هاليوود با توجه به عنادش با اسلام و ايران اسلامي پرچمدار نزاع فرهنگي است.

به گزارش خبرنگار بخش ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛برگزاري مراسم رونمايي از كتاب "بازنمايي ايران و اسلام در هاليوود" كه امروز 20 شهريور با حضور "ملكي تبار" رئيس مركز پژوهش و تحقيقات صدا و سيما،‌"محمد مهدي منصف پور"مدير پژوهشهاي خارج از كشور مركز تحقيقات صدا و سيما،"محمد هادي همايون"معاون آموزش و تحصيلات تكميلي دانشگاه امام صادق (ع) ، "ناصر هاشم زاده" داور جشنواره بيست و نهم فيلم فجر و "عبدالله بيچرانلو" مولف كتاب "بازنمايي ايران و اسلام در هاليوود" در آستانه روز سينما در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
"محمد مهدي منصف پور" مدير پژوهش‌هاي خارج از كشور مركز تحقيقات صدا و سيما با اشاره به تاكيدات مكرر مقام معظم رهبري بر هم افزايي در ميان پژوهشگران گفت:پژوهش "بازنمايي ايران و اسلام در هاليوود" به كتاب تبديل شده و در زمان انتشار در ميان موارد مشابه خود منحصر به فرد بوده است.
وي به كتاب "بازنمايي ايران و اسلام در هاليوود" به عنوان اثري كه در قالب پژوهش در مجامع علمي مورد تقدير قرار گرفت،به عنوان نويدي براي سال آينده اشاره كرد و افزود:به واسطه قرارداد مركز پژوهش و تحقيقات صدا وسيما با "عبدالله بيچرانلو" پژو‌هش‌هايي در باب مستند‌هاي عليه اسلام و ايران انجام مي‌شود.

* نقد محتوايي،ادبياتي ندارد

همچنين "محمد هادي همايون" معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه امام صادق (ع) ضمن تبريك انتشار كتاب "بازنمايي ايران و اسلام در هاليوود" گفت:اصل حرف در نقد محتوايي كه ادبيات نداشته،‌بر اصل حرف و ايده‌ برخورداري سينما از زباني مختص به خود و لزوم فهم،تفهيم و سخن گفتن به اين زبان استوار بوده است.
وي افزود:با جدي‌تر شدن هاليوود ماجراي نقد محتوايي فيلم نيز مطرح شد.
همايون اظهارداشت:به دليل تقابل هاليوود اندك اندك موضوع نقد محتوايي مطرح شد؛اما اين بحث آكادميك نشده و ژورناليستي بود.
معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه امام صادق (ع) تصريح كرد:كار "بيچرانلو" جهت آكادميك كردن موضوع نقد محتوايي ارزشمند است؛چون وي با سابقه تاريخي جدي وارد عرصه پژوهش شده است.
وي اظهار داشت:در مورد هاليوود ما از اوايل قرن بيستم و شكل گيري سينمايي به اين نام پيوندي جدي بين سياست و سينماي آمريكا ديديم.
همايون افزود:نوع سبك زندگي آمريكا در فيلم‌هاي دهه‌هاي 50 و 60 به وفور ديده مي‌شود و به هر حال ما از روزهاي اوليه شكل گيري هاليوود بحث مهم و جدي دين،اسلام و ايران را داشتيم.
وي به اينكه هاليوود يك بار دين را به زبان خود روايت كرده و در برهه‌اي از زمان فيلم "الرساله" را توليد كرده اشاره كرد و گفت:از دوران بعد از شكوفايي انقلاب اسلامي در هاليوود به شكل جدي به ايران پرداخته شد و سينماي آمريكا اينچنين در خدمت سياست‌هاي آمريكا قرار گرفت.

*هاليوود با 300 شكست خورد

همچنين؛"ناصر هاشم زاده "داور بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر با اشاره به آنكه خود به عنوان منتقد،قرار نيست آن چه را كه "بيچرانلو" نقد كرده نقد كند،‌گفت: من قرار است كتابي را ببينم كه خيلي صريح و آشكار به دنبال قضاوت در نقد محتوايي رفته، البته ما با اين امر به دشمن شناسي گسترده‌اي دست زديم، دشمني كه با اسلام و ايران اسلامي بسيار سرتضاد و عناد دارد.
وي افزود:اما اين دشمن شناسي آنقدر ما را مشغول نكند كه دوستان را نشناسيم،در زمان عموميت دادن مشتركات ميان دوست و دشمن،دست فيلمسازان داخلي در خلق اثر بسته مي‌شود.
هاشم زاده به اينكه دشمن را بايد صد‌درصد شناخت اشاره كرد و اظهار داشت:اما آنقدر آن را رواج رسانه‌اي ندهيم كه دوستان شناخته نشوند.
هاشم زاده در ادامه در قالب تذكري به اينكه رسانه‌هاي ما پر شده از تاكيد بر دشمن شناسي تا اندازه اي كه فراموشمان شده كه سينماي ما چه علائمي را براي معرفي اسلام بايد داشته باشد پرداخت.
وي هاليوود را پرچمدار نزاع فرهنگي عالم دانست و تصريح كرد:سينماي غرب عليه دين آنجا تعريف مي‌شود كه اخلاق را نشانه گرفته و با توجه به روند سينما از اول تا آخر با آن مواجه مي‌شويم كه فيلم مروج همجنس گرايي در يك برهه زماني مشخص جايزه اسكار مي‌گيرد.
هاشم زاده به اينكه هاليوود با توليد 300 شكست خورد اشاره كرده و ادامه داد:اما با توجه به پخش فيلم‌هاي معناگراي هاليوودي در ايران امروزه معناي ما را نيز هاليوود تعيين مي‌كند./ه

برچسب ها: هالیوود ، پرچمدار ، نزاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار