ناظر کمیته ملی المپیک در فدراسیون شطرنج گفت: اگر در این دوره از مسابقات المپیاد جهانی نتایج مردان را نادیده بگیریم بازیکنان ایرانی بالاترین موفقیت تاریخ شطرنج را کسب کرده‌اند.

کاظم مرتضوی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: تیم ملی شطرنج مردان ایران در جدول رده بندی جایگاه 46 را به خود اختصاص داده بود پیش از حضور تیم در این رقابت‌ها گفته بودم که کسب مقام دوره گذشته مشکل و تا حدودی غیر ممکن است زیرا این دوره از المپیاد جهانی با حضور برترین‌ها و قهرمانان شطرنج دنیا برگزار شد.
وی خاطر نشان کرد: خلا الشن مرادی در تیم اعزامی به المپیاد جهانی بسیار محسوس و ملموس بود وی یکی از بازیکنانی بود که در صورت حضورش در ترکیب تیم ملی می‌توانست نتایج قابل قبولی را برای ما کسب کند و جایگاه تیم ایران به مراتب بهتر از وضعیت کنونی می‌شد.
الشن مرادی استاد بزرگ شطرنج کشورمان به دلیل ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کرده است.
ناظر کمیته ملی المپیک در فدراسیون شطرنج در ادامه خاطر نشان کرد: از میان ترکیب اعزامی تیم ملی مردان به مسکو 2 نفر از بازیکنان جوان در سطح ایده آل خود نبودند احسان قائم مقامی هم به هیچ عنوان روی فرم نبود، اما پوریا ایدنی که تا دور آخر در تمام دیدارهایش موفق ظاهر شده بود با کسب نخستین باخت در آخرین مرحله مسابقات تاثیر بسزایی در جایگاه تیم ملی ایفا کرد.
مرتضوی گفت: پیش بینی می‌کردیم بهترین نتیجه‌ای که بانوان می‌توانند در المپیاد کسب کنند رسیدن به جایگاه 19 الی 20 جدول است ولی شاهد بودیم که آنها با حضور قدرتمند خود به مقام نهمی رسیدند کسب عنوان نایب قهرمانی از سوی شطرنج بازان زیر 16 سال هم یکی دیگر از موفقیتهای قابل توجه در این المپیاد از سوی تیم ملی محسوب می‌شود.
وی گفت:‌در المپیاد جهانی شطرنج و در مسابقات رده سنی زیر 16 سال نیرومندترین تیمها و شطرنج بازان قاره آسیا و اروپا حضور داشتند اما بازیکنان با هوش ایرانی با شکست حریفان به مقام دوم نایل شدند.
* بدشانسی را نادیده نگیریم

ناظر کمیته ملی المپیک با استفاده از عنوان بدشانسی در خصوص تیم ملی مردان تصریح کرد: به نظرم بزرگسالانمان در مسکو بدشانسی آوردند، البته من به دنبال توجیه نتایج ضعیف نیستم به طوری که می گویم احسان قائم مقام از 9 بازی انجام شده خود فقط موفق به کسب 5/2 امتیاز شد کسب این نتایج به هیچ عنوان از سوی احسان سابقه نداشته است وی هیچ وقت در مسابقات کمتر از 60 درصد امتیاز نیاورده بود ولی در این رقابت ها فقط 25 درصد امتیاز را کسب کرد.
سرمربی اسبق تیم ملی شطرنج نوجوانان فرانسه در خصوص تدارکات فدراسیون برای حضور تیم در این المپیاد اظهار داشت: حدود 23 روز قبل از اعزام تیم ملی به مسابقات مسئولان نسبت به تشکیل اردوای تدارکاتی اقدامات لازم را انجام دادند اجرای بازسازی دوستانه و اردوی مشترک با تیم ملی ب ارمنستان از دیگر اقدامات آماده سازی تیم ملی برای حضور موفق در مسابقات بود.
مرتضوی گفت: ما برای رفع کمبودها و نقایص موجود باید توجه خود را به آینده  شطرنج با اجرای برنامه‌های بلند مدت و سطح بالا در آینده‌ای نزدیک،‌ نتایج کسب شده در مسابقات را بهبود بخشیم به طور مثال نیما جوان بخت عضو تیم ملی زیر 16 سال می توانست در قالب تیم ملی بزرگسالان نتایج خوبی را کسب کند اما طبق نظر لاندا سرمربی تیم ملی وی در رده نوجوانان در المپیاد ظاهر شد.
وی تصریح کرد: ما در تیم ملی دختران چندین مهره جوان قدرتمند و عالی داریم غزل حکیمی فر توانست از هشت بازی هفت امتیاز کسب کند این نتیجه بسیار قابل توجه است.
وی در خصوص عدم بکارگیری از جواد علوی مقدم در مراحل بیشتری از این مسابقات اظهار داشت: این موضوع و انتخاب ترکیب تیم بستگی به نظر سرمربی دارد بکارگیری از علوی فقط در پنج دور المپیاد جهانی تصمیمی بود که از سوی لاندا اتخاذ شد./ق

برچسب ها: شطرنج ، مرادی ، المپیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار