رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي كليساي هوانس مراغه را تنها کلیسای باقی مانده درمنطقه جنوب آذربایجان شرقی عنوان كرد و از ثبت اين اثر در فهرست آثار ملي كشور خبر داد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدي اظهار داشت: كليساي هوانس مراغه با قدمت قاجاري در زمره ميراث ماندگار و با ارزشي است كه تاريخ و فرهنگ مردمان ديگر اديان ساكن در آذربايجان شرقي را روايت مي كند.

محمدي با اشاره به بخش هاي مختلف اين بنا، كليساي هوانس را شامل فضاهایی چون حیاط، نمازخانه، مدرسه و نگهبانی دانست و افزود: فضای نمازخانه که اصلی ترین قسمت کلیسا است مستطیل شکل بوده و در امتداد محورشرقی - غربی ساخته شده است.

وي با بيان اينكه فضای نمازخانه دارای دوردیف سه تایی ستون های چوبی بي نظير است، تشريح كرد: پوشش قسمت محراب نمازخانه سقف قوسی بوده و در اطراف دیوارهای داخلی نمازخانه طاق نماهایی با قوس پنج وهفت دیده می شود.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان با اشاره به تزئينات اين بنا، درب شمالی چوبي كليسا و نمای مدرسه ارامنه را داراي تزئیناتي زیبا توصيف كرد و گفت: برج ناقوس کلیسا كه از چهار ستون تشکیل شده نیز از ویژگیهایی خاص اثر به شمار مي رود كه در حال حاضر اين ناقوس درخلیفه گری ارامنه تبریز نگهداری می شود.

محمدي همچنين سازه اصلی بنا را سالم و پابرجا ارزيابي كرد و يادآور شد: شیروانی اجرا شده در نمازخانه کلیسا، نمای شمالی نمازخانه، نمای خشتی برخي از قسمت ها، رطوبت زدايي بخش داخلي نمازخانه و اندود گچ برخي از بخش هاي كليسا مواردي هستند كه نياز به مرمت، بازسازي و رسيدگي دارند.

وي يادآور شد: كليساي هوانس مراغه با 258 متر مربع مساحت و قدمت قاجاريه، يكي از 15 اثري است كه در پنجمين همايش ملي شوراي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي در استان البرز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد/س

 

برچسب ها: ثبت ، کلیسا ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.