دید کلی
اصولا
برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت
کنند، میتوان واژهٔ خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این واژه در زبان ما
دارای محدوده مشخصی است که معمولاً به وسایل متحرکی گفته میشود که همگی
دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند.
تاریخچه
اولين وسيله متحرك ساخت فرديناند فربيست ۱۶۷۸
شاید
بتوان اولین ایدهٔ مکتوب در مورد وسیلهٔ نقلیهای را که بدون نیروی انسان
یا حیوانات قادر به حرکت باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان،
هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سهچرخهٔ متحرک میسازد و از آن برای
جابجایی استفاده میکند. ∗ اما در عالم واقع، این وسیله برای اولین بار در
سال ۱۶۷۸ توسط پدر فردیناند فربیست مبلغ مسیحی بلژیکی در چین طراحی و ساخته
شد که توسط
اولين خودرو بخار قابل استفاده ۱۷۶۷
نیروی
بخار کار میکرد. این خودرو اولیه ۶۵ سانتی متر طول داشت و به عنوان وسیله
سرگرمی برای امپراطور چین ساخته شده بود. اولین اتومبیل واقعی با نیروی
بخار که برای جابجائی انسان و بار بکار گرفته شد در سال ۱۷۶۷ توسط نیکلاس
جوزف کان فرانسوی طراحی و ساخته شد. خودرو کان میتوانست ۴ تن بار به همراه
۲ خدمه را با سرعت ۷/۸ کیلومتر بر ساعت به حرکت در آورد. اولین تصادف
خودروئی جهان نیز با این خودرو در سال ۱۷۷۱ اتفاق افتاد
موتور احتراقی
در سال ۱۸۶۰ میلادی بهوسیلهٔ یک بلژیکی به نام اتین لونوار اختراع شد. پس
از آن، روند تکامل صنعت خودروسازی تداوم یافت و در بین سالهای ۱۸۶۰ تا
۱۹۷۰ میلادی در اروپا اختراعات مختلفی به وسیله چند تن از مهندسان انجام
گرفت.
نخستین خودرو با موتور برونسوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک
گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر
وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه، موتور بخاری یا موتور برونسوز نام گرفت.
اما بهتدریج موتورهای برونسوز تبدیل به موتورهای درونسوز گردیدند. در
موتورهای درونسوز، مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله جرقه محترق
میگردد. اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس
اتو ساخت. موتورهای امروزی، در حقیقت نمونه تکامل یافته این موتور محسوب
میشوند.
اولين خودرو با موتور احتراقي بنز ۱۸۸۵
اما
اختراع خودرو به کارل بنز نسبت داده میشود. او در سال ۱۸۸۵ موفق به ساخت
اولین خودرو با موتور احتراقی گردید. در سال ۱۸۸۸ برتا بنر همسر کارل بنز
اولین سفر خودروئی را با خودرو سه چرخ ساخت بنز انجام داد. در این سفر او
فاصله ۱۰۶ کیلومتری مانهایم تا فورتزهایم را برای بر گرداندن فرزندانش
ریچارد و یوگن بصورت رفت وبرگشت طی کرد. او دلیل این سفر را دیدار مادرش در
فورتزهایم ذکر کرد ولی در حقیقت هدف او از این سفر نشان دادن قابلیتهای
خودرو بود.
برتا بنز در حال راندن اولين خودرو ۱۸۸۶
درعین
حال، برخی به اشتباه، هنری فورد را به عنوان مخترع خودرو میدانند. این
اشتباه به این خاطر رخ میدهد که هنری فورد، در واقع، ایدهٔ تولید اتومبیل
ارزان قیمت را تحقق بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس گسترده و توسط
مردم عادی امکانپذیر نمود. هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یک موتور کوچک گازوئیلی
طراحی کرد و سه سال بعد، یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بدون اسب
شناخته میشود. ۵ سال بعد، هنری فورد طراحی ماشینهای موسوم به مدل A و
مدل T را آغاز کرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ این اتومبیلها را
توسعه دهد تا تولید ماشینها سریعتر و اقتصادیتر شود. مدل T اتومبیلی
بود که در همه جای اروپا بهراحتی استفاده میشد و موتورش آنقدر قوی بودکه
در زمینهای ناهموار به راحتی حرکت میکرد. این اتومبیل، به سادگی تعمیر
میشد و حتی یک کشاورز با کمی دقت میتوانست قطعات معیوب آن را عوض کند.
قیمت این اتومبیل در آن زمان، ۸۵۰ دلار بود. این قیمت اگرچه نسبت به درآمد
مردمان عادی، قیمت بالایی محسوب میشد، ولی نسبت به اتومبیلهای زمان خودش
بسیار ارزان بود./