رییس شوراي ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملي از اتمام بخشي از عمليات مرمتي برج هاي تاريخي شهرستان كليبر خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدی افزود: شهرستان كليبر داراي 5 برج تاريخي است، كه مرمت دو برج «شجاع الممالك » و «فرخي» از سال گذشته آغاز شده است.

محمدي برج «شجاع الممالك »و «فرخي »را هشت ضلعي و در موقعيت مكاني داخل شهرستان كليبر عنوان كرد و گفت: اين آثار متاسفانه به مرور زمان و انجام ساخت و سازهاي غير مجاز در سال هاي گذشته و پيش از ثبت ملي، دچار آسيب هايي شده بودند كه نياز به مرمت اساسي در آنها احساس مي شد.

وي تشريح كرد: برج «شجاع الممالك » در مجاورت خانه اي به همين نام واقع شده و با قدمتي مربوط به دوره صفويه ، داراي ازاره هاي سنگي و بدنه اي آجري است كه پوشش داخلي و گنبد خارجي آن در طول زمان آسيب هاي اساسي ديده بودند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با اشاره به ساخت و سازهاي غيرمجاز صورت گرفته سال هاي گذشته در اطراف اين بنا، اظهار داشت : با استفاده از اعتبارات سال 90 در اين اثر، آزادسازي حريم بنا و نيز اقداماتي استحكام بخشي پي و پايه ها صورت گرفت.

محمدي آواربرداري و خاكبرداري داخل بنا را ديگر اقدامات مرمتي انجام شده در سال 90 در برج

«شجاع الممالك » عنوان كرد و گفت: در سال جاري اقداماتي مانند اجراي پوشش بيروني به صورت

فرم اوليه و با استفاده از مصالح سبك، تعميرات بدنه و نماي ازاره و نيز محوطه سازي نيز با استفاده از اعتبارات سال 91 انجام مي شود.

وي با اشاره به برج «فرخي» ، آن را واقع بر روي تپه اي معروف به «قلعه فرخي» عنوان كرد و يادآور شد: اين برج داراي ازاره اي سنگي با بدنه اي آجري است كه پوشش داخلي آن باقي مانده و پوشش بيروني مخروطي شكلش از بين رفته است.

محمدي، با اشاره به مرمت هاي صورت گرفته روي اين بنا، اظهار داشت: انجام عمليات استحكام بخشي پي و پايه ها، اجراي طاق دزد براي همسطح سازي، خاكبرداري و آواربرداري داخل بنا، تعميرات اساسي پوشش گنبد بيروني و ايزولاسيون آن از جمله عمليات مرمتي صورت گرفته از اعتبارات سال 90 در برج «فرخي » به شمار مي رود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان كرد: در سال جاري نيز اقداماتي مانند اجراي پوشش مخروطي شكل با شيرواني و مصالح سبك، و آزادسازي و تملك ابنيه حريم اثر انجام خواهد شد.

محمدي با اشاره به وجود 5 برج تاريخي در شهرستان كليبر تصريح كرد: سه مورد از اين برج ها در فهرست آثار ملي كشورمان به ثبت رسيده اند، كه با مرمت اساسي دو برج آن، ديگر موارد نيز مورد رسيدگي و مرمت قرار خواهند گرفت/س

برچسب ها: اتمام ، مرمت ، برج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.