يکي از علل شکنندگي ناخن ها را مي توان کم خوني ناشي از فقر آهن ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ کم خونی وضعیتی است که در آن ، تعداد یا اندازه گلبولهای قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین خون و سلولها دچار اختلال می شود.

از علل شکنندگي ناخن ها مي توان زمينه هاي ارثي،ضربه هاي کوچک، خيس و خشک شدن ناخن توسط مواد قليايي نظير شوينده ها، کم خوني ناشي از فقر آهن، کاهش روي، کاهش گردش خون محيطي و همچنين استفاده از مواد آرايشي انواع لاکها و استون يا مانيکور کردن ناخن ها را نام برد.

از نظر درماني بهترين درمان جهت شكنندگي ناخن ها درمان هاي نگهدارنده از قبيل خشك نگهداشتن دست، كوتاه نگهداشتن ناخن و همچنين استفاده از مرطوب كننده هاي دست به طور مرتب و در صورت لزوم استفاده از مواد نگهدارنده ي ناخن است.

به منظور برطرف کردن این عارضه به نکات زير توجه کنيد:

- علاوه بر قرار دادن میزان کافی شیر و پروتئین در برنامه غذایی می توانید مقداری ژلاتین نیز در آب میوه مخلوط کرده و میل کنید.

- در هنگام نظافت حتماً از دستکش دولایه استفاده کنید که لایه داخلی آن پوشش نخی داشته باشد، زیرا استفاده از دستکش های پلاستیکی ساده موجب عرق کردن دستها و نرم شدن ناخنها و شکنندگی بیشتر آنها می شود.

نکته مهم در درمان کم خونی فقرآهن آن است که باید درمان را تا یکی دو ماه پس از رفع کامل علایم و عوارض ادامه داد تا ذخایر مغز استخوان نیز از آهن سیراب شوند./عط
برچسب ها: ناخن ، کم خونی ، شکنندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار