در بيشتر جاها افزايش قيمت بنزين در حد چند سنت بود اما در شهر مونترئال قيمت هر ليتر بنزين به يک دلار و پنجاه و چهار سنت افزايش يافت که بالاترين قيمت بنزين در اين شهر بوده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از   گلوبال نيوز ، افزايش ناگهاني قيمت بنزين در شهرهاي بزرگ کانادا مصرف کنندگان و کارشناسان را شگفت زده کرد.
اين افزايش قيمت حتي برخي کارشناسان را نيز شگفت زده کرده است.
قيمت بنزين در همه مناطق مونترئال به طور ميانگين يک دلار و چهل و نه سنت در ليتر بود. البته در برخي مناطق قيمت بنزين از اين نيز بالاتر بود.
اساسا هر جا که قيمت بنزين پايين تر بود صف خودروها نيز طولاني تر بود.
درباره افزايش قيمت بنزين در کانادا علل مختلفي ذکر شده است. قيمت هر بشکه نفت در سال 2008 به بالاترين حد خود افزايش يافت و سپس کاهش يافت. از آن پس قيمت نفت يک روند صعودي يکنواخت داشته است. اين افزايش قيمت در فصل تابستان سرعت بيشتري به خود گرفت. قيمت نفت اينک يکصد و چهارده دلار در هر بشکه است. کارول مونتريل از موسسه محصولات نفتي کانادا معتقد است اين قيمت نسبتا بالاست. وي مي گويد عوامل مختلفي در اين افزايش تاثير دارند اما بي ثباتي اوضاع خاورميانه در راس اين فهرست قرار دارد.
مونتريل گفت :«در حال حاضر تنش ها ميان ايران و اسرائيل و آمريکا سطح مخاطره را بالاتر برده است.»
اما آيا اين عامل براي اين افزايش قيمت ناگهاني در بهاي بنزين در کانادا کافي است؟
برخي کارشناسان معتقدند شرکت هاي نفتي از اوضاع کنوني به نفع خود استفاده مي کنند.
دان مک تيگ کارشناسان امور نفتي گفت :«فعلا عامل فرصت طلبي عامل اصلي اين افزايش قيمت است. هيچ توجيهي براي اين افزايش قيمت وجود ندارد.»
اينک ميان مصرف کنندگان از شرکت هاي نفت بر سر اين افزايش قيمت ناگهاني بسيار خشمگين هستند. يک مصرف کننده گفت :«آنها ميلياردها دلار سود دارند اما مثل اينکه اين کافي نيست و آنها هيچوقت سير نمي شوند. »
اما به نظر مي رسد که مردم بايد به اين قيمت ها عادت کنند. گمانه زني ها حاکي است قيمت بنزين ممکن است از اين نيز بالاتر برود. بانک مرکزي آمريکا قرار است تشکيل جلسه بدهد و انتظار مي رود که طرحي را براي تحرک بخشيدن به اقتصاد اين کشور اعلام کند. اين طرح احتمالا تقاضا براي نفت و به تبع آن قيمت نفت را افزايش خواهد داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار