همزمان با تلاش کشورهاي حاشيه خليج فارس براي دستيابي به انرژي هسته اي ؛ کويت نيز براي تامين برق مورد نياز از طريق انرژي هسته اي مشغول تدوين پيشنهادهايي براي عرضه کردن به آژانس بين المللي انرژي اتمي است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه الراي چاپ کويت ؛اين روزنامه در تحليلي درباره احتمال احياي فعاليت هاي هسته اي  برخي کشورهاي حوزه خليج فارس نوشت: طي دو روز گذشته، عربستان و امارات همزمان صحبت هايي مبني بر از سرگيري برنامه هسته اي خود کرده اند. عبدالغني، مليباري، مشاور رئيس تيم همکاري علمي در مرکز انرژي هسته اي، ملک عبدالله در اين خصوص به يک روزنامه عربستاني گفت: اين کشور به ساخت راکتورهاي هسته اي خود براي توليد انرژي ادامه مي‌دهد». دو روز پيش بانک صادرات و واردات آمريکا نيز اعلام کرد با اعطاي وام مستقيم به مبلغ دو ميليارد دلار به شرکت «براکه يک» امارات موافق کرده است تا تجهيزات و خدمات ساختماني آمريکايي را براي ساخت ايستگاه انرژي هسته اي، خريداري کند.

در ادامه درباره فعاليت هاي هسته اي کويت آمده است: کويت آمادگي براي برنامه هسته اي را در سال دو هزار و ده آغاز کرد وهدف اوليه آن نيز ساخت چهار راکتور انرژي هسته اي تا سال دو هزار و بيست دو، بود که هر يک از آنها هزار مگاوات در ساعت قدرت دارد. براي رسيدن به اين هدف، کميته استفاده هاي صلح آميز از انرژي هسته اي شکل گرفت و پيش بيني مي‌شد که کويت طرح خود را براي ساخت راکتورهاي هسته اي در آغاز سال گذشته اعلام کند اما اين طرح به تعويق افتاد و بعد از آن زلزله ژاپن و حادثه نشت مواد راکتور فوکوشيما رخ داد که نگراني هاي زيادي درباره سلامت فعاليت هاي هسته اي به وجود آورد و باعث شد بسياري از کشورهاي جهان از جمله کويت در طرح هاي هسته اي خود تجديد نظر کنند.

 اما در آوريل گذشته، تلاش هايي براي از سرگيري طرح هسته اي کويت انجام شد و سرنوشت اين طرح در دستور کار شوراي وزيران کويت قرار گرفت، علاوه بر اين کميته استفاده هاي صلح آميز از انرژي هسته اي، نشستي با فراکسيون محيط زيست و انرژي هسته اي در مجلس کويت تشکيل داد تا آن را به ضرورت طرح هسته اي، متقاعد کند اما پرونده هسته اي کويت در کشمکش هاي سياسي و انحلال پارلمان کويت و تغيير کابينه، گم شد. هر چند بسياري اعتقاد دارند که طرح هسته اي کويت ابعاد سياسي و با پرونده هسته اي ايران ارتباط دارد،  اما توجيهات اقتصادي در صدر مطالعات کميته انرژي هسته اي براي دفاع از اين طرح قرار دارد.

کويت با نيازهايي در زمينه برق مواجه است که شايد نيروهاي حرارتي سنتي نتواند در آينده پاسخگوي آنها باشد  و اگر رشد اين نيازها به شش يا هفت درصد در سال برسد، کويت به بيست و يک هزار مگاوات برق در سال دو هزار و بيست نياز خواهد داشت و براي تامين نياز در اين زمينه کويت بايد ميزان بيشتري از درآمد نفتي خود را به آن اختصاص دهد. اما کوچک بودن کويت نگراني هايي را به وجود‌ آورده است و به همين سبب کميته استفاده هاي صلح آميز از انرژي هسته اي، مشغول آماده کردن پيشنهادهايي به آژانس بين المللي انرژي اتمي است.

 از جمله اين پيشنهادها مي‌توان به حمايت در برابر تشعشعات هسته اي، سيستم آمادگي اضطراري، چرخش سوخت هسته اي، زباله هاي هسته اي، حفظ محيط زيست و  پادمان هسته اي اشاره کرد. اين کميته مي‌گويد فاجعه فوکوشيما در نهايت به نفع تدابير پادمان و ايمني هسته اي بود زيرا درس هايي در اين خصوص به همراه داشت .
برچسب ها: کویت ، برق ، انرژی ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار