اين مفسر سياسي گفت : از نظر من همزماني کشته شدن سفير آمريکا در ليبي در سالگرد حملات يازده سپتامبر عليه آمريکا اتفاقي نبوده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلويزيوني راشا تودي، در ميزگردي ريشه هاي توهين به مقدسات اسلامي و خشونت هاي پديد آمده در جهان عرب در اعتراض به اين فيلم را بررسي کرد.
" پيتر لاويل" مجري برنامه کراس تاک اين شبکه با اشاره به خشونت ها در پي اعتراض به فيلم موهن به ساحت مقدس پيامبر اکرم (ص) از جمله کشته شدن سفير و ديپلمات هاي آمريکايي در بنغازي اين سوال را مطرح مي کند، که آيا اين خشونتها واقعا واکنش به اين فيلم است يا ما شاهد يک برنامه هماهنگ و دقيق عليه مدل سازي هاي غربي در جهان عرب هستيم؟
"نبيلا رمضان"، تحليلگر و مفسر سياسي در لندن درباره همزماني سالگرد حادثه يازده سپتامبر، پخش اين فيلم و کشته شدن سفير آمريکا در ليبي در پي اعتراضات و خشونت ها عليه اين فيلم موهن، گفت: قطعا مشخص است که حمله به کنسولگري  آمريکا در ليبي از قبل برنامه ريزي شده بود و هيچ ارتباطاتي با واکنش ها به اين فيلم موهن نداشته است، اگرچه مردم حق دارند عليه اين فيلم توهين آميز اعتراض کنند.
وي افزود: بايد به ياد داشت که حمله به کنسولگري  آمريکا در ليبي حمله اي نظامي بود و در اين حمله از راکت، نارنجک و اسلحه هاي سنگين خودکار استفاده شده است. گروه هاي افراطي در بنغازي  که آغازگر انقلاب ليبي بود، از قبيل انصار الشريعه پيش از اين نيز حملاتي عليه اهداف غربي داشته اند.

رمضان با تاکيد بر اينکه شبه نظاميان افراطي در ليبي از القاعده الهام گرفته اند، گفت: غرب معمولا از خشونت براي توجيه اهداف سياسي اش استفاده کرده است، مثل هواپيماهاي بدون سرنشين و اين اقدامات باعث رشد احساسات ضد آمريکايي در خاورميانه شده است.
وي افزود: يکي از مسائل پيدايش فعاليت هاي جهادي در خاورميانه خشونت هاي غربي بوده است که اين دو عامل همانند دوري باطل همچنان ادامه دارند.
"ويجي پراشاد" نويسنده کتاب« بهار عربي، زمستان ليبي» در اين خصوص، گفت: يک نکته مهم بايد در نظر گرفته شود که بنغازي از ماه ژانويه شاهد رويدادهاي مهمي بود؛ از حمله به دفتر شوراي ملي انتقالي ليبي تا حمله به کاروان انگليسي ها که حامل کنسول انگليس بود و به همين دليل انگليس کنسولگري خود را در بنغازي در فصل تابستان تعطيل کرد.
وي افزود:همچنين در اين شهر به رئيس گروه اعزامي سازمان ملل حمله شد و در مقابل کنسولگري  آمريکا در بنغازي بمب منفجر شد. بنا براين مي توان همه اينها را نشان دهنده قواعد سياسي روز در ليبي دانست.
پراشاد با رد اين موضوع که القاعده در حمله به کنسولگري  آمريکا در ليبي دست داشته است، گفت: مردم وقتي يک انسان را با ريش هاي بلند و پرچم سياه مي بينند فکر مي کنند که القاعده را ديده اند، اما در ليبي گروه هاي مبارز ليبيايي و حتي انصار الشريعه  از القاعده فاصله گرفته اند.
بنا براين بايد گفت  کشتن سفير آمريکا در ليبي در پي حضور و فعاليت «اسلامگراهاي شبه نظامي سياسي» روي داده است و کار القاعده نبوده است.
در سوريه هم نمي توان گفت  القاعده فعاليت دارد.
ويجي پراشاد نويسنده کتاب« بهار عربي، زمستان ليبي»، گفت: در سال دو هزار و شش وقتي اعتراض عليه کاريکاتورهاي موهن دانمارکي عليه اسلام به تظاهرات گسترده اي در بنغازي منجر شد،  ر‍ژيم قذافي بر روي  معترضان آتش گشود که يازده تن در اين حملات کشته شدند.
نويسنده هندي، افزود: هفته گذشته سازمان ديده بان حقوق بشر گزارش  مهمي را منتشر کرد که درباره همکاري سازمان سيا، ام اي شش و ر‍‍ژيم قذافي در تحويل مجرمان متهم به اقدامات تروريستي بود که بر اساس اين گزارش تعدادي از مجرمان آسيايي و آفريقايي به ليبي اعزام شده بودند و در آنجا شکنجه شدند.
يکي از اين ها بلحاج فرمانده نظامي طرابلس در انقلاب ليبي بود که وي از چهره شاخص مبارز جنگ شورشيان عليه قذافي بود.
از اين ارتباط ما مي توانيم رابطه ميان استفاده غرب از خشونت براي پيشبرد سياست هاي خود را پي ببريم.
"محمد غانم" از اعضاي شوراي سوري هاي مقيم آمريکا، گفت: مردم در مناطقي مثل بنغازي در خاورميانه فکر مي کنند که وضع اينگونه است که مثلا اگر اين فيلم در آمريکا توليد شده  با حمايت دولت آمريکا بوده است، اما اينطور نيست.
مقامات آمريکايي اعلام کرده اند که در اين مورد تحقيق خواهد شد و همچنين احتمالاتي وجود دارد که القاعده براي حمله به سفارت خانه برنامه ريزي کرده است.
مجري سي ان ان در گفت و گو با محمد غانم، گفت: شواهدي روز افزون ازهمکاري آمريکا با القاعده در سوريه وجود دارد و حتي هيلاري کلينتون نيز به اين مسائل اذعان داشته است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار