دبير دوازدهمين دوره جشنواره به ضعف هاي سينماي دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: بايد با برپايي جشنواره ضعف هاي سينماي دفاع مقدس به طور جدي آسيب شناسي شود.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ سينما باشگاه خبرنگاران، دومين نشست جشنواره مقاومت و سينماي دفاع مقدس در مجتمع فرهنگي و هنري اسوه برگزار شد.
در ابتداي اين نشست محمد خزاعي دبير جشنواره به اهانت فيلمساز اسرائيلي به مقدسات مسلمانان اشاره  كرد و گفت: نبايد از عمل بي شرمانه اي كه توسط دشمنان اسلام صورت گرفته به راحتي عبور كرد سينما گسترده ترين و يكي از تاثيرگذارترين مباحث فرهنگي هر كشوري محسوب مي شود كه كشورهاي غربي گاهي با كتاب و كاريكاتور و امروز به وسيله فيلم و سينما مي خواهند بين مسلمانان تفرقه بيندازند.
وي افزود: امروز دين مبين اسلام در كشورهاي غربي نقش عظيمي پيدا كرده و چه بسيار مردم كشورهاي غربي هستند كه امروز به دين اسلام روي آورده اند آن ها از اين گستردگي و عظمت دين اسلام مي ترسند.
دبير دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت در ادامه به برگزاري جشنواره اشاره كرد و گفت: جشنواره فيلم مقاومت و سينماي دفاع مقدس در مدت دو ماه در نقاط مختلف داخل و خارج كشور برگزار مي شود جشنواره مقاومت يكي از وسيع ترين جشنواره هايي بوده كه من تا به حال آن را مديريت كردم.
وي ادامه داد: نمي‌دانم در كيفيت برگزاري جشنواره چه اتفاقي خواهد افتاد اما تيم عظيمي از چند ماه گذشته تمامي سعي و تلاش خود را به كار بسته كه اين جشنواره به درستي تمام برگزار شود.
وي افزود: به سينماي دفاع مقدس آسيب هاي جدي وارد است كه نبايد به راحتي از كنار اين موضوعات گذر كرد جشنواره مقاومت هر دو سال يك بار برگزار مي شود اميدوارم متوليان اين جشنواره از امروز براي دو سال آينده و همچنين مكان برپايي جشنواره برنامه ريزي كنند ادامه دارد.
در ادامه خزاعي اظهار داشت:خاطره گويي و ديدار با خانواده شهدا و جانبازان از ديگر برنامه‌هاي طراحي شده براي اين جشنواره است.
وي ادامه داد:همان‌طور كه تمام مناطق كشور در بحث دفاع مقدس دخيل بودند،بايد بتوانند از جشنواره فيلم مقاومت استفاده كنند و تنها اين جشنواره در مراكز استان‌ها برگزار نشود.وقتي مي‌گوييم جشنواره فيلم مقاومت بحثي ملي است؛نه به اين معنا كه بايد از همه شهر‌هاي كشور فيلم به اين جشنواره ارسال شود؛بلكه منظور اين است كه همه كشور در اين جشنواره با مباحث آن درگير شوند.
وي همچنين به برپايي نشست‌هاي تخصصي در جشنواره مقاومت اشاره كرد و اكبر نبوي كارشناس اين نشست ها است.
در ادامه 3 كارگاه آموزشي نيز برگزار خواهيم كرد كه "نقد در سينما" را مسعود فراستي،‌"فيلمنامه نويسي"مهدي سجاده‌چي و "مستند در بحران" را محمد داودي هدايت مي‌كنند.
وي افزود:از 25 كشور خارجي مهمان در اين جشنواره خواهيم داشت كه نشست‌هايي را براي تعامل هرچه بيشتر با آنها طراحي كرده‌ايم.
دبير جشنواره ادامه داد:فيلم سينمايي "قلاده‌هاي طلا" و "عطر ولايت"در بخش خارج از مقايسه خزاعي همچنين به بخش‌هاي مختلف جشنواره اشاره كرد و گفت:جشنواره مقاومت داراي 9 بخش است كه يكي از آنها بخش مسابقه فيلم‌هاي سينمايي در حوزه فيلم سينمايي كوتاه، مستند و سينمايي و ويدئويي است.
مجموع آثار رسيده به اين بخش 1044 اثر بوده است در آثار سنيمايي بخش مسابقه ايران از 22 فيلم رسيده، 12 فيلم انتخاب شده و 2 فيلم سينمايي "عطر ولايت" و "قلاده‌هاي طلا" در بخش خارج از مسابقه به نمايش در مي‌آيد و 81 فيلم سينمايي ويدئويي به جشنواره ارسال شده كه 20فيلم از ميان آنها انتخاب شد و 57 فيلم كوتاه نيز به جشنواره رسيده است.
وي بيان كرد: "قاسم بخشي" مستندسازي كه هميشه در كنار "سيد مرتضي آويني "حضور داشته است و در زمينه‌ي مستند سازي فعاليت بسيار داشته  تقدير خواهد شد.

