تغذيه در سلامت و رشد فرد اهميت بسيار دارد و اثرات عادات غذايي و نيز تعداد دفعات صرف غذا بر سلامت انسان ثابت شده است.

به گزارش باشگاه  خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر فرانك شريفي عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي زنجان ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اهميت تركيب بدن و رابطه آن با سلامتي را نمي توان ناديده گرفت و فاكتورهايي مانند نوع رژيم غذايي، ميزان دريافت كالري و نوع فعاليت بدني در بروز چاقي موثرند.
وي افزود: چاقي به عنوان مهمترين فاکتور در افزايش خطر بيماري هاي قلبي عروقي شناخته شده و شيوع آن به طور روز افزون در حال افزايش است از اين رو شناخت عوامل و فاكتورهايي كه سبب كاهش چاقي مي شوند مي تواند نقش اساسي در كنترل چاقي و ابتلا به بيماري هاي مرتبط از جمله، بيماري هاي قلبي عروقي كه شايعترين علت مرگ در دنيا و نيز در ايران است، داشته باشد.
عضو هئيت علمي دانشگاه تاكيد كرد: نتايج تحقيقات براساس مطالعات انجام شده در زنجان نشان مي دهد كه حدود 40 درصد زنان و 11درصد مردان بالاي 20 سال چاقي شکمي دارند.
دكتر شريفي ادامه داد: در طرح مداخله اي بزرگي که در سطح مدارس توسط مرکز تحقيقات بيماريهاي متابوليک در حال اجرا است وبه نام طرح «سما» شناخته مي شود، نتايج نشان داده اند که حتي در بچه هاي سنين دبستان چاقي در 30 درصد دختران و60 درصد پسران وجود داشته که در 15 درصد دختران و11 درصد پسران از نوع چاقي شکمي بوده است.
وي تصريح كرد: اين مطالعه هم چنين نشان داد که فراواني انواع فاکتورهاي خطر بيماريهاي قلبي عروقي مانند فشار خون، قند بالا و اختلالات چربي در کودکان در حد قابل توجهي است و بايستي در مورد کاهش آن اقدامات مداخله اي صورت گيرد.
اين متخصص غدد تأكيد كرد: با توجه به موارد ذكر شده به نظر مي رسد ارائه برنامه تغذيه اي مناسب و طراحي استراتژي هايي براي پيشگيري از چاقي ازدوران كودكي ممکن است يک وسيله مناسب براي جلوگيري ازعواقب دوران بزرگسالي محسوب شود.
گفتني است: مركز تحقيقات بيماري هاي متابوليك زنجان طي سه سال گذشته اقدام به انجام 9 طرح تحقيقاتي در زمينه اختلالات تغذيه اي و بيماري هاي ناشي از آن از جمله چاقي و 37 طرح در زمينه ديابت و فشارخون كرده  است كه نتايج تحقيقات در قالب 15 مقاله علمي مرتبط با چاقي در مجلات معتبر داخلي و خارجي منتشر شده و همچنين در كنگره هاي بين المللي و كشوري نيز ارائه شده است. /ص

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار