مارادونا بدون شک يکي از بهترين بازيکناني است که مستطيل سبز تاکنون به خود ديده. درخشش فوق‌العاده‌اش در تيم ملي آرژانتین در جام جهاني 1986 بر کسي پوشيده نيست اما در قامت سرمربي به هيچ‌وجه نتوانست اين عناوين را با آلبي سلسته تکرار کند و شکست سنگين 4-صفر مقابل آلمان در جام جهاني 2010 برايش گران تمام شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مستطيل سبز بازيکنان معروف و نامدار زيادي را به خود ديده که با مهارت‌هاي فردي خاص خود همه را انگشت به دهان گذاشته‌اند ولی وقتی در قامت یک سرمربی روی نیکمت تیم ها نشستند نتوانستند درخشش زمان بازيگري خود را داشته باشند. نظیر مارادونا، فن باستن، ماتئوس، سر بابي چارلتون و... اجازه بدهید نگاهی داشته باشیم به 8 بازيکن برتر دنياي فوتبال که در مربي‌گري آن‌چنان که شايسته نامشان بوده خوش ندرخشيده‌اند.

رود گوليت


 
او در زمره کساني بود که پايه‌گذار رويارويي روسونري با اروپا شد؛ وقتي توانست 3 اسکودتو و 2 جام يوفا را با ميلان فتح کند و کاپيتاني لاله‌هاي نارنجي را در رقابت‌هاي قهرماني اروپا در سال 1988 که قهرمان شدند بر عهده بگيرد اما حمله او به پست مديريتي آنچنان موفقيت‌آميز نبود و پس از درگيري با مقامات ارشد چلسي از اين تيم اخراج شد. بعد از آن هم به نيوکاسل رفت و به پست قهرمان محلي آنها، آلن شيرر خورد و استعفا کرد. گوليت يک‌بار ديگر بختش را در گلکسي هم آزمود اما آن‌جا هم دوام نياورد.

 روي کين
 

روي کين هافبکي بلامنازع بود که قدرت رهبري بالايي داشت. در طول 12 سال حضورش در اولدترافورد 7 عنوان قهرماني در ليگ جزيره و يک قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا را به ويترين افتخاراتش افزود. وقتي کفش‌هايش را آويخت مربي‌گري ساندرلند را پذيرفت و با شروعي خوب در اين عرصه شايعاتي مبني بر جانشيني سر الکس فرگوسن را بر سر زبان‌ها انداخت اما در دومين فصل مربي‌گري از اين سمت استعفا داد و در بازگشت مجدد نتوانست در ايپسويچ تاون آن‌طور که بايد خوب ظاهر شود.

سر بابي چارلتون


 
بابي چارلتون با شياطين سرخ بسيار خوش درخشيد به‌طوري‌که به عنوان بهترين بازيکن تمام ادوار انگليس انتخاب شد. او با لباس شياطين و سه‌شيرها بيشترين تعداد گل زده را به نام خود ثبت کرده. اين گلزن پرتوان 3 عنوان قهرماني ليگ، يک قهرماني کاپ اروپا و تنها عنوان قهرماني انگليس در جام جهاني 1966 را در کنار ساير افتخاراتش رقم زده است اما اين گلزن پرآوازه در سمت مربي نتوانست انتظارات را برآورده کند و پس از گذراندن فصلي ناموفق در تيم پريستون نورث از اين تيم کنار گذاشته شد.

لوتار ماتئوس
 
به گزارش گل، ماتئوس 8 عنوان قهرماني بوندس‌ليگا در لباس بايرن، يک اسکودتو با اينتر و 2 جام اروپايي با غول‌هاي ايتاليا و آلمان به دست آورد. او هيچگاه در ليگ کشورش مربي‌گري نکرد و در تيم‌هاي باشگاهي اتلتيکو پارانائنز و پارتيزان و تيم‌هاي ملي مجارستان و بلغارستان بختش را آزمود و موفقيت چنداني هم کسب نکرد.
 
 مارکو فن باستن


 
فن باستن علاقه زايدالوصفي براي به ثمر رساندن گل‌هاي به يادماندني در تيم‌هاي آژاکس، ميلان و لاله‌هاي نارنجي از خود نشان داد. اسطوره هلندي 3 عنوان قهرماني در آمستردام و 4 اسکودتو و 3 قهرماني اروپايي در سن سيرو به دست آورد ولي نتوانست در سمت سرمربي به هيچ کدام از اين عناوين نزديک شود. نارنجي‌ها در دور دوم جام‌جهاني 2006 از دور رقابت‌ها کنار رفتند. در يورو 2008 هم از مرحله يک چهارم نهايي بالاتر نرفت. فن باستن در تيم باشگاهي خودش نيز عملکرد جالب توجهي نداشت و تنها يک فصل دوام آورد.
 
 پل گاسکوئين
 
گاسکوئين هيچ وقت در طول دوران حرفه‌اي خود از گزند انتقادات در امان نبود اما در قامت بازيکن روزگاري حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت. او به همراه تاتنهام جام حذفي را بالاي سر برد اما عملکرد خارق‌العاده گاسکوئين به جام‌جهاني ايتاليا در سال 1990 برمي‌گردد؛ وقتي با نمايشي عالي تيم ملي انگليس را به نيمه نهايي جام رساند اما در قامت سرمربي همچون زندگي شخصي‌اش به هم ريخته نشان داد. پل افسانه‌اي به دليل مصرف بيش از حد الکل تنها 40 روز سکان هدايت تيم کترينگ تاون را در اختيار داشت.
 
 توني آدامز



توني آدامز دوران باشکوهي را با آرسنال سپري کرد تا حدي که با کاپيتاني او توپچي‌ها توانستند 4 عنوان ليگ برتر و 3 جام حذفي را بالاي سر ببرند. او همچنان نقطه اتکايي براي سه‌شيرها به شمار مي‌رفت و در خط دفاع بسيار عالي ظاهر مي‌شد به نحوي که 66 کاپ براي انگليس به ارمغان آورد اما همين مدافع روي نيمکت عملکرد جالب توجهي نداشت و به خاطر نتايج ضعيف بعد از 4 ماه از پورتموث اخراج شد.

ديه گو مارادونا


 
ال ديه‌گو بدون شک يکي از بهترين بازيکناني است که مستطيل سبز تاکنون به خود ديده؛ چراکه هم در عرصه ملي و هم باشگاهي بسيار عالي کار کرد. مهاجم سابق ناپولي با اين تيم توانست 2 اسکودتو و يک کاپ يوفا فتح کند و هنوز هم محبوب دل هواداران اين تيم است. درخشش فوق‌العاده‌اش در تيم ملي در جام جهاني 1986 هم بر کسي پوشيده نيست اما در قامت سرمربي به هيچ‌وجه نتوانست اين عناوين را با آلبي سلسته تکرار کند و شکست سنگين 4-صفر مقابل آلمان در جام جهاني 2010 برايش گران تمام شد. بعد از آن هم بختش را در امارات و در تيم الوصل آزمود که نتوانست آن‌جا هم نتايج رضايت‌بخشي کسب کند و از اين تيم کنار گذاشته شد.
 
 
برچسب ها: ستاره ، نیمکت ، مهارت ، مربی ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.