پروانه نمايش فيلم سينمايي ضد گلوله با حذف دو سكانس پاياني صادر شد اما نمي دانم چرا ارشاد اصرار داشت بگويد اين فيلم براي دريافت مجوز ارشاد مشكلي نداشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ي سينمايي باشگاه خبرنگاران نشست نقد و بررسی فيلم «ضدگلوله » با حضور مصطفي كيايي(نويسنده و كارگردان)،رضا رخشان(تهيه كننده)،نيما جعفري جوزاني(تدوينگر) و محمدرضا لطفي(مجري و منتقد) شب گذشته در فرهنگسراي فردوس برگزار شد.
مصطفي كيايي،كارگردان فيلم ضد گلوله، در خصوص شبيه پنداشتن فيلم ضدگلوله با فيلم ليلي با من است ، عنوان كرد: ليلي بامن است در اين مسير خط شكن و آغازگر راه بوده ناخود آگاه هر فيلمي در اين فضا ساخته شود با آن مقايسه مي گردد،اما قصه فيلم ما با ليلي بامن است كاملا متفاوت است و در واقع مي توانم بگويم در تضاد است.
وي ادامه داد: در ليلي بامن است تلاش صادق براي كشته نشدن بود اما سليم براي كشته شدن تلاش ميكند .در ضدگلوله خبري از تحولات كليشه اي نيست،شوخي ها و فضا به فيلم هاي مشابه نزديك نمي شود و اساسا حرف فيلم چيز ديگري است.با اين وصف مي توانم بگويم فيلم ما به لحاظ بار قصه خط شكن بوده است.
كيايي  در خصوص انتخاب مهدي هاشمي براي نقش سليم عنوان كرد:  در نسخه اوليه فيلمنامه سن بازيگران از جمله سليم پايين تر بود و اين شخصيت حدود سي تا سي و پنج سال سن داشت،فيلمنامه را رضا عطاران خوانده بود و خيلي اين نقش را دوست داشت، اما به دليل تعويق توليد اين فيلم و شرو ع كار فيلم جددي عطاران اين فرصت پيش نيامد.
وي ادامه داد: سن شخصيت ها را بالاتر برديم و در آن مقطع اولين گزينه مهدي هاشمي بود كه ابتدا همسر ايشان خانم آدينه گفتند كه چون كار جنگي است بعيد مي دانم كه هاشمي با توجه به شرايط سني اش بتوانند بيايند.اما چند روز بعد خود هاشمي تماس گرفتند و گفتند كه فيلمنامه را خوانده اند و دوست دارند در كار باشند.حضور مهدي هاشمي براي فيلم ما غنيمت بزرگي بود و باعث شد تا انگيزه هاي ما چند برابر شود.
كيايي تصرح كرد: در ابتدا هاشمي تصميم داشتند تا نقش پرويز را بازي كنند،چراكه از لحاظ زماني هم كمتر بود،اما من ايشان را مجاب كردم كه نقش سليم را بپذيرند.بعد از انتخاب آقاي هاشمي به مسعود كرامتي رسيديم و خانم ژاله صامتي را هم كه از همان ابتدا در نظر داشتم،چراكه معتقدم يكي از بهترين بازيگران ايران است.
وي در خصوص حاشيه هاي زياد فيلم پاسخ داد: بعد از جشنواره به ما اعلام كردند كه فيلم پروانه نمايش دائم دارد و مشكلي براي اكران وجود ندارد،اما وقتي براي دريافت پروانه نمايش به ارشاد رفتيم آن را به ما ندادند و بعد گفتند كه بايد سكانس آخر را دربياوريم تا پروانه نمايش صادر شود،اما ما به هيچ عنوان زيربار نرفتيم،چرا كه معتقد بودم اگر اين سكانس حذف شود تمام بار فيلم من از بين مي رود
كيايي اظهار داشت : نمي دانم چرا ارشاد اصرار داشت كه بگويد ضدگلوله پروانه نمايش دارد،ولي واقعيت چيز ديگري بود تا اين كه در نهايت ما حذف يكي،دو صحنه از سكانس آخر موفق به دريافت پروانه نمايش شديم و فيلم را اكران كرديم.در واقع كمي ما كوتاه آمديم و كمي هم ارشاد.


رضا رخشان تهيه كننده فيلم ضد گلوله، در خصوص پذيرفتن اين فيلم به عنوان اولين تهيه كنندگي خود، گفت: زماني كه داستان را شنيدم موضوع ان مرا جذب كرد و باوجود اينكه كيايي نيز علاقمند به نگارش اين فيلم نامه نبود چون معتقد بود كه با فيلم ليلي با من است مقايسه خواهد شد اما به مرور زمان توانست با آن ارتباط برقرار كند.
وي در خصوص تغيير چندين باره اسم ضدگلوله پاسخ داد: نام ابتدايي فيلم همان طور كه شما هم اشاره كرديد بزن بريم بهشت بود كه با همفكري كارگردان به اين نتيجه رسيديم كه اسم زياد جالبي نيست و شايد كمي فيلم را سطحي كند،در نيمه هاي راه به نام بسيار مرتبط با داستان فيلم يعني غيرمجاز رسيديم كه ارشاد با اين اسم موافقت نكرد و در نهايت چند روز مانده به جشنواره مجبور شديم تا به دنبال اسم ديگري بگرديم كه مصطفي ضدگلوله را پيشنهاد داد و در نهايت فيلم با همين نام راهي جشنواره و سپس اكران عمومي شد.به زعم من بهترين نام همان غير مجاز براي اين فيلم بود،اما متاسفانه دوستان ارشاد زيربار اين اسم نرفتند.
رخشان در خصوص اكران همزمان اين فيلم با فيلم كلاه قرمزي اظهارداشت:  فيلم به لحاظ برخورداري از فروش خوب اكران خوبي دارد و من نگران نيستم من از اين همزماني اكران ناراحت نيستم. ضد گلوله جاي خود را در بين مردم باز كرده است
وي خاطر نشان كرد: بر اين باورم كه اين موج آشتي مردم با سالن هاي سينما به فيلم ها كمك مي كند،تنها ناراحتي من از اين تداخل اكران كمبود سالن است كه باعث شده اكثر سالن ها به فيلم كلاه قرمزي اختصاص پيدا كند و فيلم من با وجود سانس هاي پر تعداد نمايش كمتري داشته باشد.بيشتر سانس هاي خوب فيلم ما در سينماها با ظرفيت بالا مي رود،حال اگر همين سانس ها دوبرابر بود الان فروش فيلم ما دوبرابر مي شد.
نيما جعفري جوزاني در پاسخ به اينكه در تدوين چقدر از همفكري كارگردان بهره برده است، گفت: آشنايي من با مصطفي كيايي به فيلم قبلي او يعني بعداز ظهر سگي سگي برمي گردد  و از ان به بعد در فيلم جديد كيايي انجام وظيفه نكردم بلكه احساس مي كردم ضد گلوله براي خودم است.
وي ادامه داد: در طول فيلمبرداري با كيايي در خصوص پلان ها مشورت مي كرديم و به نطر من ضد گلوله ريتم خود را در فيلم نامه پيدا كرد و دليل موفقيت ضدگلوله همكاريبين من و كارگردان است. /م

برچسب ها: ضدگلوله ، نمایش ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار