رييس كميسيون کشاورزي اتاق تهران با بيان اينکه براي بهره برداري بهينه از منابع موجود در بخش كشاورزي، با کمبود اطلاعات و منابع دانشي مواجه هستيم ، گفت: ادامه روند افزايش واردات محصولات کشاورزي، قدرت پايداري ملي را تضعيف مي کند.

محمد حسين كريمي پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:ميزان بارندگي در کشور  يك سوم متوسط جهاني است بنابراين منابع آب شيرين در دسترس براي پاسخگويي به نياز انسان و طبيعت بسيار کم است .

وي تصريح کرد: مسئله آب در كشور با دو واقعه خشكي و خشكسالي مواجه است ، خشكي صفتي است كه بسته به موقعيت جغرافيايي كشورها يا مناطق تعريف مي شود و عبارت خشكسالي صفتي عددي است كه ممكن است يك سال در كشوري حادث شود و سال ديگر جبران شود.

رييس كميسيون کشاورزي اتاق تهران ادامه داد: کشور ما در سال 85 با خشكسالي روبرو بود به طوريکه ميزان بارندگي در طول يك سال كمتر از ميزان متوسط 30 ساله بود كه مورد بررسي و مطالعه کارشناسان قرار گرفته است.

کريمي پور افزود: 90 در صد آب شيرين کشور در مصارف کشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرد . درحالي كه متوسط مصرف جهاني در بخش كشاورزي 70درصد است. پس هر اتفاقي در منابع آبي كشور مي افتد بايد ريشه آن را در بخش كشاورزي جستجو کنيم. 

وي اظهار داشت: ايران كشور پهناوري است كه با جزيي ترين تغيير و يا حذف در بخش كشاورزي آمايش كشور بهم مي ريزد و امنيت اقتصادي آسيب مي بيند. كشاورزي در ايران وضعيت خاصي دارد به طوريكه توانسته  20 درصد فرصت شغلي در كشور ايجاد كند .

کريمي پور تاکيد کرد: كشاورزي بسياري از المانهاي اساسي راهبردي را تامين مي كند و ما با خود اتكايي در تامين غذايي به توسعه پايداري كمك مي كنيم .

رييس كميسيون کشاورزي اتاق تهران خاطر نشان کرد: دانش كافي براي بهره برداري بهينه از منابع موجود در بخش كشاورزي نداريم به طوريکه با كشاورزي سنتي، واحدهاي كوچك، زمين هاي خرد، کاربرد کمتر مكانيزاسيون و روش هاي علمي، در خيلي از محصولات رفته رفته قدرت رقابت با رقباي خارجي را از دست مي دهيم.

کريمي پور افزود: وظيفه دولت ها در تامين قدرت خريد مردم آنان را ملزم به اين مي كند كه تسليم واردات شوند که اين امر باعث مي شود توليد رقابتي را در كشور از دست بدهيم .

وي بيان داشت: درصورت ادامه روند افزايش واردات محصولات کشاورزي، قدرت پايداري ملي از بين مي رود كه تنها راهكار جلوگيري از اين امر ، سرمايه گذاري در بهره وري است كه افزايش كيفيت و كاهش قيمت تمام شده محصولات کشاورزي را در پي دارد و براي تحقق آن محتاج برنامه ريزي و عزم ملي هستيم./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار