بازی در کنار اساتیدی چون قریبیان و فخیم زاده برایم افتخار بزرگی بود و در همه سکانس ها از آموزه های آنان آموختم.

افسانه پاکرو بازیگر سینما این روزها با بازی در "مجموعه تکیه بر باد" میهمان خانه های گرم مخاطبان خود شده و به بهانه حضور و  بازی متفاوت او پای گپ و گفتی در کنار او نشستیم که بخش هایی از آن را در این مصاحبه خواهید خواند.

*خانم پاکرو کمی از خودتان برای ما بگویید آیا شما از تئاتر به عرصه بازیگری آمدید یا اینکه اتفاقی وارد این حرفه شدید؟
اتفاقی نبود من سال ها شاگرد مرحوم "سمندریان" بودم و در کنار تحصیل در رشته نقاشی در دانشگاه سوره، به کلاس های بازیگری استاد سمندریان هم می رفتم و در کنار آن دوره های کلاس های کارگردانی را در انجمن سینمای جوان هم گذرانده ام.

*شما با فیلم سینمایی "محکومین بهشت" وارد سینما شدید درست است؟

بله اولین کار من "محکومین بهشت" بود که توسط "سیفی" برای تست بازیگری آن کار دعوت شدم و بعد از آن در "رویای خیس" "پوران درخشنده" و بعد در "محاکمه" مرحوم "ایرج قادری" ونیز سینمایی "چشم" به کارگردانی "جمیل رستمی" همچنین "شبکه" باز هم به کارگردانی مرحوم قادری در سینما بازی کرده ام و در کنار همه آن ها در دو فیلم کمدی هم ایفای نقش کرده ام.

*در سریال های تلویزیونی با کدام کارگردان وارد عرصه تصویر شدید و مجموعه "تکیه بر باد" چندمین کار تلویزیونی شماست؟
"رسم عاشقی" "سعید سلطانی" در سال 84 در نقش "طوبی" و بعد در "مسیر زاینده رود" "حسن فتحی" و اکنون با بازی در مجموعه "تکیه بر باد" که سومین کار تلویزیونی من است  مهمان خانه های مردم عزیزمان شده ام.

*شما یک فیلم سینمایی به کارگردانی "جواد کاسه ساز" بازی کرده اید در مورد این فیلم صحبت کنید؟
"من کجا خوابم برد" را در کنار "مهدی هاشمی" پیشکسوت عرصه بازیگری به ایفای نقش پرداخته ام و کارگردانی آن را کاسه ساز بر عهده داشته است.

*از حضور در مجموعه تکیه بر باد بفرمایید و این که کار کردن با یک کارگردان تلویزیونی سخت گیر چون "محمود معظمی" برای شما دشوار نبود؟
کار در یک هفته اول خیلی برای من سخت بود و ایشان خیلی سخت گیری می کند و من از  او خواستم که دست من را برای بازی آزاد بگذارند و این اتفاق هم افتاد.

*آیا از قبل با آقای معظمی کار کرده بودید که ایشان شما را برای انتخاب این نقش انتخاب کردند؟

خیر. با آقای معظمی کار نکرده بودم و برای بازی در "تکیه بر باد" با من تماس گرفت و درباره نقش به طور مفصل با من صحبت کردند و به دلیل خاص بودن این فیلمنامه و حضور دو بازیگر بزرگ و پیشکسوت قبول کردم در این مجموعه بازی کنم.



*با توجه به تجربه شما در برابر بازیگران و پیشکسوت این مجموعه امثال آقایان فرامرز قریبیان و مهدی فخیم زاده نحوه برقراری ارتباط و ایفای نقش شما چگونه بود؟

برای من بازی در این مجموعه اصلا سخت نبود و این دو بازیگر آنقدر خوب بودند و هر کدام در جای خود با وجود تکنیک هایی که در بازیگری دارند به قدری موفق و راحت بازی کردند که حضور در کنار آنها برای من خیلی دلچسب و دوست داشتنی بود.

* در این مجموعه شما دختر آقای قریبیان و همسر آقای فخیم زاده بودید آیا در متفاوت بودن بازی خود از آن ها کمک گرفتید؟
با توجه به متفاوت بودن تکنیک ها ی بازی قریبیان و فخیم زاده بازی من هم در جایی به عنوان دختر و در جایی دیگر به عنوان همسر متفاوت می شد و همانطور هر ثانیه و یا هر سکانس مخاطب شاهد بازی های متفاوتی از بازیگران آن بود و من در خصوص نقش عاطفه به جرات می گویم که لحظه به لحظه با آن زندگی کردم و اواسط کار به بعد که فیلمنامه همزمان با اجرا نوشته می شد من با نعمتی نویسنده این پروژه زیاد بحث می کردم و در جاهایی من به خواسته هایم رسیدم و در جاهایی دیگر نتوانستم به نقطه نظرهای خودم دست یابم كه در اين چند قسمت گذشته و پخش شده شاهد بوديد. عاطفه با پدر خود احساسي تر و با محسنيان جور ديگري برخورد مي كرد.



