به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران؛ در سراسر آمريکا فقر با عملکرد ضعيف آموزشي و تحصيلي ارتباط مستقيم دارد . در امتحانات سراسري دروس شفاهي سال گذشته ، سطح نمرات دانش آموزان نه ساله از خانوارهاي کم درآمد ، در مقايسه با همسالان خود از خانواده هاي مرفه تر ، حدود سه برابر پايين تر بوده است. اين شکاف در درس رياضي بزرگتر است .
عملکرد ضعيف تحصيلي دانش آموزان اقشار فقير در آمريکا حتي در مقايسه با همسالان آنها در کشورهايي مانند کره جنوبي و فنلاند بدتر ارزيابي مي شود.
بسياري از آموزگاران اعتصابي در امريکا به ويژه در شيکاگو بر اين باورند که مشکلات تحصيلي در جوامع فقير و کم درامد اين کشور تنها با رسيدگي به معضلات اجتماعي ناشي از فقر کاهش مي يابد .
آموزگاران و معلمان شيکاگويي از کودکاني حرف مي زنند که با شکم گرسنه و با وضعيتي ژوليده و کثيف و کفشهاي پاره به مدرسه مي آيند ، آنها از کودکاني مي گويند که از خشونت رنج کشيده اند و به شدت لطمه ديده اند و به کمکهاي مشاوراني نياز دارند که مدارس از وجود آنها بي بهره است .
آنها تاکيد مي کنند که مقامات براي شيکاگو ، جايي که 87 درصد از دانش آموزانش واجد شرايط براي دريافت وعده هاي غذايي يارانه اي هستند ، کمتر از نصف هر دانش آموز در نواحي مرفه هزينه مي کنند و 160 مدرسه از مدارس ابتدايي اين شهر حتي يک کتابخانه ندارد .
يکي از آموزگاران اين شهر مي گويد : من نقش مادر ، معلم ، پرستار و روانپزشک را براي دانش آموزانم بازي مي کنم . »
با اين همه شهردار شيکاگو و ديگر مسئولان آموزشي در اين شهر تقصير مشکلات آموزشي دانش آموزان را به گردن آموزگاران و مدارس مي اندازند و بر لزوم اصلاحات گسترده در نظام آموزشي تاکيد مي کنند .