آمریکا 67 آزمایش تسلیحات هسته ای بین سال های 1946 تا 1958 میلادی در جزایر مارشال انجام داده است و هیچ گاه این موضوع مورد پیگیری جدی نهادهای حقوق بشر و سازمانهای مسئول در جهان قرار نگرفته است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی دو اقدام ننگین دولت آمریکا بود که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا، علیه ژاپن انجام گرفت. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناگاساکی انداخته و باعث کشتار گسترده مردم بی دفاع این دو شهر شد. بر اساس آمارها حدود ۲۲۰ هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیش از نیمی از مردم بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا چند سال بعد بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

اکنون نیز افشا شده است که امریکا 67 آزمایش تسلیحات هسته ای بین سال های 1946 تا 1958 میلادی در جزایر مارشال انجام داده است و هیچ گاه این موضوع مورد پیگیری جدی نهادهای حقوق بشر و سازمانهای مسئول در جهان قرار نگرفته است.

جزایر مارشال کشوری است جزیره‌ ای در اقیانوس آرام که مساحت آن تنها۱۸۱ کیلومتر مربع است. آلمان در قرن نوزدهم کنترل این جزایر را از اسپانیا گرفت و خود بر آن حکومت کرد. در طی جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۴۴، ژاپن این جزایر را اشغال کرد و سپس نیروهای آمریکایی این جزایر را تصرف کردند و دست به انجام آزمایش های اتمی زدند.



اکنون کالین گورجسکو گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد ماموریت یافته بخشی از مشکلات مردم این منطقه را جمع آوری و به سازمان ملل اعلام کند. هرچند به نظر نمی رسد اتفاق خاصی برای محکومیت این جنایت های آمریکا رخ دهد اما به افکار عمومی کمک خواهد کرد بیشتر با ژست های حقوق بشری این کشور آشنا شوند.

گورجسکو در گزارشی 19 صفحه ای خود از واشنگتن خواسته است گزارشهای محرمانه درباره برنامه آزمایش هسته ای خود در جزایر مارشال را افشا کند. گزارش وی که به دنبال تحقیقات اوایل امسال هیئت حقیقت یاب به جزایر مارشال گردآوری و تکمیل شده، قرار است روز پنجشنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو ارائه شود.

فیلیپ مولر وزیر امور خارجه جزایر مارشال و بازماندگان آزمایش بمب های کشتار جمعی امریکا در این جزایر مرجانی نیز در شورای حقوق بشر حضور خواهند داشت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار