نمايشگاه «قطعه نويسي وكتابت قرآن كريم» همراه با نشستي تخصصي با حضور پژوهشگران و صاحبنظران خوشنويسي و كتابت قرآن در موسسه فرهنگي هنري صبا به كار خود پايان داد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران ، مراسم اختتاميه‌اين نمايشگاه به عنوان آخرين دستاوردهاي هنري كاتبان و خوشنويسان ممتاز و معاصر قرآن كريم در تالار فرهنگستان هنر با حضور علاقه‌مندان برگزار شد و مسعود ناصري رياست م‍وسسه فرهنگي هنري صبا، با بيان رويكرد اين مجموعه به‌احيا و باز خواني ميراث هنرهاي فاخر و از جمله هنرهاي مرتبط با كتابت و كتاب آرايي قرآن كريم كه جلوه‌گاهي از ذوق و خلاقيت هزار ساله هنرمندان ايران بوده‌است، از برنامه‌اين موسسه براي انتشار مجموعه‌اي از آثار برگزيده كتابت و قطعه نويسي معاصر خبر داد.

پس از آن استاد محمد نعيمايي با شرحي از آداب كتابت قرآن در دوران شكوفايي و اوج اين هنر، اشاراتي به دستاوردهاي كاتبان مشهوري چون ياقوت نيريزي و ديگران كرد و گفت:در كار اين هنرمندان گونه‌اي از سلوك و طريقت را مي توان يافت، كه فراتر از مهارت صرف در خط وكتابت بوده و بحث فلسفه و زيبايي شناسي و نسبت عقلی و شهودي بين اخلاق و مذهب را براي شناخت عميق‌تر كار اينان ايجاب مي كند، وي ضرورت پژوهش دقيق در تاريخ كتابت را به قصد بيرون كشيدن مفاهيم و مباني اين هنر يادآور شد.

در ادامه ‌استاد احمد عبد الرضايي به شمه‌اي از آئين‌هاي كتابت كهن در ايران اشاره كرد و دقايق و ظرايف پرشمار خطوط نسخ و ثلث در نزد كاتبان جهان اسلام رابر شمرد، وي به لزوم مطالعات گسترده پژوهشی توسط علاقه‌مندان به مشق و كتابت در اين روزگار پرداخت و گفت: اين مطالعات مي تواند پايه‌ها و پشتوانه‌هاي نظري اين فرهنگ و طريقت خوشنويسي را انسجام بخشد.

سپس نوبت به دکتر حمید رضا قليچ خاني رسيد كه به فصل‌هايی چند از سر گذشت هنر كتابت درطول چند قرن اشاره كرد و به آسيب شناسي اين هنر در روزگار معاصر پرداخت، وي خاطر نشان كرد: قابليت تركيب در نسخ و ثلث با خط نستعلیق متفاوت است و ظرفيت تنوع بخشي و فرم دهي به كلمات را در قالب اشكال در اين دو خط بسيار گسترده ترمي‌بينيم.

پس از مراسم اختتاميه، حاضران به محل برپايي نمايشگاه رفته و با هنرمندان صاحب اثر كه درنگارخانه خيال حضور يافته بودند از نزديك گفتگو كردند .

نمايشگاه "قطعه نويسي و كتابت قرآن كريم" و این نشست با همکاری موسسه فرهنگی هنری صبا و دارلکتابه و مرکز طبع و نشر قرآن کریم و با ارائه 130 اثر برگزيده‌ از خشنويسان معاصر و ممتاز قرآني، ظرايفي بديع از جلوه‌های كلام وحي را در قالب‌هاي" قطعه نويسي"، "رنگه نويسي "و" كتابت نگاري" با گرايش‌هاي نسخ و ثلث براي‌ علاقه‌مندان به ‌اين رشته ‌از 10مرداد ماه به تماشا گذاشت./م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار