یک شبکه خبری طی گزارشی عنوان داشت؛ با سیاست‌های فعلی خاندان سعودی و حیف و میل مردم این کشور تا چندی دیگر ریاض وارد کننده نفت می‌شود.

به گزارش گروه بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی شبکه خبری "بلومبرگ" طی گزارشی در زمینه "اتمام منابع نفتی عربستان سعودی" می‌نویسد: شعله‌های نفت همیشگی نیست و کارشناسان براین باورندکه عربستان سعودی تا چندی دیگر به وارد کننده نفت مبدل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، هم اکنون نیمی از نفت عربستان صرف تولید برق در این کشور می‌شود. یک چهارم دیگر باقی مانده نیز صرف مصارف داخلی می‌گردد.

هایدی رحمان؛ تحلیلگر نفتی در این زمینه می‌گوید: با توجه به افزایش تقاضای جهانی به این ماده, عربستان تا سال 2030 به وارد کننده نفت مبدل خواهد شد. این کشور هم اکنون تمام گاز تولیدی خود را نیز در داخل مصرف می‌کند و در پی ساخت راکتور هسته‌ای است که البته به دلیل عدم وجود کارشناس خبره در این قسمت نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد.

وی در ادامه گفت: سرانه مصرف داخلی نفت در این کشور بالاتر از کشورهای صنعتی است و با افزایش جمعیت در عربستان قطعا میزان ذخایر نفتی و گازی با افت مواجه خواهند شد. پیش بینی می‌شود که امسال نیز 6% بر مصارف داخلی این کشور افزوده شود.

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد: پیش بینی‌ها حکایت از آن دارند که عربستان سعودی زودتر از تصور و شاید زودتر از سال 2030 به وارد کننده نفت مبدل شود.

این گزارش حاکیست، یکی از مشکلات دیگر عربستان یارانه‌هایی است که دولت عربستان بر دوش گرفته است. اگر دولت این کشور فکری به حال پایین آوردن بار یارانه از دوش خود که باعث کاستن از مصرف نفت در این کشور می‌گردد، نکند قطعا ریاض در سال‌های آتی با افت شدید منابع نفتی و گازی مواجه می‌شود و باید اين را هم در نظر گرفت که مردم این کشور نیز میل زیادی به مصرف و حیف و میل این ذخایر گرانقدر دارند.

بلومبرگ عنوان می‌دارد: این کشور جدا از مصرف نفت برای تولید الکتریسته، از 11.1میلیارد لیتر بشکه نفت تولید روزانه خود یک چهارم را صرف مصارف داخلی می‌کند.ادامه این وضعیت بدین مفهوم است که تا پیش از سال 2030 دیگر ذخایر نفتی دیگر در این کشور وجود نخواهد داشت. این در حالی است که نقطه اتکا این کشور در وهله اول به عایدات نفتی است.

در انتهای این گزارش آمده است: البته خاندان آل سعود متوجه این ماجرا شده‌اند و به همین دلیل در حال ساخت نیروگاه هسته‌ای 80 گیگا واتی هستند اما این کشور کارشناسان خبره‌ای برای هدایت این تاسیسات هسته‌ای ندارد.

برچسب ها: نفت ، عربستان ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار