برنامه جامع عملیاتی مبارزه با هاری تدوین شد.

سرپرست پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با بیان اینکه این بیماری 100 درصد کشنده و 100 درصد قابل کنترل است، گفت: هر سال هزینه چند میلیاردی برای تهیه سرم و واکسن هاری که عمدتا وارداتی است، پرداخت می‌کنیم و با توجه به تحریم‌ها، واردات واکسن و سرم هاری، معضل بزرگی برای ما است و هزینه‌های اقتصادی زیادی را به دامپزشکی تحمیل می‌کند.

آسوری با بیان اینکه در کشور سالانه 128 هزار مورد گزیدگی داریم که 66 مورد منجر به مرگ می‌شود، افزود: در مازندران سالانه 5 هزار و 500 مورد گزش در سال داریم.

وی با اشاره به اینکه در مازندران طی 10 سال اخیر، دو مورد مرگ ناشی از گزیدگی داریم، گفت: از مازندران 107 مورد نمونه به پژوهشکده ارسال شد که 79 درصد هاری بود و در سال گذشته هم از شش مورد نمونه ارسال شده به پژوهشکده، چهار مورد مثبت بود.

وی از اجرای این طرح در استان‌های شمالی به عنوان پایلوت و با هدف کاهش 50 درصدی ابتلا به هاری، خبر داد و افزود: مازندران نخستین استانی است که برنامه جامع عملیاتی مبارزه با هاری را تدوین کرد.

وی با بیان اینکه 85 درصد گزش‌ها در سنین زیر 15 سالگی است، گفت:‌ این موضوع، رسالت آموزش و پرورش در زمینه فرهنگ‌سازی را تشدید می‌کند.

آسوری با اشاره به اینکه از سال 85 تا مرداد 90 تعداد 23 هزار سگ کشته شده، اضافه کرد: هر سال 3 هزار و 800 سگ کشته شده است.دو میلیون سگ در کشور داریم که یک میلیون سگ ولگرد و یک میلیون سگ صاحب‌دار است./س

برچسب ها: تدوین ، مبارزه ، هاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.