دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بيان اينکه دشمنان بدانند پاسخ ايران به هرگونه تهديدي پشيمان کننده و ويرانگر خواهد بود، گفت: حماقت سران رژيم صهيونيستي در تهديد ايران، ساکنان سرزمين‌هاي اشغالي را در يک قدمي گورستان قرار داده است.

به گزارش حوزه دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی به مناسبت 26 شهريورماه سالروز صدور فرمان تاريخي حضرت امام خميني(ره) در سال 64 مبني بر تشكيل نيروهاي سه گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: فرمان امام(ره) در راستاي برآوردن نيازهاي جبهه‌هاي جنگ و پيروزي‌هاي بزرگ بود.

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا اظهار داشت: حضرت امام(ره) براي ايجاد ظرفيت و قابليت بالاتر و جديدتر و ساختار و سازماني که ده‌ها هزار نيروي بسيجي داوطلب جبهه‌ها را بتواند سازماندهي کند و براي اينکه اين ساختار بتواند تجهيزات لازم را به دست بياورد و سلسله مراتب فرماندهي را طي بکند، و براي برآوردن نياز جبهه‌هاي نبرد و نياز به پيروزي‌هاي بزرگ و قابليتي که امام (ره) در فرماندهان جوان سپاه و بسيج مي‌ديدند اين فرمان بزرگ را صادر کردند که اين فرمان تبديل به عمليات‌هاي بزرگ و سرنوشت سازي همچون فتح فاو در بهمن ماه سال 64 و يا فتح دروازه هاي شرقي بصره در زمستان 65وديگر دستاوردها شد.

وی گفت: اولين فرمانده نيروي زميني سپاه پس از فرمان حضرت امام(ره) بنده بودم، اولين فرمانده نيروي هوايي آقاي موسي رفان و اولين فرمانده نيروي دريايي آقاي حسين علايي بودند.

سرلشکر صفوی در ادامه اظهار داشت: با شروع جنگ تحميلي سپاه مسئوليت امنيتي در کشور داشت، خود من به اتفاق تعدادي از پاسداران و بسيجيان در کردستان بوده و فرمانده عمليات کردستان بودم و مشغول تأمين امنيت کردستان بوديم و مأموريت اصلي سپاه تأمين امنيت بود. با شروع جنگ تحميلي و هجوم سراسري رژيم بعثي عراق به ايران، طبيعتا فرمان حضرت امام‌(ره)براي بسيج همگاني اعم از سپاه و بسيج و ارتش جمهوري اسلامي که مسئوليت دفاع از مرزها را بر عهده داشت، صادر شد. ضرورت حضور پاسداران و بسيجيان در جبهه هاي نبرد احساس مي شد . اوايل جنگ من به اتفاق 120 نفر از پاسداران و نيروهاي رزمي که در کردستان گرداني را به اسم گردان ضربت که اولين فرمانده اش برادر خود من آقاي مرتضي صفوي بود و جانشين ايشان آقاي حسين خرازي بود وارد جبهه‌هاي جنگ در جنوب شديم.

وی ادامه داد: وقتي وارد اهواز شدم براي 2الي3 ماه فرمانده محور دارخوين بودم و بعد از 3-2ماه مسئول عمليات جنوب شدم که ستاد عمليات جنوب را در گلف يا پادگان منتظران شهادت راه اندازي کرديم و با تکليفي که شهيد محلاتي و شهيد کلاهدوز به من کردند مسئوليت ستاد عمليات جنوب را عهده دار شدم. آن زمان سردار رشيد که مسئول عمليات سپاه دزفول بود جانشين من شد. برادر عزيزم شهيد حسن باقري مسئول اطلاعات، مسئول اعزام نيرو آقاي سيدمحمد حجازي بود. ما ستاد عمليات جنوب را که تشکيل داديم، سال 59 بود و تنها چندماه از جنگ مي گذشت ما براي سازماندهي يگانهاي رزم سپاه پاسداران شروع کرديم به تشکيل واحدهاي رزمي، اولين ساختار نظامي را در ستاد عمليات جنوب بنده ، سردار رشيدو شهيد حسن باقري ، از دسته ، گروهان و گردان رزمي را که شامل چند نفر نيروي انساني، چه تجهيزاتي و چند خودرو داشته باشند، تنظيم کرديم. مطابق آن زمان هر گردان رزمي حدود 350 نفر و سلاح سبک شامل تفنگ -آرپي جي ونيزبارسبک و چند قبضه خمپاره بايستي داشته باشد.

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا در خصوص عمليات شکستن حصر آبادان اظهارداشت: در عمليات شکستن حصر آبادان که در 5مهرماه بود در سه محور دارخوين ما 5 گردان رزمي داشتيم و بر اساس همين ساختار، آن را سازمان داديم و اولين عملياتي بود که سپاه به صورت سازماني وارد عمليات شد. با سه تيپ لشکر 77خراسان براي شکستن حصر آبادان وارد عمليات شديم طرح شکسستن حصر آبادان را ستاد عمليات جنوب ارائه و به تصويب شوراي عالي دفاع رساند . در عمليات ثامن الائمه(ع) ما 15گردان رزمي داشتيم؛ اين ساختار در آن زمان حدود 350 نفر رزمنده داشت سلاح و تجهيزات سبک و نيمه سنگين تا حد خمپاره انداز 120ميلي متري، 80ميلي متري داشت.

وی گفت: پس از شکستن حصر آبادان بنده مسئول عمليات کل سپاه شدم و پس از شکستن حصر آبادان برادر عزيزمان آقاي محسن رضايي به عنوان فرمانده کل سپاه وارد مسائل جنگ شد. تا قبل از شکستن حصر آبادان شهيد عاليمقام يوسف کلاهدوز به عنوان قائم مقام کل سپاه و مرحوم ظهيرنژاد به عنوان فرمانده نيروي زميني وقت عمليات شکستن حصر آبادان را فرماندهي کردند . فرماندهي مشترک ارتش و سپاه از مختصات خاص اين عمليات بود و اين عمليات اولين عمليات مشترک پس ازعزل و فرار بني صدر ازايران بود که در نتيجه پيروزي بزرگي حاصل شد.

سرلشکر صفوی گفت: از عمليات (طريق القدس)برادر عزيزمان شهيد صياد شيرازي فرمانده نيروي زميني ارتش شده بود. از عمليات طريق القدس آن 5گردان تبديل به سه تيپ شدند تيپ امام حسين به فرماندهي حسين خرازي، تيپ عاشورا به فرماندهي عزيز جعفري و تيپ 25کربلا به فرماندهي مرتضي قرباني، حتي شماره‌هاي اين تيپ‌ها را ما تعيين مي‌کرديم و هرتيپ بين  8تا15گردان رزمي داشت با واحدهاي پشتيباني و تدارکاتي و واحدهاي پشتيباني رزمي مثل واحد ادوات و بهداري رزمي، و قرارگاه مرکزي کربلا که يک قرارگاه مشترک سپاه و ارتش بود که عمليات طريق‌القدس را فرماندهي کرد. فرمانده اين قرارگاه آقاي محسن رضائي و شهيد بزرگوار صياد شيرازي بود.

وی ادامه داد: در فتح المبين بخاطر اينکه منطقه عمليات وسيع‌تر بود به جاي آن سه تيپ، 12تيپ رزمي را و 3 قرارگاه را وارد عمليات کرديم.از آنجا به بعد ما شروع به توسعه سازمان رزم کرديم. در عمليات بعدي يعني بيت المقدس ما اين 12تيپ را به بيش از 15تيپ توسعه داديم و در عمليات رمضان لشکرهاي سپاه را سازمان داديم و در همين زمان شروع به تشکيل واحدهاي تخصصي کرديم. اولين توپخانه سپاه را شهيدحسن مقدم و شهيدحسن شفيع زاده تشکيل دادند. اول از توپ هايي که ما در فتح المبين و بيت المقدس غنيمت گرفته بوديم توپخانه سپاه را و بعد هم دانشکده توپخانه را که يک مرکز تخصصي در اصفهان ، بود و در همين زمان واحدهاي زرهي و دانشکده زرهي را در شيراز حدود سالهاي 64-65 تشکيل داديم و همچنين پدافند هوايي سپاه را سازمان داديم يعني واحدهاي پشتيباني رزم مثل توپخانه ، پدافند هوايي زرهي که نياز جبهه ها و نياز به پيروزي هاي بزرگ تر و نياز به اينکه سپاه پاسداران گسترش پيدا بکند را سازمان داديم .

سردار صفوی گفت: درسال 64 نامه اي توسط فرمانده کل سپاه به حضرت امام نوشته شد و تقاضاي تشکيل سه سپاه زميني،دريايي و هوايي داده شد، امام بزرگوارمان با آن حکمت و دورانديشي و قلب نوراني که به نور قرآن به عشق و محبت رسول خدا وائمه اطهار روشن بود با استفاده از اختيارات رهبرمعظم انقلاب اسلامي و فرمانده کل قوا و تفسير اصل 150قانون اساسي که به وظايف و ماموريت هاي سپاه مربوط مي شد، ، فرمان تشکيل سه نيروي زميني، هوايي و دريايي سپاه را در 26شهريور سال 1364 صادر کردند.

این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح تأکید کرد: خود اين فرمان روحيه جديدي را، و ظرفيت ساختاري و سازماني بالايي را ايجاد کرد. ما يگان دريايي داشتيم اين يگان دريايي تبديل به نيروي دريايي شد، تشکيل نيروي دريايي سپاه در خليج فارس عملا تبديل به يک قدرت شد. فرمان حضرت امام در سال 64 تبديل به يک نهضتي شد که اين سه نيروي زميني،دريايي و هوايي ، مهمترين مشخصاتشان اين بود که يک نيروي ايدئولوژيک بودند، در طول تاريخ ايران کمتر سازمان رزمي، کمتر نيرويي رزمي بوده که هم ايدئولوژي اسلام ناب محمدي(ص) را داشته باشد و هم تفکر انقلابي داشته باشد تمام فرماندهان نيروي زميني يک تفکر بالاي انقلابي و علمي را داشتند و از شجاعت برخوردار بودند و سومين مشخصه اينکه ظرفيت لشکرهاي ما و نيروهاي ما اين بود که دهها هزار نيروي بسيجي که مي آمد در اين لشکرهاي ما قابل سازماندهي بود. برخي از اين لشکرهاي ما 25تا30گردان رزمنده داشتند در حالي که لشکرهاي ارتش هرکدام 3 تيپ و هرتيپ هم 3 گردان داشت و اينکه اين قابليت انعطاف در آن وجود داشت يعني اين لشکرهاي نيروي زميني سپاه غير از آموزش هايي که به بسيجيان مي دادند وقتي که به جبهه ها مي‌آمدند، اين نيروهاي بسيجي را در واحدهاي تخصصي از غواصي تا زرهي و ادوات و واحدهاي رزمي و پدافند هوايي و توپخانه به کارگيري مي کردند، اين يعني قدرت ابتکار و خلاقيت که فرماندهان ما در لشکرها و تيپ ها داشتند. اکثر فرماندهان ما زير 27سال سن داشتند و داراي شجاعت و نبوغ و استعداد خاصي بودند البته در يک عمليات مثل کربلاي 5 در سال 65 ما 400فرمانده شهيد داديم اين نشان دهنده اين است که فرماندهان ما در خط مقدم مي جنگيدند.

فرمان حضرت امام در سال 64 مبدا يک تحول بزرگ در سپاه پاسداران شد

سرلشکر صفوی در ادامه افزود: به طور خلاصه، فرمان حضرت امام در سال 64 مبدا يک تحول بزرگ در سپاه پاسداران گرديد. يعني تشکيل نيروهاي سه گانه زميني، هوايي و دريايي سپاه و تشکيل يک ارتش مکتبي و انقلابي از جنس انقلاب اسلامي درکنار ارتش جمهوري اسلامي ايران که از قبل وجود داشت ، يعني دو بازوي قدرتمند نظامي براي دفاع از جمهوري اسلامي و براي مقابله با تهديدات تشکيل شد.

مقام معظم رهبري از مخالفين تفکر ادغام ارتش و سپاه بودند

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا گفت: در پايان جنگ يک تفکر غير صحيح در جمهوري اسلامي به دنبال ادغام سپاه و ارتش بود و مي خواست نيروي زميني سپاه را با نيروي زميني ارتش و نيروي هوايي سپاه را با نيروي هوايي ارتش و نيروي دريايي سپاه را با نيروي دريايي ارتش ادغام کند و 6ماه هم جلسه پشت جلسه ، يعني بعد از ادغام جهاد سازندگي در وزارت کشاورزي به دنبال ادغام نيروهاي سه گانه سپاه و ارتش بودند اين تفکر باعث مي شد که فرمان امام(ره) از بين برود و قدرت بزرگ سازمان رزمي سپاه که در کنار ارتش دو بازوي قدرتمند دفاعي جمهوري اسلامي بودند مي خواست با هم ادغام کند.

مسئوليت امنيت در خليج فارس به‌عهده سپاه است

سرلشکر صفوی در ادامه افزودند: با رحلت حضرت امام(ره) همان هفته اول مقام معظم رهبري دستور دادند که اين طرح متوقف بشود و ايشان به ستاد کل دستور دادند جلساتي تشکيل بشود و تفکيک مأموريت هاي نيروي زميني سپاه، و نيروي زميني ارتش و نيروي هوايي سپاه با مأموريت هاي نيروي هوايي ارتش و نيروي دريايي سپاه و ارتش صورت بگيرد که اين جلسات تشکيل شد و به تصويب رسيد حتي نوع تجهيزات، حتي اينکه نيروي زميني ارتش چندتا تيپ داشته باشد و در سپاه چندتا تيپ داشته باشد ،بحث شد. من خاطرم است که در ستاد کل بعضي ها مخالف بودند که سپاه نيروي زرهي داشته باشد حضرت آقا با دست خط شان نوشتند که سپاه به بالاترين و پيشرفته ترين تجهيزات از جمله تانک سنگين بايد مجهز بشود و بعد هم حضرت آقا دستور دادند که تفکيک سرزميني صورت بگيرد، هم اکنون بين نيروي زميني سپاه با نيروي زميني ارتش تفکيک سرزميني براي دفاع سرزميني شده است، بين نيروي دريايي سپاه و نيروي دريايي ارتش هم تفکيک حوزه هاي مأموريتي گرديده که خليج فارس به عهده نيروي دريايي سپاه است و درياي عمان و دريايي خزر به عهده نيروي دريايي ارتش واگذار شده است.

تدابير حکيمانه مقام معظم رهبري موجب افزايش توان دفاعي وتقويت روحيه ارتش وسپاه شده است

وی گفت: اين تفکيک ماموريت ها و وظايف نيروهاي سه گانه سپاه وارتش هم از تدابير حکيمانه مقام معظم رهبري و فرماندهي کل قوا ، حضرت آيت ا...العظمي خامنه اي بود که باعث تقويت روحيه هم سپاه و ارتش شدو هم توان دفاعي جمهوري اسلامي ايران رادر مقابل خطرات و تهديدات نظامي آينده افزايش داد.

سرلشکر صفوی در ادامه تأکید کرد: حماقت سران رژيم صهيونيستي در تهديد ايران ،ساکنان سرزمين هاي اشغالي را در يک قدمي گورستان قرار داده است. دشمنان بدانند پاسخ ايران به هرگونه تهديدي پشيمان کننده و ويرانگر خواهد بود.

این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح گفت: پس از گذشت چند دهه، امروز جمهوري اسلامي ايران تبديل به يک کشور با ثبات و قدرتمند گرديده است و نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به لطف خدا و رهبري حکيمانه مقام معظم رهبري در اوج اقتدار و آمادگي هاي دفاعي خود قرار دارند وپاسخگوي هرگونه تهديد احتمالي مي باشند . نيروهاي مسلح ايران اطلاع کافي از تحرکات منطقه و آمادگي مقابله کامل را دارند، متناسب با هر تهديدي آمادگي ها وسناريو هاي مقابله وپاسخگويي به آن پيش بيني شده است و از ابزارهاي مختلفي براي پاسخگوئي استفاده مي کنيم ،کما اينکه دشمنان ما از قدرت بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران آگاه هستند.

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا در پایان با هشدار به سران رژیم صهیونیستی تأکید کرد: جسارت و حماقت سران رژيم صهيونيستي در تهديدجمهوري اسلامي ايران ساکنان سرزمين‌هاي اشغالي را در يک قدمي گورستان قرار داده است. اگر روزي رژيم صهيونيستي عليه ما اقدامي کند گروه‌هاي مقاومت به ويژه حزب‌الله لبنان به عنوان عمق دفاع راهبردي ما راحت‌تر به اين رژيم پاسخ مي‌دهند.

منبع: سپاه نيوز

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار