به گزارش
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، دولت انگلستان که از شلوغی فرودگاه هیثرو لندن به ستوه آمده، فراخوانی را برای ساخت یک فرودگاه با طراحی مدرن به منظور کاستن از بار ترافیکی سومین فرودگاه شلوغ جهان اعلام کرده. گنسلر (Gensler) که از شرکتهای مشهور دنیا در زمینه معماری است و در کار طراحی هتلها و استادیومها در سرتاسر جهان دست توانایی دارد به همین تازگی طرحی شامل یک راهکار مدرن را به این منظور ارائه کرده: یک فرودگاه شناور، نه در ساحل بلکه در وسط رودخانه تِیمز (Thames). رودی که به خاطر عبورش از لندن شهرت بسیار دارد.
مهمترین شاهراه ارتباطی با این جزیره 4 بانده، یک راهآهن زیرزمینی خواهد بود که دسترسی مستقیم به لندن و شبکه ریلی اروپا را میسر میکند. البته این پروژه بسیار جاهطلبانه است و هزینه ساخت آن در حدود 80 میلیارد دلار تخمین زده شده. جالب است بدانید که این اولین طرح از نوع خود نیست و قبلاً هم ایدههایی برای ساخت یک چنین فرودگاهی در وسط تِیمز ارائه شده. ولی این یکی، بیشک زیباترین است.
طرح گنسلر چهار باند فرود را در دو سوی ساختمان اصلی به تصویر میکشد. باندهای فرود بر روی زیرسازیِ صورت گرفته بر بستر رودخانه قرار دارند و مسافرین پس از فرود آمدن، به درگاه تونلهای زیر آبی منتقل میشوند که از طریق راهآهن دسترسی آنها را به لندن و اروپا میسر میکند.
طبق اظهار نظر شرکت گنسلر، باندهای فرود این مجموعه را میتوان در صورت نیاز جدا کرد و مثلاً برای تعمیر یا جایگزینی به جای دیگری انتقال داد. همچنین امکان افزایش باندها به 6 عدد هم در نظر گرفته شده. یعنی افزایش یک باند در هر سو.
مثل خیلی از طرحهای مدرن دیگر، در این طرح نیز فرودگاه قادر به تأمین بخش بزرگی از انرژی مورد نیاز خود از طریق منابع تجدید پذیر، در اینجا با کمک توربینهای دریایی است. البته میدانیم که توربینهای دریایی در رودخانهها آن کارایی مناسبی را که با نصب در آبهای آزاد ارائه میکنند، نخواهند داشت. ضمن اینکه تأثیرات زیست محیطی طرح احداث چنین فرودگاهی، برای ماهیان، پرندگان و دیگر موجودات منطقه مشخص نیست.
به گزارش نارنجی، شاید بهترین بخش طرح گنسلر که بتواند آن را به عملیاتی شدن نزدیک کند، پیشنهاد تبدیل فرودگاه قدیمی هیثرو به یک شهرک کوچک باشد. شهرکی که فضای زندگی برای 300 هزار نفر را در خود جای خواهد داد و 200 هزار شغل نیز ایجاد میکند.
ایده ساخت فرودگاههای شناور در گذشته نیز مطرح بوده ولی تعداد کمی به مرحله اجرا رسیدند و در نهایت رها شدند. حالا باید دید آیا طرح ساخت فرودگاه در وسط رودخانه تِیمز نیز به بایگانی خواهد پیوست، یا اینکه بالاخره شاهد عملیاتی شدن یکی از این طرحها خواهیم بود.