*143 فيلم در جشنواره مقاومت به نمايش در مي‌آيد


خزاعي؛همچنين از نمايش 143 فيلم در تمامي بخش‌هاي جشنواره اشاره كرد و گفت: 143 فيلم در بخش‌هاي مختلف جشنواره نمايش داده مي‌شود و فيلم سينمايي "بزرگ مرد كوچك" تنها فيلمي است كه براي اولين بار در جشنواره مقاومت به نمايش درمي‌آيد و فيلم توليدي جديدي كه مختص سينماي دفاع مقدس باشد،براي اين جشنواره نداريم.
وي همچنين به سختي‌هاي كار در اين سينما اشاره كرد و گفت:تمامي كساني كه براي سينماي دفاع مقدس گام برمي‌دارند ژنرال‌هاي فرهنگي و سينمايي كشورمان هستند ساخت فيلم جنگي و همچنين سينماي دفاع مقدس سختي‌هاي بسيار دارد،اما متاسفانه اگر يك فيلمساز سينماي دفاع مقدس چندين سال فيلم نسازد كسي احوالي ازآنها جويا نمي‌شود.
خزاعي ادامه داد:بهترين فيلم سينمايي جشنواره بين‌المللي فيلم فجر "روزهاي زندگي" بود كه توانست نظر مخاطبان بسياري را به خود جلب كند اما اين فيلم در اكران ناكام مي‌ماند زيرا برنامه ريزي خاصي براي اكران آنها در نظر نمي‌گيريم.
وقتي فيلمي در زمينه‌هاي سينماي دفاع مقدس ساخته مي‌شود بايد شرايط اكران و تبليغات آن فراهم شود.
خزاعي در پايان گفت:‌متوليان فرهنگي در عرصه سياست بين‌الملل سينما بايد برنامه‌‌ريزي كنند،هم اكنون شاهد فيلمي بوديم كه به ساحت مقدس پيامبر اسلام (ص) اهانت كرده  و ما بايد تلاش كنيم چهره زيبايي از بزرگان دين به نمايش بگذاريم، متاسفانه بايد بگويم يك مقدار در عرصه بين‌الملل سينما غافل مانديم و نياز است .
دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس، گستردگی و فراگیری جشنواره در مقیاس ملی و بین الملل ، توجه به رویکردهای موضوعی روز کشور و جهان به حسب ضرورت ها و نیازهای داخلی و منطقه ای و جهانی، اهتمام به مقوله فیلمنامه نویسی با بخش قلم طلایی، توجه به موضوع شهدای ترور و راه اندازی جریان فیلمسازی با این موضوع برای نخستین بار در کشور، پیش بینی بخش عماد مغنیه و فرصت سازی برای شناسایی و آگاهی بخشی نسبت به این موضوع، توجه به سیاست ها و نگاه تازه در عرصه بین الملل با اهتمام به محورهایی چون: بیداری اسلامی، حقوق بشر، تفکرات ضد استبدادی و ضد استکباری و اهمیت دادن به جنبش های نوین در جهان و اعتراضات استقلال خواهی و  تاکید بر ارتقای کیفی در تمامی سطوح اعم از زمان بندی، راه اندازی سامانه پذیرش مهمان، انتشار جدول نمایش و مشارکت گسترده هنرمندان و فیلمسازان صاحب نام در تیم های انتخاب و داوری به دلیل اعتقاد به اینکه دفاع مقدس نماد وفاق و وحدت و همگرایی خانواده سینمای ایران است از ویژگی های مهم این دوره خواند و افزود: جشنواره مقاومت در این دوره با شعار مقاومت ، بصیرت و شکوفایی و با اهدافی چون: «تبیین فرهنگ مقاومت و پاسداشت حماسه های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و نگاه به حضور سازنده ایثارگران در مقابل دشمنان ،تحریم اقتصادی ، دستاوردهای علمی و افتخارات جهانی»،«مقاومت و بیداری اسلامی» ، «مقابله با استکبار جهانی» ، «تروریسم»و «صهیونیسم بین الملل»  و در بخش های «مسابقه سینمای ایران»، «مسابقه بین الملل»، «قلم طلایی»، «جلوه گاه نور»، «چشم انداز سینمای مقاومت ایران»، «نشست های تخصصی"و "ورگ شاپ ها ، بزرگداشت سینماگران انقلاب و دفاع مقدس» طراحی و پی ریزی شده است.
مسابقه  عکاسی

دبیر جشنواره فیلم مقاومت ادامه داد: بخش بعدی جشنواره مسابقه عکس فیلم های سینمایی دفاع مقدسی است که 108 اثر از 17 عکاس برای حضور در بخش مسابقه انتخاب شده‌اند.

بخش بین الملل دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت


خزاعی در ادامه با تشریح بخش‌های بخش بین‌الملل اظهار دشت: بخش بين الملل آن با عنوان" آفتاب حقيقت" نامگذاري شده در قالب رقابت فيلم هاي سينمايي، فيلم هاي كوتاه داستاني و آثار مستند برگزار ميشود که 209 اثر در بخش بین الملل از 87 کشور به دبیرخانه رسیده که مجموعا 40 عنوان برای بخش مسابقه انتخاب شده است که شامل  14 عنوان فیلم در بخش عماد مغنیه، 13 عنوان سینمایی و 13 عنوان مستند هستند.

محورهای بخش بین الملل


وی ادامه داد:قربانیان سلاح­های کشتار جمعی (شیمیایی، میکروبی و هسته ­ای)" ، " مقابله با تروریسم و صهیونیسم "، " مقاومت و بیداری اسلامی"،"حقوق بشر" ، "جنبش وال­استریت " در هدف گذاري محتوايي آثار سينمايي، مستند و داستاني بخش مسابقه بين الملل محورهای اصلی بخش بین الملل هستند.

مسئولان فرهنگي كشور در اين رابطه برنامه‌ريزي انجام دهند


البته در اين سالها آقاي شمقدري كارهايي انجام داده‌اند اما اين اقدامات كافي نيست.همچنين يزدان عشيري مدير روابط عمومي اين جشنواره در پايان نشست گفت:سردبيري بولتن جشنواره را محمد تقي فهيم برعهده دارد.
كتاب جشنواره به سردبيري مسعود نجفي تهيه‌شده و امور اطلاع رساني نيز بر عهده علي زادمهر است./ه
برچسب ها: جشنواره ، مقاومت ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار