پايگاه اينترنتي آنتي وار در گزارشي به قلم نوا شاچتمان نوشت: اگر آمريکا واقعا بخواهد به توصيه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل عمل کند و به ايران حمله کند، به طور قطع تنها از چند فروند جنگنده براي اين کار استفاده نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آنتي وار، از بين بردن نتيجه تلاشهاي هسته اي ايران، مستلزم تلاشي تمام عيار و استفاده از اسکادران هاي بمب افکن و جت هاي جنگنده، گروههايي متشکل از کماندوهاي زبده، مجموعه اي از موشک هاي رهگير و همه ناوهاي جنگي به اضافه هواپيماهاي بدون سرنشين، تجهيزات شناسايي، هواپيماهاي سوخت رسان و حمايت تدارکاتي براي انجام چنين حمله گسترده اي خواهد بود. استفاده از همه اين تجهيزات نظامي در بهترين حالت سبب مي شود برنامه هسته اي ايران به تاخير بيفتد. 

درباره پيامدهاي احتمالي حمله به ايران صحبت هاي زيادي شده است. "آنتوني کوردزمن"، از تحليلگران دفاعي آمريکا و کارشناس مرکز مطالعات راهبردي و بين المللي در واشنگتن، فهرستي از تجهيزات نظامي که ممکن است در حمله به ايران مورد استفاده قرار گيرد، از شمار بمب افکن هاي لازم براي اين کار گرفته تا نوع بمب ها را تهيه کرده است. وي چگونگي حمله آمريکا و اسرائيل را به ايران، اقدامات تلافي جويانه احتمالي ايران و راههاي خنثي کردن آنها را تحت بررسي قرار داده است.

اين بررسي ها کوردزمن را به يک نتيجه گيري دو وجهي رسانده است:  
- اينکه اسرائيل توانمندي حملات بازدارنده اي را ندارد که بتواند تلاشهاي هسته اي ايران را بيش از يک يا دو سال به تاخير بيندازد. با وجود لفاظي هاي شديد و فزاينده مقامات اسرائيلي، ايده حمله يک جانبه اسرائيل به ايران به همان اندازه بد است که به ايران اجازه داده شود فعاليت هاي هسته اي خود را ادامه دهد. چنين اقدامي موج حملات متقابل ايران را در پي خواهد داشت و همه کشورهاي منطقه را در معرض خطر قرار خواهد داد. حمله به ايران همچنين موجب اختلال در عرضه نفت در جهان خواهد شد. کوردزمن همچنين درباره اينکه اسرائيل بتواند چنين حمله اي را متوقف کند ابراز ترديد کرد. 

- نتيجه گيري ديگر اين است که آمريکا ممکن است  بتواند برنامه هسته اي ايران را فقط تا ده سال آينده متوقف کند. اما براي همين کار نيز، بايد هزينه زيادي متحمل شود. تنها حمله هوايي اوليه به ايران مستلزم هزينه نظامي گسترده از جمله براي بمب افکن ها، از بين بردن سامانه دفاع هوايي دشمن، هواپيماهاي اسکورت براي حفاظت از بمب افکن ها، تجهيزات شناسايي، گشت هاي هوايي رزمي و شناسايي براي مقابله با هر گونه اقدام تلافي جويانه ايران خواهد بود. 

اما کوردزمن معتقد است که حمله نخست به ايران، احتمالاً ساده ترين بخش ماجرا خواهد بود. آمريکا در عين حال بايد از مسدود شدن تنگه هرمز در خليج فارس - که حدود 20 درصد محموله هاي نفت و گاز جهان از طريق آن عبور مي کند- جلوگيري کند.

کوردزمن مي گويد اين کار آساني نخواهد بود. ايران مي تواند در تلاش براي تحت فشار قرار دادن آمريکا و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و ارعاب آنها، به اهداف آمريکا در خليج فارس ضربه وارد کند. اين کشور مي تواند از موشک هاي دوربرد يا هواپيماهاي بدون سرنشين بر ضد اهداف بزرگ نظامي يا شهري براي تهديد و ارعاب استفاده کند. ايران همچنين قادر است در جنگي فرسايشي حملات پراکنده و غيرمنتظره انجام دهد.
 
برخي از اين اقدامات دفاعي هم اکنون آغاز شده است. آمريکا براي باز نگه داشتن تنگه هرمز، گروهي از ناوهاي هواپيمابر را مامور گشت زني ثابت کرده و نزديک بحرين قايق هاي جنگي، تجهيزات مين روب و زيردريايي مستقر کرده است.

آمريکا براي رهگيري موشک هاي ايران- که بسياري از آنها قادر به اصابت به اهداف خود در کمتر از چهار دقيقه هستند- در حال احداث يک ايستگاه راداري در قطر است. اين کشور براي انهدام موشک هاي بالستيک دوربرد و ميان برد، دو سامانه رهگير موشکي به قيمت چندين ميليارد دلار به عربستان، کويت و امارت متحده عربي فروخته است. اين در حالي است که قرار است آمريکا از رزمناو ها و ناوشکن هاي مجهز به سامانه دفاع موشکي ايجيس نيز در منطقه استفاده کند.  اين همه هزينه براي چه؟!
برچسب ها: آنتی وار ، حمله ، ایران ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار