متخصص پزشكی قانونی و مسمومیت‌ها در خصوص افزایش مسمومیت با قارچ‌های غیر پرورشی و سمی هشدار داد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه  و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا ودارو آذربایجان غربی ، دکتر محمد دلیرراد، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌ غربی و متخصص مسمومیت‌ها،گفت:

دلیرراد ادامه داد: مسمومیت با قارچ‌ها در رده مسمومیت‌های غذایی جای دارد. هرچند تعداد کمی از قارچ‌ها سمی هستند اما به دلیل شباهت‌های ظاهری، تشخیص قارچ‌های سمی از غیرسمی امکان‌پذیر نیست و لذا ممکن است قارچ‌های سمی به ویژه در فصول بهار و پاییز، مورد استفاده خوراکی قرار گرفته و منجر به مسمومیت افراد و عوارض جدی و حتی مرگ شود.

دكتر دلیرراد اظهار داشت:با توجه به افزایش نزولات آسمانی و رشد انواع قارچ‌ها در طبیعت و استفاده ناآگاهانه خانواده‌ها از قارچ‌های وحشی، معمولاً در فصول بهار و پاییز موارد مسمومیت با قارچ افزایش می‌یابندكه برخی از این قارچ‌ها بسیار سمی بوده و باعث بروز عوارض شدید جسمانی (كبدی، كلیوی) و حتی مرگ می‌گردد.

وی با تاکید بر عدم استفاده خانواده‌ها از قارچ‌های وحشی جمع‌آوری شده از طبیعت و یا عدم خرید قارچ‌های فلّه‌ای از فروشندگان دوره‌گرد گفت: استفاده از قارچ‌های پرورشی مطمئن‌تر است و به مردم توصیه می‌کنم از مصرف قارچ‌هایی غیر از قارچ پرورشی جداً خودداری کنند.

دكتر دلیرراد در خصوص علایم مسمومیت با قارچ‌ها، گفت: حدود پنج تا شش ساعت بعد از مصرف قارچ، اگر علایمی همچون دل درد، استفراغ شدید و اسهال در فرد ایجاد شود نشان دهنده این است که قارچ مصرفی سمی بوده و فرد مسموم باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه یا انتقال داده شود. ایشان اضافه نمودند که سم موجود در برخی قارچ‌های سمی به حرارت نیز مقاوم است و پختن، آب‌پز کردن و حتی جوشاندن قارچ نیز موجب از بین رفتن سم موجود در آن نمی‌شود و خوردن حتی نصف کلاهک یک قارچ سمی نیز ممکن است منجر به مرگ شخص شود. وی افزود برای درمان مسمومیت با قارچ‌های سمی آنتی‌دوت (پادزهر) وجود ندارد و لذا بهترین راه پیشگیری و اجتناب از خوردن قارچ‌های وحشی و غیرپرورشی است./س


برچسب ها: قارچ ، پزشکی ، پرورشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.