به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران به نقل از یورونیوز ، کودکان اوتیست یا خودگرا، به دلیل مشکلاتشان در برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی، نمیتوانند در مدرسهها با کلاس های عادی به تحصیل بپردازند. در سالهای هفتاد میلادی در هلند روشی موسوم به «اسنوزلن» ایجاد شد که اساس آن فراهم کردن محیط چند حسی کنترل شده است.
یک دانش آموز میگوید: «هنگامی که مشکلی برایم پیش میآمد یکی از معلمها همیشه مرا به این اتاق میآورد تا آرام شوم.»
آموزگاران معتقدند که این روش موثر است و کودکان خودگرا به روش درست ترغیب میشوند.
امیلی هستینگ اسپک، آموزگار میگوید: «کودکانی داریم که در کلاس ادغام نمیشوند، چون باعث سراسیمه شدنشان میشود. کودکانی داریم که ارتباط چشمی برقرار نمیکنند. ولی همین کودکان در این فضای بسته و آرام، ارتباط چشمی برقرار میکنند و پشت سر هم آواز میخوانند.»
ولی ایجاد چنین فضاهایی بسیار گران تمام میشود و به همین دلیل مدرسههای بسیار کم دولتی استطاعت فراهم کردن این تجهیزات را دارند.