یک روزنامه اماراتی در مقاله ای نوشت دموکراسی آمریکا در وال استریت ساخته می شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،روزنامه الخلیج چاپ امارات دراینترنت درمقاله امروز خود تحت عنوان » دموکراسی وال استریت و جنرال الکتریک » به قلم عصام الجردی نوشت : جرج دبلیو بوش خزانه ای با کسری تقریبا یک تریلیون و پانصد میلیون دلار، تحویل باراک اوباما داد و این درحالی بود که بیل کلینتون خزانه ای با مازاد بیش از سیصد میلیارد دلار را تحویل جورج بوش داده بود. نویسنده با اشاره به بحران مالی آمریکا و افزایش استفاده آمریکائیها از خدمات موسوم به بانکهای غذا می افزاید ‌ گفته می شود که اوباما با در انتخابات ریاست جمهوری خود و برای پیروزی دراین انتخابات با مشکلات مالی و اقتصادی کشور روبرو است وقضیه اقتصاد نیز برای رای دهنده آمریکایی نقشی سرنوشت ساز دارد.

 نویسنده می افزاید‌ روشن است که رقیبان پست ریاست جمهوری در هر کشوری تمامی توان خود را بکار می برند تا بتوانند پیروز شوند و در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز چنین است و رامنی نیز اکنون می داند که نقطه ضعف حزب دموکرات آمریکا اقتصاد است. نویسنده می افزاید ،‌ شاید رای دهنده آمریکایی باراک اوباما را رئیس جمهوری قلمداد کند که بعد از چهار سال حضور در کاخ سفید ،‌ در حل بحران اقتصادی بویژه در زمینه بیکاری که مردم به آن بیشتر حساسیت دارند،‌ شکست خورده است و آنها زمان انتخابات را زمان محاسبه و بازخواست وی قلمداد کنند.

نویسنده در ادامه خاطر نشان می کند ، ایجاد فرصتهای شغلی جدید در هر اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری و اشتغالزایی در بخش خصوصی ، تخصیص سرمایه برای توازن در بخش دولتی و سرمایه گذاری در طرحهای تولیدی و خدمات اشتغالزایی است. با همه اینها باید گفت که با توجه به بسته شدن روزنه های تامین مالی بانکها و بازارهای مالی و با توجه به ورشکستگی بانکها و صدها موسسه بزرگ صنعتی آمریکا سرمایه گذاری در بخش خصوصی بی معنی است. نویسنده تاکید می کند چنین وضعیتی درست بعد ازآنکه جورج بوش قدرت را تحویل اوباما داد در آمریکا وجود داشت و اوباما باید در چندین جبهه اقتصادی می جنگید به نحوی که از سویی برای جلوگیری از سقوط بانکها و موسسه های مالی وارد عمل می شد و از سویی دیگر باید تلاش می کرد که با بالابردن توان این موسسه ها و اعتبار بخشیدن به آنها ،‌ از رکود و بیکاری بیشتر جلوگیری کند.

نویسنده می افزاید ‌ زمانی که اوباما قدرت را تحویل گرفت ‌ تنها هفتصد میلیارد از ده تریلیون بدهی در چهارچوب مقابله بوش با پس لرزه های بحران مالی قرار داده شده بود و بقیه این مبلغ که بیش از نه میلیون تریلیون دلار بود به آن اندازه که مرتبط با طرحهای بوش در افغانستان و عراق و سایر نقاط جهان و هزینه ادعای مبارزه با تروریسم بود ارتباطی با بحران بازارهای مالی نداشت. نویسنده می افزاید ‌ بعد از گذشت چهار سال از ریاست جمهوری اوباما ،‌ بدهی های آمریکا به بیش از چهارده تریلیون دلار رسیده است که صددرصد موازی با تولید داخلی آمریکا است.

نویسنده می افزاید اوباما اکنون زمینه مناسبی برای وارد شدن نظام حاکم آمریکا در نبردی سخت برای بیرون کردن سیاهپوستان از کاخ سفید فراهم کرده است که عبارتند از ،‌ طرفداری از قشر متوسط علیه ثروتمندان ،‌ پافشاری بر برنامه اصلاحات نظارتی بر بانکها که مغایر با اراده لابی های »وال استریت » است و کاهش بودجه دفاع. نویسنده خاطر نشان می کند ‌ حزب جمهوریخواه آمریکا ،‌ حمایت اوباما از قشرهای پایین جامعه را در نظام بیمه بهداشتی که اوباما برای اجرایی کردن آن به دادگاه عالی قانون اساسی متوسل شد و همچنین پافشاری اوباما در کاستن مالیات از قشر متوسط به خوبی دریافته است و این درحالی است که ،حزب جمهوریخواه بدنبال پیاده شدن روشهای بوش در دوره اول ریاست جمهوریش در سال دوهزار است . در آن دوره ،‌یک تریلیون دلار بخشودگی مالیاتی برای شرکتها و صاحبان صنایع رقم خورد.

نویسنده در خاتمه تاکید می کند اگر رامنی و حزبش بخواهند با توسل به گزینه اقتصاد گوی سبقت را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بربایند باید تاکید کرد که دموکراسی در »کشور رویاها » تنها در وال استریت و ژنرال الکتریک ساخته و پرداخته می شود و نه در صندوقهای آراء.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار