در فضای نقاشی استان زنجان سبک قهوه‎خانه‌ای چندان مورد توجه نیست و جایگاه خاصی ندارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان یک نقاش سبک قهوه‌خانه‌ای گفت: فعالیت درنقاشی سبک قهوه خانه ای در فضای هنری زنجان، نوعی افت کاری محسوب می شود و به دلیل اینکه نقاشی سبک قهوه‌خانه‌ سبکی محدود است ادامه و اشاعه این سبک،در فضای هنری زنجان از طرف هنرمندان جدی گرفته نمی‌شود.

بیات نقاشی قهوه‌خانهای را برخواسته از زنجان عنوان کرد و افزود: با این که سبک قهوه‌خانه در نقاطی چون همدان و تبریز مطرح شده است اما ریشه این سبک در زنجان بوده و آثار اسماعیل‌زاده را که از نقاشان مطرح این سبک است هنوز هم میتوان در زنجان یافت.

این فعال عرصه هنرهای تجسمی، با انتقاد از عدم تعامل هنرمندان فعال در عرصه نقاشی زنجانی و منزوی بودن نقاشان مطرح زنجان، ادامه داد: هنرمندان زنجان انفرادی کار می‌کنند و منزوی هستند و یکدیگر را قبول ندارند و این عدم تعامل مانع از تشکیل گروه‌های هنری منسجم با افکار گوناگون است.

بیات با بیان اینکه نقاشانی که در زنجان فعال هستند در سطح‌ها و سبکهای مختلف فعالیت می‌کنند، گفت: حتی اگر نقاشی در این عرصه فعالیت می‌کند که از نظر برخی دیگر سطح کارش پایین است. باید به او احترام گذاشت و نباید نقاشان یکدیگر را رد کنند. بلکه باید انواع سبکها را به همدیگر نزدیک کنیم تا زایش هنری صورت گیرد.

وی فضای نقاشی زنجان را فضایی بسته ارزیابی کرد و لزوم توجه به این هنر از سوی مسئولان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی، هنری زنجان ضروری است که گروههایی از نقاشان را به سفرهای تحقیقاتی به کشورهای هم جوار بفرستند تا این هنرمندان دانش‌های متفاوت نقاشی را کسب کنند و تفاوتها را لمس کنند و این انصاف نیست که هنرمندان خود با هزینههای گزاف دست به این اقدام بزنند.

این نقاش زنجانی در ادامه سخنان خود با ابراز تأسف از این نکته که نه تنها مسئولان فرهنگی از این دست هنرمندان حمایت نمی‌کنند بلکه خود هنرمندان نیز میراث یکدیگر را دفع میکنند، ادامه داد: ما باید برای نسل بعد هنر خود و شهرمان را انتقال دهیم و رابطه‌ای مفید و سازنده با جوانان و نوجوانان علاقمند برقرار سازیم تا بتوانیم با همکاری مسئولان فرهنگی، استان را به سمت شهرهای بزرگی چون تبریز و تهران سوق دهیم و در میان نامهای بزرگ حرفی برای گفتن داشته باشیم./س

برچسب ها: نقاشی ، قهوه ، خانه ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.