معاون امور صنایع وزیر صنعت معدن و تجارت از عرضه خودروی ملی رانا به بازار و متعادل شدن قیمت انواع 206 از هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به دنبال اعلام قطع رابطه شرکت پژو فرانسه با ایران خودرو و ایجاد محدودیت در عرضه برخی قطعات محصولات 206 ،تولید این محصول پرفروش با مشکلاتی مواجه شد که کاهش محسوس تیراژ تولید را به خصوص طی 3 ماه ابتدای امسال به همراه داشت.

این کاهش تولید که بنابر آمار رسمی وزارت صنعت حدود 30 درصد اعلام شد مشکلاتی در عرضه به وجود آورد  بگونه ای که طی چند ماه اخیر کمتر مشتری توانسته انواع 206 را از نمایندگی های فروش ایران خودرو خریداری کند و این محصولات در بازار آزاد با اختلاف قیمت باورنکردنی به فروش می رسند.

بر اساس این گزارش قیمت پژو 206 تیپ2 در کارخانه 16میلیون و 200 هزار تومان ودر بازار  20 میلیون و 200 هزارتومان، پژو 206 تیپ 5 در کارخانه 18 میلیون و 200 هزار تومان و در بازار آزاد 24 میلیون و 500 هزار تومان ، پژو 206 تیپ 6 در کارخانه 20 میلیون و 800 هزار تومان و در بازار آزاد 31 میلیون، پژو 206 صندوق دار معمولی در کارخانه 15 میلیون و در بازار آزاد 21 میلیون است.

عرضه رانا به بازار از هفته آینده

اما محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ،از  برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و عرضه خودرو برای كنترل و كاهش قیمت برخی خودروها در بازار خبر داده و اعلام كرد كه عرضه خودرو رانا از هفته آینده آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: با عرضه انبوه خودروی رانا بخشی از كاهش تولید پژو 206 جبران خواهد شد که این امر تعادل نسبی قیمت ها در بازار را به همراه دارد.

پیش از این نیز معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت فعلی برخی خودروها در بازار را كاذب دانسته و وعده داده بود كه با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای رشد تولید خودرو، قیمتهای كاذب بازار كاهش خواهد یافت.

لازم به ذکر است: رانا دومین خودرو ملی تولیدی ایران خودرو است كه در کلاس C و به صورت چهار در سدان صندوق‌دار تولید می‌شود. این خودرو اگرچه مشابه پژو 206 است، اما بدون هیچگونه وابستگی به خارج از كشور تولید خواهد شد و استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 4 و 5 خواهد بود.

 برنامه تولید رانا در سال جاری 50 هزار دستگاه عنوان شده كه البته تولید آن تا سقف 200 هزار دستگاه در سال نیز قابل افزایش خواهد بود.

206 در بازار ایران می ماند

بر اساس این گزارش در پی مشکل تامین قطعات طی چند ماه اخیر بحث توقف تولید 206 در شرکت ایران خودرو مطرح شده که البته این شرکت و وزارت صنعت این موضوع را تایید نمی کنند.

صالحی نیا در این خصوص اظهار داشت: ایران خودرو پس از اعمال محدودیت های پژو فرانسه ، 2راه توقف تولید انواع 206  و یا ادامه تولید آن با تامین قطعات از سایر منابع را پیش روی داشت که راه دوم را برگزیده است.

وی ادامه داد:در همین رابطه سعی شده که میزان داخلی سازی این محصول در شرکت افزوده شود و برخی قطعات محدود وارداتی نیز از سایر منابع تامین شود

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد:مقرر شده که شرکت ایران خودرو از آذرماه سال جاری ، قطعات وارداتی مورد نیاز خود را از منابعی مستقل از پژو فرانسه تامین کند.

برچسب ها: پژو ، رانا ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۴:۲۹ ۰۲ آبان ۱۳۹۱
رانا را به قيمت حدود 16ميليون ثبت نام كرديم و مبلغ 10 ميليون پيش پرداخت داشتيم اكنون مي گويند قيمت رانا 21.5 ميليون شده و همه بايد مابع التفاوت كه 11.5 ميليون است بپردازند اين واقعا ظلم است و اگر روز اول مي گفتند لااقل يك 206 مي توانستيم با 16 ميليون بخريم مشتري مداري را بايد از ايران خودرو ياد بگيريم
آخرین اخبار