عضو انجمن تجارت الکترونیک ایران گفت: بهره گیری از فناوری اطلاعات کلید اقتصاد پویا در حوزه بهداشت و درمان است.

نوید کمالی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد افزود: با توجه به وابستگي‌هاي ما در عرصه بهداشت و درمان و حجم گسترده تحریم های بین المللی و رفتار ضد انسانی تحریم گران بین المللی در تحریم داروها و تکنولوژی های پزشکی ، دانشگاه‌ها در زمينه تربيت نيروي متخصص مي‌توانند با بهره گیری از الگوهای نوین جهانی و بهره گیری از منابع ملی و اسلامی كساني را تربيت كنند كه نه تنها دروس علمي را فرا بگيرند بلكه ابتكار و خلاقيت در توليد هم داشته باشند.

وی ادامه داد: اين افراد مي‌توانند هم توليد كننده علم پزشکی باشند و هم اقداماتي كه جنبه كاربردي و مقابله با تحریم های دارویی و پزشکی دارد را انجام دهند که این خود گامی در راستای خود کفایی در حوزه بهداشت و درمان خواهد بود.

کمالي افزود: وابستگي پزشكي ما در جنبه‌هاي نيروي انساني، تجهيزات پزشكي و داروهاست كه  در زمينه نيروي انساني متخصص در اكثر رشته‌هاي مورد نياز دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به حد خودكفايي رسيده‌ايم و كساني كه تربيت‌كننده نيروي انساني مورد نياز هستند، خود در همين دانشگاه‌ها تخصص ديده‌اند. توان اين افراد در حدي است كه مي‌تواند خلاقيت و ابتكار خود را در زمينه‌هاي مختلف علمي رشته‌هاي پزشكي به منصه ظهور برسانند.

کمالی بیان داشت: مي‌توان با هماهنگي بين رشته‌اي گروه‌هاي پزشكي كه استفاده‌كننده تجهيزات هستند با گروه‌هاي غير پزشكي و حتي صنعتي و همچنين همكاري بين‌بخشي و علمي، مقدمات طراحي و توليد تجهيزات در كشور با الگوي خارجي و حتي بدون الگوي خارجي فراهم شود. اين امر توليد داخلي و قطع وابستگي‌ها در اين زمينه را به همراه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: با وجود دانش بومی و ملی طب سنتی و اسلامی و نسخه تجمیع شده آن یعنی طب کلنگر مي‌توان در زمينه بومی سازی فرایند بهداشت و درمان با بهره گیری از الگوهای نوین مبتنی بر فناور یاطلاعات برنامه‌ريزي كرد و به سمت خودكفايي پيش رفت.

معاون فناوری اطلاعات موسسه تحقیقات حجامت ایران در خراسان رضوی اظهار داشت: فناوری اطلاعات به عنوان یكی از سه فناوری نوین متحول كننده در سالیان اخیر است. این فناوری كاربردها و قابلیت هایی دارد كه تا حد زیادی از دید مدیران و مسئولان تصمیم ساز کشور ما مغفول مانده و یا حداقل شرایط لازم را فراهم نیاورده ایم تا از این قابلیت ها بهره گیریم البته در سه دهه یعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ما شاهد فعالترین دولت مبتنی بر فناوری اطلاعات در دولتهای نهم و دهم هستیم که این خود یکی از بزرگترین دستاوردهای ملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است .

وی یادآور شد: فناوری اطلاعات به همراه سایر فناوری های نوین درتحول و پیشرفت جهان، نقش مهمی ایفا كرده است.

کمالی تصریح کرد: طبق مفاهیم و استانداردهای جهانی طور كلی عملكرد سازمان ها اعم از بنگاههای اقتصادی و دولت ها كه وظایف ملی را به عهده دارند از جمله ، با دو عنصر اثر بخشی (Effectiveness) و كارایی (Efficiency) ارزیابی می شود. اثربخشی به این معنا است كه یك سازمان به اهداف ازپیش تعیین شده دست یابد که بنا بر این تعریف ، در حوزه بهداشت و درمان کشور بالا رفتن سطح بهداشت و درمان در بین شهروندان و امت اسلامی را می توان یکی از اهداف مهم و اساسی نامید .

وی خاطر نشان کرد: امروزه با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از موهبتهایی هزاره سوم که امروز با هزینه بسیار پایین در دسترس عموم شهروندان ایران اسلامی قرار گرفته است می توان علاوه بر نهادینه کردن آموزش عمومی بهداشت در بین خانواده های ایرانی ، از این فرصت جهت تشویق و ترغیب پزشکان و داروسازان کشور جهت پرداختن به حوزه طب کلنگر بهره جست .

این محقق و پژوهشگر در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک توضیح داد: فناوری اطلاعات فرصتی برای ایجاد رابطه بین علوم قدیم و جدید و ایجاد ارزش افزوده از این ادغام دانش در راستای منافع ملی و اقتصاد مقاومتی است که در این راستا ما مهرماه سال جاری با مشارکت معاونت فناوری اطلاعات موسسه تحقیقات حجامت ایران در استان خراسان رضوی شاهد برگزاری چهارمین همایش بزرگ طب کل نگر در منطقه شرق کشور با حضور مراجع علمی کشور و همکاری گسترده بخش خصوصی در شهر مقدس مشهد خواهیم بود .

لازم به ذکر است چهارمین سلسله همایش طب کلنگر کشور 14 مهر ماه سال جاری در شهر مقدس مشهد در راستای ارئه دست اوردهای علوم پزشکی در حوزه طب سنیت و اسلامی برگزار خواهد گشت .

برچسب ها: فناوری ، اطلاعات ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.