کارشناس مسئول سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ‌بی خوابی و اختلال در خواب از شایع ترین مشکلات دوران سالمندی است.

ملیحه سالک درگفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگار ان مشهد، با اشاره به این که خواب کافی و مناسب یکی از پایه های اصلی سلامتی به ویژه دوران سالمندی به شمار می رود اظهار کرد: بی خوابی و یا محرومیت از خواب منجر به اختلال اشتها، خستگی و کاهش توانایی انجام کارهایی که به هماهنگی عضلانی نیاز دارند مانند سوانح رانندگی، سوانح منزل، سقوط و تحرک پذیری، اختلال در تمرکز و قضاوت می شود.

وی افزود: ورزش کردن منظم به طور روزانه مثل پیاده روی، اتمام تمرینات ورزشی حداقل دوساعت قبل از خواب، اجتناب از چرت های روزانه یا به حداقل رساندن آن ها، خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت معین و پرهیز از تماشای تلویزیون را از جمله راهکارهای داشتن خواب راحت برشمرد.

سالک تصریح کرد: گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب، خوردن غذای سبک به عنوان شام، مصرف کمتر مایعات بعد از ساعت 6 بعد از ظهر به خصوص مایعاتی مثل چای و نوشابه گازدار، پرهیز از چای و قهوه بعد از شام و نوشیدن یک لیوان شیر قبل از خواب از دیگر عوامل داشتن یک خواب مفید است.

کارشناس مسئول سلامت سالمندان تصریح کرد: هرگز بدون تجویز پزشک نباید از داروهای خواب آور استفاده شود زیرا مصرف خودسرانه دارو خطرناک و نیز آثار نامطلوبی نظیر افت وضعیتی فشار خون، سقوط و به دنبال آن احتمال شکستگی، ضعف تنفسی، بروز حالت گیجی و اختلال در جهت یابی را در پی دارد. /س

 

برچسب ها: بیخوابی ، اختلال ، سالمندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.