سایت فدراسیون جهانی فیفا در مصاحبه ای بلند به ستایش توانائی های هافک ایرانی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران: در مقاله ای در وب سایت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) این چنین آمده است: ایران یکی از قوی ترین قطب های فوتبال در آسیاست و شانس زیادی برای راهیابی به مرحله نهائی جام جهانی 2014 دارد البته عدم توانائی "تیم ملی" بریا از سر راه برداشتن آخرین مانع برسد رسیدن آنها به جام جهانی 2010 جای تعجب دارد.

تاکنون تنها 2بازی از دور چهارم انتخابی جام جهانی در آسیا برگزار شده است و ایران در رده دوم گروه A قرار دارد، هنوز راه زیادی تا جام جهانی برزیل باقی است اما ایران شانسهای فراوانی دارد.

البته آنها برای رسیدن به هدفشان به ستاره های تیم نیز نیاز دارند که مهم ترین و کارساز ترین آنها کاپیتان تیم جواد نکونام است.

این ستاره فوتبال ایران در ارتباط با برنامه های تیم ملی برای انتخابی جام جهانی 2014 و همچنین حضور 6 ساله اش در باشگاه اسپانیائی اوساسونا به خبرنگار فیفا به گفت و گو نشسته است.

*مسیر طولانی
دور چهارم بازی های انتخابی برای ایران به خوبی آغاز شد، آنها بابرد 1برصفر مقابل ازبکستان کمپین خود را آغاز کردند اما این موفقیت با تساوی بدون گل مقابل قطر در تهران به کام فوتبال دوستان ایرانی تلخ شد.

نکونام از سختی و دشواری راه پیش روی آنها آگاه است و تمایلی به انکار ندارد وی می گوید:‌ ما می دانیم که انتخابی جام جهانی، پروسه ای طولانی مدت و دشوار است و راهی سخت تا مرحله فینال در راه است.
هدف ما آن است که بهترینهایمان را به کار ببندیم و پیروز شویم امتیاز کافی را از دیدارهای باقی مانده کسب کنیم.

وی درادامه افزود:‌ ما با یک پیروزی مهم مقابل ازبکستان آغاز کردیم اما با قطر در خانه تساوی کردیم. این نشان دهنده آن است که در فوتبال نمی توان نتیجه ها را پیش بینی کرد و اینکه چه کسی به جام جهانی راه می یابد تنها زمانی مشخص می شود که نصف بیشتر بازیهای انتخاب انجام شده باشد.

نکونام در ارتباط با شانس ایران نیز واضح صحبت می کند:‌روی کاغذ هیچ تیمی شانس بیشتری از ما برای حضور در مرحله نهائی ندارد اما همه چیز در مستطیل سبز رقم خواهد خورد و بازی در آنجاست که تعیین کننده است.

ما از انتخابی های قبلی آموخته ایم که برای پیروزی باید انرژی مان را افزایش دهیم و سعی و تلاشمان را برای گرفتن امتیاز و دستیابی به مقصودمان افزایش دهیم. تیم ملی ایران توانائی و قدرت لازم برای انتخاب شدن را دارد و ما مشتاقانه منتظر جام جهانی 2014 هستیم.

جوادنکونام درترکیب اصلی تیم ملی در سال 2006 در جام جهانی آلمان حضور داشت. این تیم، سومین و آخرین تیمی بود که تا به امروز از طرف ایران در جام جهانی حضور داشته است.

او خاطرات زیادی از این دوره دارد می گوید: جام جهانی رویای هر فوتبالیست است، من هم بسیار خوشحالم که توانستم در آن سال در تیم حضور داشته باشم و نماینده کشورم در طلائی تری تورنمنت فوتبال باشم.

وی همچنین افزود: شیرینی این تجربه با هیچ چیز قابل قیاس نیست و من از زمانی که حلاوت آنرا حس کردم دوست دارم.

آنرا به دیگر بازیکنان نیز انتقال دهم. من با آنها از اهمیت بازی در جام جهانی سخن می گویم و عرق ملی آنها برانگیزم تا آنها سعی بیشتری کنند.

*رمز موفقیت
تیم ملی ایران در سال های اخیر نشان داده كه براي تيم هاي غير آسيايي نيز رقيبي قابل توجه محسوب مي شود نكونام در ارتباط با اين پيشرفت قابل توجه تيم ملي ايران اين چنين مي گويد: ما پس از بازي هاي جام ملت هاي آسيا در سال 2000 تجربه ي فراواني كسب كرديم در سال 2002 و 2004 و 2006 نيز در اين تورنمنت شركت كرديم و به اين معني است كه به طور مداوم با فوتبال حرفه اي در ارتباط بوديم و اين به ما قدرت و اعتماد به نفس زيادي بخشيد كه توانستيم به جام جهاني 2006 دست يابيم .

وي همچنين گفت: زماني كه به گذشت نگاه مي كنم آن زمان تيم ملي ما ازبازيكناني بهره مي برد كه همه در ليگ هاي حرفه اي حضور داشتند و مربي خوب نيز نقش قابل توجهي درافزايش تونائي هاي ما در آن سال داشت و به همين دليل من احساس مي كنم امسال نيز ما همان شانس ها  را داريم .

** فوتبال اسپانيايي

كاپيتان تيم ملي ايران 6 سال از فوتبال حرفه اي اش را درخدمت تيم فوتبال اوساسونا بوده است نكونام از اين دوره نيز خاطره هاي فراوان دارد .

وي در مورد اين موضوع مي گويد: براي من تجربه اي بي نظير درسطح مختلف بود من با مشكلات زيادي در ابتدا مواجه شدم تطبيق با فوتبال اسپانيا و زندگي در آنجا براي من چالشي بود كه از طريق آن توانستيم ثابت كنم فوتباليست هاي ايراني توان خودنمائي در تمام ليگ هاي دنيا را دارند.

وي در ادامه افزود: همه از من حمايت كردند مخصوصا زماني ه در فصل دوم مصدوم شدم و زماني كه فصل سوم به زمين برگشتم همه چيز در سطح وسيعي بهبود پيدا كرد من 9 بار گلزني كردم وبه عنوان بهترين هافبك لاليگا انتخاب شدم ما پيشرفت فراواني در تيم كرديم و فصل قبل تنها يك رتبه تا ليگ اروپا فاصله داشتيم. من بسيار از حضور در اين تيم آموخته ام.

زماني كه وي در ارتباط نقاط عطف فوتبال حرفه اي اش تا كنون پرسيديم عكس العمل وي سريع بود و به سرعت پاسخ داد : به طور قطع انتخاب شدن به عنوان بهترين هافبك لاليگا بزرگترين اتفاق زندگي من بوده چرا كه ثابت كردم ايراني ها توانائي هاي بي نظيري دارند و مي توانند در محيط حرفه اي خودنمائي كنند و از همه پيشي بگيرند.

وي همچنين گفت: بهترين گلم نيز مقابل تيم بوردو در جام يوفا به ثمر رساندم.

او با خنده اي بر روي لب ادامه داد: زماني كه روزنامه هاي داخلي نيز مرا با خاويار ايراني كه بهترين در جهان است مقايسه مي كردند بسيار لذت مي بردم و افتخار وجودم را پر مي كرد البته در اين جا نيز با بازيكنان محلي بسياري مقايسه شدم كه براي يك خارجي كمي عجيب به نظر مي رسد زماني كه كاپيتاني اوساسونا را نيز گرفتم بسيار خوشحال شدم من اولين بازيكن خارجي بودم كه توانسته بازوبند كاپيتاني تيمي را از آن خود كند.

نكونام نقش و مسئوليت هاي فراواني در تيم ملي ايران براي انتخابي جام جهاني 2014 دارد او به عنوان كاپيتان و بازي ساز بار سنگيني بر شانه دارد و ثابت مي كند كه اگر قرار باشد ايران صعود كند وي در آن نقش خواهد داشت./با

برچسب ها: فیفا ، نکونام ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار