سالانه تعداد زیادی عمل جراحی پیوند کلیه صورت می گیرد که در این پیوند ما شاهد فروش کلیه از جانب برخی افراد هستیم که این امر از نظر جامعه پزشکي کشور علمی ناخوش آیند است.

دکتر علی نوبخت، دبیر انجمن جراحان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در آخرین نشستی که اعضای انجمن انجام دادند در خصوص پیوند کلیه از فرد زنده مباحثی مطرح شد.

 وی خاطر نشان کرد: با توجه به این که تعداد اعضای اهدایی از بیمارانی که دچار مرگ مغزی شده اند رو به افزایش است اما هنوز جوابگوی تامین نیازمندان به کلیه نیست.

وی اظهار داشت: نظر به این که فروش کلیه جلوه های ناخوش آیندی دارد بسیاري از اساتید و انجمن پیوند اعضا در صدد ممنوع کردن این عمل هستند.

وی تصریح کرد: اقداماتی که تاکنون صورت گرفته فعلا در حد تشویق است و هنوز الزامی نشده است.

وی یاد آور شد: افرادی که از خارج از کشور به منظور پیوند عضو به ایران می آیند لازم است که پیوند دهنده با او فامیل باشد.

دبیر انجمن جراحان اذعان داشت: اهدا عضو از فرد زنده غیر فامیل به خاطر دریافت پول اقدامی ضد ارزش است.

وی یاد آور شد: ضروری است که پیوند کلیه از فرد مبتلا به مرگ مغزی صورت بگیرد و یا در صورت نیاز و عدم دسترسی به فرد دچار مرگ مغزی پیوند کلیه از فامیل صورت پذیرد.

وی افزود: در صورت فرهنگ سازی مناسب در خصوص اهدا عضو و تشویق مردم در این رابطه و اطلاع رسانی درست و سرمایه گذاری از جانب دولت ما در آینده شاهد اهدا کلیه از افراد زنده به خاطر دریافت پول نخواهیم بود.

وی یاد آور شد: برخی از استان ها از جمله شیراز و مشهد در عمل نشان داده اند که می توان بدون دریافت عضو از فرد زنده هم عمل پیوند کلیه را انجام داد.

نوبخت در پایان متذکر شد: انجمن پیوند اعضا و انجمن جراحان تمام تلاش خود را در جهت الزامی شدن ممنوعیت پیوند کلیه از فرد زنده غیر فامیل انجام خواهد داد./ح
برچسب ها: کلیه ، فروش ، فرهنگ سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار