آقای رسول منتجب‌نیا روز گذشته یادداشتی نوشته و در شرایطی که همه دنیای اسلام خشمگین از اهانت بی‌شرمانه اخیر به پیامبر اکرم‌(ص) است؛ وي تلویحا از ابراز انزجار مسلمانان در مقابل مراکز آمریکایی انتقاد کرده است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آقای رسول منتجب‌نیا روز گذشته یادداشتی نوشته و در شرایطی که همه دنیای اسلام خشمگین از اهانت بی‌شرمانه اخیر به پیامبر اکرم‌(ص) است؛ وي تلویحا از ابراز انزجار مسلمانان در مقابل مراکز آمریکایی انتقاد کرده و مهم‌ترین ضرورت امروز دولت‌های اسلامی را کنترل «افراد خودسر» دانسته است. این به اصطلاح روحانی اصلاح‌طلب معتقد است واکنش مسلمانان به اهانت بی‌شرمانه اخیر می‌تواند در راستای پروژه اسلام‌هراسی مورد استفاده قرار گیرد: «اگر عكس‌العمل تند از سوي مسلمانان ارائه شود مانند تخريب و آدمكشي احساسي در نهايت به نفع دشمنان خواهد بود و برنامه‌هاي آنها را اجرا مي‌كند».
 
اگرچه ماهیت رفتار دوم خرداد در حوزه‌های عقیدتی و سیاسی پنهان نیست اما از آنجا که ادله فوق این روزها به مرور در حال ارائه است؛ لذا خیلی خلاصه درباره این اظهارنظر آقای منتجب‌نیا چند نکته آورده می‌شود:
 
1- خیلی ساده و خودمانی سوال می‌کنیم: آقای منتجب‌نیا! چکار کنیم؟ نسخه شما چیست؟ تمام نوشته‌تان را که چندبار هم مرور کنیم فقط یک جمله در این‌باره نوشته‌اید که دولت‌های اسلامی هزینه این اهانت‌ها را یادآوری کنند. چگونه؟! آیا این جمله را می‌توان یک راهکار تلقی کرد؟! هرگز!  
 
اینگونه اظهار نظر از یک روحانی که تجربه سیاست‌ورزی با‌سابقه‌ای دارد بسیار تاسف‌آور است. توهین به نبی اکرم‌(ص) جدی‌ترین اقدام از سلسله اقدامات غرب در تقدس‌زدایی از اعتقادات اسلامی است. نیاز به توضیح نیست که غرب در این مسیر به دنبال چه هدفی است. بن‌بست تئوریک در غرب، هراس تقویت گزاره‌های دین اسلام را برای حاکمان غرب ایجاد کرده است. به همین دلیل با اسلام‌هراسی به دنبال نزولی کردن نمودار صعودی اسلام‌گرایی در جهان هستند. اما تحت این استراتژی و در قالب آزادی بیان، جنگ نرم «تقدس‌زدایی» از اعتقادات اسلامی را نیز دنبال می‌کنند. در مقابل برای ممانعت از واکنش مسلمانان نیز پروژه اسلام‌هراسی را مطرح می‌کنند. به عبارتی بهانه‌ای برای اهانت فراهم آورده‌اند و برای مقابله با واکنش‌ها به اهانت نیز «اسلام‌هراسی» را چاره اندیشیده‌اند.
 
آقای منتجب‌نیا! به نظر این توصیه شما دقیقا در راستای همان طراحی طرف مقابل انجام می‌شود. چرا؟! به این دلیل که انفعال مسلمانان در قبال اهانت به مقدسات اسلامی را در پیامد دارد و از سوی دیگر تمرکز را از قبح اهانت صورت گرفته به سوی واکنش‌های طبیعی مسلمانان شیفت می‌کند و این دقیقا هدف اصلی دشمن از این اهانت‌هاست تا روند اسلامگرایی را از ریشه به انحراف بکشاند.
 
جناب آقای منتجب‌نیا! خادم‌الحرمین هنوز نسبت به این اهانت شرم‌آور لب به اعتراض نگشوده آن وقت شما انتظار راهبرد مشترک اسلامی برای تقابل با این قبیل اهانت‌ها دارید؟! اتفاقا واکنش‌های مردمی از قبیل آنچه این روزها در کشورهای اسلامی صورت گرفت و دستگاه دیپلماسی آمریکا را فلج کرد از جمله بهترین واکنش‌هاست‌ که البته یکی از دلایل آن تحولات منطقه و پایان کار حاکمان وابسته بوده است. این واکنش‌های مردمی موجب نظم‌دهی نرم به نوع حکومت برآمده و همچنین ماهیت حاکمان جدید است.
 
2-نکته اول با نگاهی خوش‌بینانه به یادداشت آقای منتجب‌نیا نوشته شد. اما در این نکته چند مورد برای ایشان یادآوری می‌شود تا خدای ناکرده زمانی فکر نکنند برخی از ریشه‌های ارتباطی و اشتراکات گفتمانی و چگونگی تبلور عملی آنها غافلند. بگذارید چند سوال از ايشان بپرسیم.
 
آقای منتجب‌نیا! پروژه تقدس‌زدایی از مقدسات اسلامی را چه زمانی متوجه شدید؟! از ماجرای کتاب سلمان رشدی؟ که بر اساس اعتقاد شما واکنش تند و با عرض پوزش خودسرانه حضرت‌امام را به‌دنبال داشت؟! یا از زمان کاریکاتورهای روزنامه دانمارکی که جناب آقای خاتمی با حامی اصلی آن یعنی آقای راسموسن، نخست‌وزیر آن زمان دانمارک گرم می‌گرفت؟! جناب آقای منتجب‌نیا! واکنش به فیلم موهن آمریکایی را به بهانه اسلام‌هراسی نکوهش می‌کنید. اما سکوت در برابر اهانت‌های دوستانتان را چگونه توجیه می‌کنید؟! ادعای اخیر سروش و تشکیک در دریافت وحیانی قرآن آیا یک ماجرای جداگانه دیگر دارد؟ آیا اهانت‌های دوست شما، اکبر گنجی به مقدسات شیعی را هم در همین قالب ارزیابی کردید و به خاطر پروژه اسلام‌هراسی آمریکا، نسبت به آن واکنش نشان ندادید؟! یعنی معترفید که حملات بی‌شمار اصلاح‌طلبان به مقدسات اسلامی یک پروژه آمریکایی بود؟!

منبع: وطن‌امروز

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.