واشنگتن پست تعيين خط قرمز از سوي آمريکا درباره برنامه هسته اي ايران را که عبور از آن منجر به اقدام نظامي شود، "حماقت" خواند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت در مطلبي به قلم فريد زکريا نوشت: در پس تيترهاي خبري مبارزات انتخاباتي آمريکا نشانه هاي فزاينده اي وجود دارد که در حال حرکت به سمت جنگ ديگري در خاورميانه ايم. اين هفته بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل علنا از آمريکا به علت خودداري از تعيين خط قرمز درباره برنامه هسته اي ايران که عبور از آن واشنگتن را ملزم به حملات نظامي کند، انتقاد کرد. وي افزود خط قرمزي را که پيش روي اسرائيل قرار داده شود، نخواهد پذيرفت.

به نظر من هدف از لفاظي هاي اسرائيل طي سال گذشته وادار کردن جامعه بين الملل به اقدام و وادار کردن آمريکا به اقدام شديد است. اما ايران تسليم نشده است و از نظر اسرائيل هر سناريوي ديگري غيرقابل قبول است. ماه گذشته يکي از مقامات تصميم گير در اسرائيل - طبق بسياري از گزارشها ايهود باراک وزير دفاع - در مصاحبه اي افشا کننده با هاآرتص تلويحا گفت اسرائيل نمي تواند منتظر اقدام آمريکا بماند.

وي اين نکته را روشن ساخت که در صورت انتخاب ميت رامني در انتخابات ماه نوامبر آمريکا ممکن است اسرائيل خود را در موقعيت سخت تري ببيند. چون به گفته وي، تاريخ نشان داده است روساي جمهور در دور اول تصدي شان تا مجبور نشوند، دست به عمليات جدي نخواهند زد. 

به نظر من نيز دولت رامني به محض تصدي امور به احتمال زياد سياست اقتصادي را در اولويت قرار مي دهد.

اقدام اسرائيل قطعي نيست. مباحثات داغي همچنان در اسرائيل جريان دارد و اکثريت با اقدام يکجانبه مخالفند. با توجه به اينکه اسرائيل تحت يک نظام پارلماني و کابينه دولت اداره مي شود، هر اقدامي مستلزم تصويب کل کابينه و کابينه امنيتي کوچکتر است. برخي شواهد از آن حکايت دارد که نتانياهو از اکثريت روشني برخوردار نيست.

بسياري از اسرائيلي ها به ويژه در ارتش و تشکيلات دفاعي اين مسئله را درک مي کنند که حمله اسرائيل موجب به تاخير افتادن برنامه (هسته اي) ايران مي شود نه نابودي آن. اين برنامه احتمالا به سرعت و با عزم بيشتر بازسازي خواهد شد.

ديويد سانجر مقاله نويس نيويورک تايمز در کتابش با عنوان "مقابله و پنهان سازي" به توصيف بسياري از عمليات شبيه سازي جنگي آمريکا مي پردازد که در آنها فرض بر حمله اسرائيل به ايران بود. طبق آن سناريو، "چندي نمي گذرد که آن نبرد کل منطقه و سپس واشنگتن را به کام خود مي کشد. جنگ به دفاع از تاسيسات نفتي سعودي در برابر حملات ايران کشيده مي شود و استفاده ايران از عوامل خود بدين معني است که ديگر بازيگران منطقه اي به سرعت درگير مي شوند. در پايان هيچکس پيروز نيست. "

دولت اوباما سعي دارد مطمئن شود که اسرائيل وارد عمل نمي شود اما براي اين منظور بايد مراقب باشد خود را در مسيري قرار ندهد که اقدام نظامي آمريکا را اجتناب ناپذير سازد. قبل از آنکه آمريکا ناخودآگاه بار ديگر در مسير جنگ در خاورميانه قرار گيرد، بايد يک مناظره ملي در اين خصوص صورت گيرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار