تیم ملی والیبال ایران توانست برای نخستین بار در تاریخ این رشته در کشورمان جواز حضور در مسابقات لیگ جهانی که از اهمیت به سزایی برخوردار است را کسب کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران والیبال ایران شب گذشته را برای نخستین بار به گونه ای شیرین تجربه کرد که در طول روزها و شبهای این سالهای اخیر در روزهای آن بود و برای رسیدن به آن تلاش می کرد. سالن سر پوشیده 12 هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران برای مردان والیبالیست ایران بسیار خوش یمن و مبارک بوده است آنها توانستند در طول مدت حضور ولاسکو در این سالن به 2 هدف اولین خود نایل شوند نخست رسیدن به عنوان قهرمانی جام ملت های آسیا و دوم راهیابی به لیگ جهانی.

والیبال ایران در حال حاضر آنقدر رشد کرده که دیگر دیوار بلند چین، اژدهای ژاپن، پاندای کره و به طور کلی تمامی مدعیان قاره کهن نمی توانند با تمام سرعتی که دارند مقابل ایرانیان والیبالیست دیگر حرفی برای گفتن ندارند و به نوعی هم در کشورهایشان و هم در ایران با نمایش قدرت واقعی والیبالمان آنها را به نوعی تحقیر کردیم.

حال راهیابی به لیگ جهانی که شب گذشته برای والیبال ایران اتفاق افتاد هدفی بود که برنامه ی آن از سالهای دور و در زمان فدراسیون محمدرضا یزدانی خرم پایه گذاری شده بود و به دلیل اجرای صحیح تمامی مفاد و بند های آن و همچنین بکار گیری مربیانی که با دنیای مدرن والیبال فاصله زیادی ندارند باعث شد تا در زمان محمدرضا داورزنی به آن دست یابیم.

راهیابی تیم ملی والیبال به لیگ جهانی  به معنای آن نیست که ما فقط در رده سنی بزرگسالان به اوج قدرت رسیده ایم بلکه شاهد از بین رفتن سد سنی در میان بازیکنان رده های سنی نوجوانان و جوانان و در عین حال درخشش آن ها در عرصه های مختلف است.
حتی تیم والیبال نیروهای مسلح، دانشجویان باشگاهی و... هم توانستند تا کنون با حضور مقتدرانه خود در عرصه ها و میادین مختلف نشان دهند که هر جا نام والیبال ایران مطرح است حریفات خواب راحت نخواهند داشت و باید خود را برای شکست و یک بازی سخت آماده کنند.

* لیگ جهانی یعنی چه؟


حال والیبال ما به لیگ جهانی صعود کرده در این رقابت ها 16 تیم حضور دارند که در ابتدا تیم ها  به 4 گروه  چهار تیمی تقسیم می شوند و تیم های حاضر در هر گروه به صورت رفت و برگشت مسابقات خود را در کشور خودشان پشت سر می گذارند.

پس از پایان مرحله گروهی 6 تیم به مرحله نهایی صعود می کنند و به صورت متمرکز در یک کشور که میزبان این مرحله خواهد بود بکار می کنند. میزبان مرحله والیبال FIVB انتخاب خواهد شد و کشور ها می توانند در خواست خود برای میزبانی را ارائه دهند.

نکته قابل توجه این است که هر سال تیم های 13 تا 16 لیگ جهانی یعنی 4 تیم پایانی جدول رده بندی برای حضور در مسابقات سال  آینده باید با کشورهایی  که تقاضای ورود به ین لیگ را دارند. مسابقه انتخابی برگزار کنند.

بنابراین تیم های اول تا دوازدهم به طور خودکار در بازیهای سال بعد از آن هم حضور خواهند داشت و به نوعی جایگاهشان در لیگ جهانی حفظ می شود.

تیمهایی که مجوز حضور در لیگ جهانی والیبال را دریافت می کنند باید مبلغ زیادی که گفته می شود رقمی معادل یک میلیون دلار است را به عنوان وثیقه به حساب فدراسیون جهانی واریز کنند و این مبلغ تضمینی برای رعایت و توجه تمامی کشورها به قوانین FIVB  است.

قوانین حاکم بر لیگ جهانی والیبال خاص و قابل توجه است از جمله این قوانین فیلمبرداری، پخش مستقیم بازیها، ضمانت شهرداری  شهر میزبان برای اجرای هر چه بهتر بازیها و ... است.

لیگ جهانی والیبال از نظر اقتصادی هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد و مانند چمپیو نز لیگ در فوتبال است و تیمهای شرکت کننده در این رقابت ها از نظر مالی هم منافع زیادی را کسب خواهند کرد.

حامیان مالی مطرح و طرف قرار داد با فدراسیون جهانی و تیم های شرکت کننده در فعالیت های تجاری و اسپانسر ها به مقاصد مالی خود خواهند رسید و تیمهای مدعی در صورت صعود به مراحل بالاتر از درآمد بیشتر بهره مند می شود./مح

خبرنگار انسیه ورزنده
برچسب ها: خوش ، یمن ، حرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
444
۲۱:۴۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۲
سلام لطفا ماروهم از تمرینات تیم ملی بی خبر نذارین
آخرین اخبار