فرماندار قوچان گفت: کشور ترکمنستان از تاریخ 11 شهریور ماه سال جاری با اجرای پروتکل نوامبر 1968 میلادی برای صادرات ترانزیت کالا از گمرک باجگیران محدودیت هایی را اجرا کرده است.

اسماعیل حیدری آزاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در قوچان گفت: با اجرای این پروتکل از ورود کامیون های بالای 20تن به کشور ترکمنستان جلوگیری می شود و تنها کامیون هایی حق ورود به کشور ترکمنستان را دارند که وزن آن ها کمتر از 20 تن بوده و مقصد آن ها پایتخت کشور ترکمنستان باشد.

وی افزود: با اجرای این پروتکل مردم مرزنشین شهر مرزی باجگیران که تنها از طریق رفت و آمد کامیون ها امرار معاش می کردند دچار مشکل شده و همچنین صادرکنندگان نیز به علت جایگزین شدن مرزهایی مانند لطف آباد و سرخس تمایلی برای ارسال کالا از آن گمرکات را ندارند زیرا مرز باجگیران تنها تا پایتخت کشور ترکمنستان 35 کیلومتر فاصله دارد و نزدیک ترین مرز با پایتخت کشور ترکمنستان است.

حیدری آزاد تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون پروژه های مهمی را در شهر مرزی باجگیران اجرا کرده است که از این جمله می توان ساخت ساختمان پایانه و گمرک باجگیران و ساخت ایکس ری کامیونی را برشمرد این در حالی است که در آخرین سفر دولت به خراسان رضوی منطقه ی آزاد اقتصادی باجگیران به تصویب رسیده و مطالعات آن در حال انجام است.

رئیس گمرک باجگیران نیز در خصوص این محدودیت ایجاد شده از طرف کشور ترکمنستان گفت: طبق پروتکل 1968 مرز باجگیران به عنوان مرز مسافری و سیاسی، مرز لطف آباد مرز کامیونی و مرز سرخس به عنوان ریلی قلمداد شده است.

رحیم زاده افزود: این در حالی است که در پنج ماهه ی سال جاری 109 هزار و 368 تن به ارزش بیش از 121 میلیون دلار کالا از گمرک باجگیران صادر شده است که از نظر وزن 14درصد و از نظر ارزش 277درصد رشد را نشان می دهد.

وی در پایان گمرک باجگیران را با قدمتی بیش از 100 سال یکی از قدیمی ترین گمرکات خراسان رضوی برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.