شناسايي شده‌اند فقط در طول مدت شش ماهه‌ي اجراي طرح، با اين برنامه همكاري دارند و پس از آن هيچ‌گونه تعهدي براي دولت يا سازمان‌هاي ايراني براي بكارگيري آنان وجود ندارد.

وي با بيان اينكه 15 نفر به عنوان واجد شرايط تسهيلگري از بين اتباع خارجي استان انتخاب شده‌اند گفت: از اين افراد كه به مدت 12 روز آموزش مي‌بينند 7 نفر از طريق آزمون برگزيده و براي آغاز مرحله‌ي عملياتي طرح، به محلات اسكان مهاجرين اعزام مي‌شوند.

وي خاطر نشان ساخت: در طول شش ماهه‌ي اجراي طرح، حسب توافق ماهانه مبلغی به عنوان حق‌الزحمه براي تسهيلگران در نظر گرفته شده است.

وي اضافه كرد: اين تسهيل گران بايد در طول مدت اجراي برنامه كه اواسط بهمن‌ماه به پايان مي‌رسد 150 معلول را در محلات اجراي طرح شناسايي و به اداره كل بهزيستي خراسان رضوي معرفي كنند.

عرفان‌پور اظهار داشت: سازمان بهزيستي بر اساس توافق‌نامه‌ي مذكور، معلولين شناسايي شده را براي مدت محدود و در طول اجراي اين برنامه تحت پوشش خدماتي خود قرار مي‌دهد.

وي تأكيد كرد: تسهيلگران بايد دقت كنند در شناسايي معلولين غير ايراني، افرادي را مورد توجه قرار دهند كه تا كنون از هيچ‌يك از سازمان‌هاي خدماتي ايراني و غير ايراني، خدمات دريافت نكرده باشند.

كارشناس اتباع خارجي خراسان رضوي تصريح كرد: تنها معلوليني مي‌توانند از خدمات اين طرح استفاده كنند كه كارت آمايش 7 يا 8 و يا مدارك معتبر هويتي داشته باشند.

وي همچنين يادآور شد: قرارداد اداره اتباع با تسهيلگران، به صورت ماهانه است و چنانچه تسهيلگر عملكرد موفقي نداشته باشد تغيير مي‌كند.

وي در خصوص دليل بكارگيري تسهيل گران غير ايراني براي اجراي اين طرح گفت: دليل اين انتخاب آن است كه افراد غير ايراني، ارتباط بهتري با هموطنان پناهنده يا مهاجر خود دارند و محل‌هاي اسكان و زندگي و امكانات آنها را بهتر مي‌شناسند./س

ابوعطا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.