بیش از 28 میلیون بچه ماهی کپور در سواحل دریای خزر رهاسازی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان ؛ مدیر کل شیلات گلستان گفت : این ماهی ها به روش تکثیر نیمه طبیعی تولید و پس از رسیدن به وزن 1 الی 2 گرم در دریا رها شده اند.

علی اکبر پاسندی افزود: تعداد مولد استفاده شده 723 قطعه که 355 قطعه آن نر و 368 قطعه آن ماده با اوزان 5/1 تا 3 کیلوگرم بوده، و این مولدین با مشارکت صیادان تعاونی صید شده است.

پاسندی با بیان اینکه این میزان تولید کپور دریایی در زمان فعالیت شیلات گلستان بی سابقه بوده است، گفت: از سال 76 تاکنون که شیلات استان در امر تکثیر ماهی کپور فعالیت می کند امسال بیشترین تولید را داشته ایم بطوریکه متوسط تولید بچه ماهی در هکتار 828 هزار و 440 قطعه بوده است.

وی افزود: این تعداد بچه ماهی کپور در دو مرکز تکثیر استان به نام های مرکز تکثیر سد وشمگیر در سطح 28 هکتار با تولید 24 میلیون و 693 هزار و 950 قطعه در شهرستان آق قلا و کلمه سیجوال در سطح 6 هکتار با تولید 3 میلیون و 473 هزار و 30 قطعه بچه ماهی در شهرستان بندرترکمن تولید شده است.

وی خاطر نشان کرد: ماهی کپور اکثراً در گلستان تکثیر، تولید و رهاسازی می شود و در سالجاری 30 درصد کل تولید بچه ماهی را در استان به خود اختصاص داده است.

مدیر کل شیلات گلستان بازسازی ذخایر دریای خزر را به عنوان یک اصل حاکمیتی و استراتژی ضروری شیلات استان عنوان کرد و افزود: ذخایر دریای خزر نياز به ساماندهی و برنامه ريزي هاي مدون دارد که این مساله می تواند به پایداری و اشتغال صیادان و ترمیم ذخایر کمک شایانی کند.

وي گفت: به منظور بازسازي ذخاير گونه هاي در حال انقراض بايد به سه اصل مهم؛ تنظيم فعاليتهاي صيد، بازسازي مكانهاي تخريب شده پرورش لارو و تخم ريزي، افزايش ذخاير از طريق تكثير و رهاسازي و عدم حضور صیادان غیرمجاز و بهره برداری غیرمسئولانه توجه كرد.

به گفته وی، از سال 76 تاکنون تعداد 150 میلیون و 627 هزار و 143 قطعه بچه ماهی کپور تولید و در رودخانه های منتهی به دریا رها شده است./ب

برچسب ها: کپور ، گلستان ، خزر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.