قصرشیرین یکی از مراکز کشت خرما در کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

خرما میوه ای است دارای خواص و ویژگی های خاص كه آن را از سایر میوه ها متمایز می كند،ارزش بسیار بالای غذایی خرما و طولانی بودن عمر ماندگاری آن و عدم فساد پذیری و قابل استفاده بودن قسمت های مختلف این درخت موجب شده تا همواره جایگاه خاصی در زندگی بشر از قدیم تاكنون داشته باشد.

شهرستان قصرشیرین با میانگین رطوبت نسبی 58 درصد حداكثر دمای 47 و حداقل دمای دو درجه جز مناطق با آب و هوا نیمه خشك و معتدل است و به واسطه این شرایط آب و هوایی تنها منطقه ای از استان كرمانشاه می باشد كه امكان پرورش خرما را داراست.

وسعت باغات قصرشیرین سه هزار و 100 هكتاراست كه از این میزان، سطح زیركشت باغات خرما 500 هكتار است كه 150 هكتار بارور و 350 هكتار نهال بوده و هنوز به مرحله باردهی نرسیده است.

ارقام خرمای موجود در قصرشیرین به ترتیب شامل زاهدی، اشرسی، ازرق، خضراوی، جعفری و كبكاب است كه زودرس ترین نوع خرمای شهرستان ازرق و دیررس ترین آن اشرسی است كه برداشت آن تا اواسط مهر ماه ادامه دارد.

كشاورزان قصرشیرین از دیرباز به كشت و پرورش نخل مبادرت می ورزیده اند و وجود نخلهایی با سن بیش از 70 سال دلیلی بر صحت این ادعا است.

به نظر می رسد همسایگی با عراق و رفت و آمد مردم قصرشیرین به این كشور كه از تولیدكنندگان مهم خرما در جهان به شمار می رود از دلایل عمده توسعه باغات خرما در این شهرستان است به طوریكه به اذعان اكثر خرماكاران قدیمی رقم اشرسی از عراق وارد این منطقه شده و به دلیل كیفیت و عملكرد بالای آن توسعه یافته است.

به دلیل خالی شدن شهرستان از سكنه به مدت 15 سال، امكان توسعه باغهاي عملا مقدور نبود، در صورتی كه اگر مشكلات جنگ تحمیلی وجود نداشت مطمئنا باغات خرما در شهرستان قصرشیرین هم اكنون به بیش از 10 هزار هكتار می رسید.

شهرستان قصرشیرین شامل دهستانهای فتح آباد، نصرآباد در حاشیه رودخانه الوند و بخش سومار است كه عمده باغهاي خرما در حاشیه رود خانه الوند واقع شده است./ب

برچسب ها: کرمانشاه ، خرما ، قصرشیرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.