بحث توکل در زندگی انسانها به شرایط سخت و آسان بودن مرتبط نمی شود و هیچ گاه به مسائل زندگی ربطی ندارد و با زندگی کردن ما توکل کردن و اعتماد به خدا در وجود ما نقش اساسی می یابد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، توکل واژه ای است که از دوران کودکی همواره آن را از زبان دیگران شنیده ایم و روشن کننده چراغهای خاموش ناامیدیهمان بوده است. اما امروزه در جامعه مدرن و پیشرفت تکنولوژی گاها این موضوع به دست فراموشی سپرده شده و در بین برخی از افراد جایگاه خاصی ندارد.

اما برخی بر این باورند که تنها در کارهای سخت باید بر خدا توکل کند و مسئله مهم این است که در تمام شرایط زندگی باید به کسی که ما را آفریده توکل کرد و در تمام شرایط چه خوشحالی و چه در نگرانی او را مد نظر داشته باشیم و به او توکل کنیم.

*توکل انسان را واقع بین می کند
مهمترین فایده توکل این است که انسان واقع بین می شود و از زندگی در زمان گذشته و حال باز می ماند.

فائزه اعرابی کارشناس مذهبی با استناد به شعری از مولانا در خصوص بحث توکل گفت: جمله معروف با توکل زانوی استر بستن با آیه من یتوکل علی الله فهو حسبه در این رابطه متفاوت است و تعبیر آیه این است که در امور حسی که خودمان توانایی انجام آن را نداریم به خدا توکل کنیم ولی تفسیر آن این است که در همه کارها به خدا توکل کنیم.

اعرابی با بیان این مطلب اشاره کرد: آیه مورد نظر به تنهایی معنی کاملی ندارد و زمانی دارای معنی می شود که در کنار آیه و اذا عزمت توکل الی الله قرار بگیرد و توکل باید زمانی اتفاق بیفتد که تصمیمی گرفته شود و این دو آیه باید در کنار هم قرار بگیرند تا با جمله با توکل زانوی اشتر بستن مقایسه شوند.

وی با بیان این مطلب گفت: توکل از لحاظ معنوی یعنی کاری را به کار دیگر واگذار کردن مثل وکیل گرفتن. ولی از لحاظ فقهی یا شرعی یا کلامی یعنی اینکه انسان به اراده خدا و سخن خدا اعتماد داشته باشد و بداند هر چه خدا بخواهد برای او خیر محض است.

مسئله ثابت شده دیگر در بین این گزارشها آن است که از لحاظ کمیت توکل باید در زندگی انسان سهم بیشتری نسبت به حرکت داشته باشد چون توکل کردن حرکت را هم با خود به همراه می آورد./ز
برچسب ها: توکل ، اعرابی ، اعتماد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار