یک وکیل دادگستری گفت: قانون مطبوعات در اجرا دچار مشکل است و یکی از مسائلی که باعث شده قانون مطبوعات در اجرا با مشکل مواجه شود؛ مشخص نبودن جرم سیاسی است که گاهی با جرم مطبوعاتی تداخل پیدا می‌کند.

رضا حسن زاده در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران درباره جرم مطبوعاتی و شیوه دادرسی آن در محاکم ایران اظهار داشت: همانطور که در قانون اساسی و قوانین عادی آزادی بیان یا حقوق دیگران مورد توجه قرار گرفته و اصل آزادی بیان هم در قانون اساسی از جایگاه خاصی برخوردار است لذا قانون مطبوعات هم در همین راستا بوده است.

وي افزود: جرم مطبوعاتی در صورتی است که اقدامات مطبوعاتی درجهت نقض آزادی بیان یا نقض حقوق دیگران باشد.

اين حقوقدان ادامه داد: اگر اعضای هیات منصفه مطبوعات با قانون اساسی، قوانین عادی و موازین شرعی آشنایی کامل داشته باشند، رسیدگی به جرایم مطبوعاتی بسیار عادلانه خواهد بود.
 
وي با بیان اینکه قانون مطبوعات قانونی مناسب است، تصريح كرد: قانون مطبوعات در اجرا دچار مشکل است، یکی از مسائلی که باعث شده قانون مطبوعات در اجرا با مشکل برخورد کند؛ مشخص نبودن جرم سیاسی است که گاهی با جرم مطبوعاتی تداخل پیدا می‌کند و برای افراد و مقامات مختلف در موارد متعدد قابل تفسیر و برداشت‌های مختلف است لذا تداخل این مسائل با هم برای اصحاب مطبوعات مشکل ایجاد می‌کند.
 
حسن زاده  درباره انتصاب اعضای هیات نظارت بر مطبوعات، افزود: اعضای هیات نظارت همانطور که در ماده 10 قانون مطبوعات پیش‌بینی شده شامل افرادی مسلمان، صاحب صلاحیت علمی و اخلاقی لازم و مومن به انقلاب اسلامی هستند که البته لازم به ذکر است که این افراد برای مدت دو سال انتخاب می شوند و نقش اساسی دارند.

وي در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نحوه رسیدگی به جرایم مطبوعاتی را تا چه میزان عادلانه می‌دانید؟ خاطرنشان كرد: به دلیل اینکه در فصل چهارم قانون مطبوعات، حدود مطبوعات ذکر شده است لذا اختیارات و وظایفی که مطبوعات دارند در 12 بند در فصل چهارم قانون مطبوعات تحت عنوان «حدود مطبوعات» در ماده 6 قانون مطبوعات بیان شده است بنابراین اگر اعضای هیات منصفه مطبوعات با قانون اساسی آشنایی کامل داشته باشند، رسیدگی به جرایم مطبوعاتی بسیار عادلانه خواهد بود.

این وکیل دادگستری در پایان خاطر نشان کرد: اگر اصحاب مطبوعات سالم حرکت کنند و به صورت سالم رسالت مطبوعاتی خود را انجام دهند، هم جایگاه خود و هم حرمت دیگران را حفظ کرده‌اند و هم رسالت مطبوعاتی خود را به نحو درست انجام داده‌اند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: دادرسی ، هیات ، قوانین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.