* پس اين دو هنرمند مستقيم و غيرمستقيم كمك بسياري در ايفاي نقش به شما كردند؟
خير، آن ها به طور مستقيم هيچگونه كمكي به من نكردند و اصلا تذكر ندادند كه كجا و كدام سكانس را چگونه بازي كنم.آن ها با ايفاي نقش صحيح خود به طور ناخودآگاه درك درست از بازي را به من مي دادند و من نيز با همذات پنداري سعي مي كردم به آنچه كه فيلمنامه از من مي خواست نزديك تر شوم.

* پس شما بازي خوب خود را مديون همذات پنداري و كمك هاي غيرمستقيم آقايان قريبيان و فخيم زاده مي دانيد؟
بله، ولي من بازي نكردم و از بازي بازيگر متنفر هستم، من با نقشم زندگي مي كنم و در انجام كار فراموش مي كنم افسانه پاكرو هستم و معتقدم مخاطب من احساس نكرد كه من بازي مي كنم و بايد بگويم كه حضور در كنار آقايان قريبيان و فخيم زاده در مجموعه تكيه بر باد افتخار و امتياز بزرگي برايم به ارمغان آورد.

* شما در جايي گفتيد كه بازيگر تكنيكي نيستيد و از بيان اين كلمه خوشتان نمي آيد، چرا؟
من به هيچ وجه بازيگر تكنيكي نبوده و نيستم و براي ايفاي نقش از قبل يك ذهنيت خاصي را براي خود نمي پرورانم و فقط در هنگام بازي خودم را به نقش مي سپارم و در طي 9 سال از گذشته عمر بازيگري ام هيچ وقت احساس نكردم جلوي دوربين هستم.



*چه تحقيقات و مطالعاتي درباره فرهنگ اين هموطنان شيرازي ما انجام داديد كه مبادا مانند موردهاي مشابه گذشته چيزي فراتر از واقعيت زندگي آ‌ن ها را به نمايش بگذاريد؟
ما مي خواستيم واقعيت زندگي انسان ها را به نمايش بگذاريم و اينكه اگر خوب يا بد و يا افرادي قانع هستند نبايد اين ويژگي ها را مطلق دانست و ممكن است در شرايط متفاوت و مطابق نيازهايشان تغيير كنند.

*با توجه به اينكه شما در نقش يك دختر شيرازي به تهران آمديد ولي لهجه نداشتيد اين دليل خاصي دارد؟
گروه سازنده نخواستند كه لهجه اي وجود داشته باشد و من در جواب سوال قبلي به شما بگويم كه اگر پايتخت كه تهران باشد را مدنظر بگيريم ديگر شهرها در كنار آن هستند و عاطفه يك دختر شهرستاني با سواد است كه پدر او دادستان و برادرش دكتر و مادر او مديرمدرسه است و ساكنان شهر شيراز بسيار متمدن و پيشرفته هستند و من كه عاطفه باشم براي درس به تهران آمدم و اين امر طبيعي بوده كه مثل ديگر آدم ها درگير اتفاقات و حوادث شوم.


*فكر مي كنم يك هفته اي از پخش اين مجموعه مي گذرد، آيا پيشنهادي براي بازي در سينما، تئاتر و تلويزيون داشته ايد؟
2 پيشنهاد داشته ام ولي من هر فيلمنامه اي را نمي پذيرم و الان كمي براي پيشنهاد زود است ولي معتقدم بايد منتظر ماند چون تبليغات ضعيفي براي پخش مجموعه تكيه بر باد صورت گرفت، با توجه به اين مطلب كه زمان نمايش اين سريال براي مناسبتي ديگر در نظر گرفته شده بود كه شايد در آن صورت نتيجه بهتري را شاهد مي بوديم اما  الان تبليغات از طرف مخاطب در حال  شكل گيري بوده و هر كدام كه سريال را مي بينند به ديگري توصيه مي كند كه حتما آن را تماشا كند.

*خانم پاكرو با وجود نقش خاص و متفاوت شما "در تكيه بر باد" از اين پس ترجيح مي دهيد كه در كدام يك از عرصه هاي سينما، تئاتر و تلويزيون فعال باشيد؟
تلويزيون رسانه اي پرمخاطب است كه هر زمان مخاطب اراده كند پاي برنامه هايش مي نشيند و بابت تماشاي آن پولي پرداخت نمي كند ولي براي رفتن به سينما بايد برنامه ريزي داشت و شرايط مالي افراد نيز بايد خوب باشد، براي من حضور در سينما، تلويزيون و تئاتر هيچ فرقي نمي كند و در هر كاري بايد نقش، كارگردان و بازيگران آن را بپسندم تا براي حضور و بازي آن را قبول كنم.

*پیش بینی می کنید در پايان این کار نظر مخاطبان در پایان چگونه باشد؟
اگر تا اینجا کسی این چند قسمت را ندیده باشد که خیلی ضرر کرده است ولی منتظر می مانم تا کار تمام شود و بعد قضاوت می کنیم./ي2

گفتگو از الهه عليزاده.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهشید
۱۹:۴۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
خیلی خوبههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه ارجمندي
۱۰:۱۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۱
سلام خسته نباشيدباتشكر ازهمه مسئولان و تهيه كننده فيلم " تكيه بر باد " فيلم قشنگ و آموزنده اي هست مخصوصأ براي دخترهاي دانشجوي شهرستاني كه ساده هستن و ميتونن به راحتي فريب بخورن
با تشكر فاطمه ارجمندي هستم از شيراز