در حالي رقابتهاي پارالمپيک 2012 پايان يافت که ورزشکاران دو و ميداني با کسب 13 مدال موفق ترين گروه اعزامي در اين بازيها بودند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران با پايان چهارمين دوره رقابتهاي پارالمپيک لندن کاروان ايران با کسب 23 مدل در جايگاه يازدهم ايستاد که در بين رشته هاي حاضر در اين بازيها ورزشکاران دو و ميداني کشورمان با کسب 13 مدال بيشترين سهم را در کسب مدال داشتند.
 
در پايان مسابقات دو و ميداني محمد خالوندي در پرتاب نيزه ، جواد مرداني، پيمان نصيري در رشته 1500 متر، جليل باقري پرتاب وزنه و محسن کائيدي صاحب مدال شدند .
 
کامران شکري در رشته پرتاب نقره ، سجاد نيک پرست در رشته پرتاب نيزه، عبدالرضا جوکار در رشته پرتاب نيزه ، محسن کائيدي در پرتاب وزنه و مهرداد کرم زاده در رشته پرتاب نقره صاحب مدال نقره شدند و فرزاد سپروند در رشته پرتاب ديسک، علي محمد ياري در رشته پرتاب ديسک و جواد مرداني در رشته پرتاب وزنه صاحب مدال برنز شدند.
 
همچنين در پايان اين بازيها محمد خالوندي، جواد مرداني، جليل باقري و محسن کائيدي ضمن کسب مدال طلا رکورد پارالمپيک را شکستند و با کسب 13 مدال ورزشکاران اين رشته درخشيدند تا در بين ساير رشته ها موفق ترين بودند.
 
*4 طلا براي پاورليفتينگ
 
در بين ورزشکاران حاضر اين رقابتها وزنه برداران صاحب 4 مدال طلا شدند که مجيد فرزين در وزن 82/5 کيلوگرم ، سيماند رحمان در وزن 100 کيلوگرم علي حسيني در وزن منفي 75 کيلوگرم و نادر مرادي در وزن 60 کيلوگرم مردان طلايي ايران در اين مسابقات بودند.
 
روح اله رستمي در وزن منفي67/5 کيلوگرم صاحب مدال نقره شد و علي صادق زاده در وزن منفي 100 کيلوگرم مدال برنز را برگردن آويخت.
 
در رشته تير اندازي با کمان زهرا نعمتي در رشته ريکرو صاحب مدال ارزشمند طلا شد و سارا جوانمردي در رشته 10 متر بانوان مدال برنز را از آن خود کرد.
 
در بخش تيمي ريکرو بانوان کشورمان بار ديگر صاحب مدال برنز شد تا در اين ررشته بانوان عملکرد بهتري داشته باشند اما در بخش آقايان هيچ مدالي صيد نشد.
 
*ايزديار تنها نماينده ايران در شناي پارالمپيک
 
در رشته شنا شاهين ايزديار تنها نماينده کشورمان قرار است در رشته هاي 200 متر مختلط انفرادي 100 متر آزاد ، 200 متر قورباغه و 50 متر آزاد با حريفان خود به رقابت پرداخت.
 
ايزديار در رشته 200 مختلط انفرادي در مرحله مقدماتي از صعود به مرحله فينال بازماند.
در رشته 1000 متر آزاد هفتم شد و به فينال صعود نکرد.
 
در رشته 50 متر آزاد در مرحله مقدماتي پنجم شد و در نهايت در رشته 100 متر قورباغه در مرحله مقدماتي صاحب عنوان دومي شد و تا در اين ماده به فينال بازيها صعود کند، وي در مرحله فينال در جايگاه هشتم ايستاد اما عملکرد وي در اين ماده رضايت بخش بود.
 
*دست جودو کاران از کسب مدال خالي ماند
 
در رشته جودو تيم ملي کشورمان با ترکيب هاني عساکره، حامد عليزاده، حمزه ندري، محمد علي شناني سيد اميرنتاج نمايندگان کشورمان راهي اين رقابتها شدند و با وجود اينکه انتظار مي رفت ورزشکاران اين رشته دست پر از مسابقات بازگرداند اما اين رشته بدون مدير حتي يک مدال به کار خود در اين بازيها خاتمه داد.
 
*گلبار نژاد از دور مسابقات کنار رفت
 
در رشته دوچرخه سواري رقابتهاي پارالمپيک 2012 لندن بهمن گلبارنژاد تنها نماينده کشورمان بود که در رشته هاي تايم تريل و جاده با حريفان خود به رقابت پرداخت در رشته تايم تريل مسافت يک کيلومتر گلبار نژاد در جايگاه هجدهم ايستاد و در فينال رشته جاده از دور مسابقات کنار رفت تا پرونده اين بازيها نيز بسته شود و همچنين در رشته تنيس با ويلچر نيز ايران تنها يک نماينده داشت که حسين ممي پور در بخش انفرادي و در مرحله مقدماتي با شکست برابر حريف لهستاني خود از صعود به مرحله بعدي بازيها بازماند.
 
*کسب مدال برنز براي بانوان تيرانداز
 
در رشته تير اندازي ساره جوانمردي و عاليه محمودي از کشورمان حضور داشتند که در نهايت در رشته 10 متر مرحله مقدماتي ملي پوشان کشورمان با قرار گرفتن در جايگاه سومي و چهارمي به مرحله فينال صعود کردند و در اين مرحله جوانمردي تنها مدال اين رشته به رينگ برنز را به دست آورد و محمودي ششم شد. تا اين رشته نيز با کسب يک مدال به کار خود در اين بازيها پايان دهد و در رشته تنيس روي ميز نيز حسن جانفشان از ايران در بخش انفرادي مردان پس از باخت مقابل حريف خود از دور مسابقات حذف شد.
 
*شروع خوب و پاياني تلخ براي واليبال نشسته
 
با توجه به اينکه واليبال نشسته ايران يکي از مدعيان اصلي اين رشته در دنيا است به همين دليل پيش از آغاز رقابتها بسياري انتظار داشتند تا واليباليست هاي معلول کشورمان صاحب مدال طلا شوند.
 
تيم ملي در گروه مقدماتي اين بازيها با کشورهاي چين، روآندا، بوسني، و برزيل هم گروه شد و در مرحله گروهي شروع خوبي داشت و توانست از سد تمام حريفان خود عبور کند و به عنوان سرگروهي راهي مرحله بعدي بازيها شد و حتي در اين مرحله نمايندگان کشورمان موفق شدند از سد حريف ديرينه خود بوسني عبور کنند و در مرحله يک چهارم نهايي با نتيجه سه بر صفر از سد بريتانياي ميزبان عبور کردند تا با اين پيروزي جواز حضور در مرحله نيمه نهايي را به دست آورند، ملي پوشان کشورمان در اين مرحله از سد تيم ملي روسيه عبور کردند تا طبق پيش بيني ها در مرحله فينال با تيم قدرتمند بوسني به رقابت بپردازد.
 
آخرين شكست ايران در مقابل حريف ديرينه خود به المپيك 2004 آتن بازمي گردد و پس از آن واليباليست هاي كشورمان ديگر مقابل اين تيم شكست نخوردند به همين دليل از قبل يك مدال طلا براي اين رشته كنار گذاشته شد.
 
در اين ديدار تيم ملي در ست اول به برتري رسيد اما متاسفانه آنها 3 ست بعدي را واگذار كردند تا مدال طلاي اين رشته به تيم ملي بوسني برسد و تيم ملي ايران صاحب مدال نقره شد.
 
* عدم صعود تيم ملي گلبال به مرحله نيمه نهايي
 
گلبال فيزيكي از رشته هاي حاضر در رقابت هاي پارالمپيك بود كه نمايندگان كشورمان در مرحله گروهي موفق شد از سد تيم هاي چين و كره جنوبي و الجزاير و كانادا عبور كردند و مقابل تيم ملي بلژيك شكست خوردند و در مرحله يك چهارم نهايي پس از شكست مقابل فنلاند از صعود به مرحله نيمه نهايي بازماندند.
 
*مدال برنز باري تيم ملي فوتبال 7 نفره
 
در رشته فوتبال 7 نفره رقابت هاي پارالمپيك تيم ملي كشورمان در مرحله گروهي پس از كسب حدنصاب لازم به مرحله نيمه نهايي صعود كند اما در اين مرحله پس از باخت مقابل اوكراين از صعود به مرحله فينال بازماند.
 
اما در مرحله رده بندي با پيروزي مقابل تيم ملي برزيل صاحب مدال برنز شد و در رشته فوتبال 5 نفره نيز با شكست مقابل چين در جايگاه ششم ايستاديم .
 
گفتني است، رقابت هاي پارالمپيك لندن هم پايان يافت و ضمن اينكه كاروان ورزشي كشورمان عملكرد قابل قبولي را از خود به نمايش گذاشتند.
 
آنها پس از چين دومين كشور آسيايي بودند كه عملكرد قابل قبولي داشتند و پس از كاروان ورزشي كشورمان كره جنوبي با كسب 27 مدال در جايگاه دوازدهم ايستاد تا سومين كشور آسيايي در جدول رده بندي بازي ها باشند.
 
در اين بين كشورهاي ژاپن، هنگ كنگ، امارات، عراق، چين تايپه، مالزي، سنگاپور، هند، عربستان، اندونزي و سريلانكا در رتبه هاي بعدي قرار گرفتند.
 
البته چيني ها در شرايطي به عنوان يك نماينده از قاره كهن عنوان قهرماني اين رقابت ها را از آن خود كردند كه به دليل پيشرفت اين كشور در عرصه ورزش پيش از اين پيش بيني مي شود كه اين كشور بار ديگر عنوان قهرماني اين بازي ها را از آن خود كند.
 
در پايان اين مسابقات چين 95 مدال طلا را به دست آورد و اين در حالي است كه روسيه 36 مدال طلا را كسب كرد و اين اختلاف نشان مي دهد كه رسيدن به اين كشور كار آساني نيست و آنها در مجموع با 231 مدال با اقتدار در جايگاه نخست از آن خود كردند و اين در حالي است كه از ابتدا چيني ها در صدر جدول حضور داشتند./مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار