باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد

چرا پارازيت با نزديک‌شدن به انتخابات به يکباره مضر مي‌شود؟

موضوع تاثيرات منفي پارازيت بر سلامت انسان در حالي از سوي برخي افراد و طيف‌ها و در موقعيت‌هاي حساس سياسي مطرح مي‌شود که هيچگونه تحقيق، پژوهش يا نظريه علمي در اثبات اين موضوع به نتيجه نرسيده و نشان مي‌دهد طرح موضوع آثار مخرب پارازيت بر سلامت جامعه ادعايي بيش نيست.

به گزارش گروه سياسي باشگاه خبرنگاران؛ اهميت و ابهام دو رکن اصلي شايعه بوده و ميزان نفوذ شايعه برابر است با حاصلضرب اهميت در ابهام موضوع مطروحه.

يکي از موضوعاتي که در چند سال اخير سوژه اصلي شايعات روز جامعه بوده و در مقاطع حساس سياسي کشور از سوي برخي افراد مورد بهره‌برداري قرار گرفته و دستاويز مي‌شود موضوع "آثار سوء پارازيت بر سلامت جسم انسان" است.

پارازيت‌ها امواج الکترومغناطيسي کوتاه‌برد بوده و با فرکانس‌هاي مشابه شبکه هدف،‌ ارسال مي‌شود که ماهيت آن مشابه فرکانس شبکه اصلي است.

برخي افراد با رصد وضعيت سياسي کشور و در مقاطعي که رواج شايعه بهترين وسيله براي بهره‌برداري سياسي به شمار مي‌رود با طرح موضوع زيان‌آوربودن پارازيت‌ افکار عمومي را متشنج و از فضاي عادي سياسي كشور دور مي‌کنند.

از آنجايي که طرح مضربودن يا نبودن پارازيت‌ رابطه مستقيمي با سلامتي افراد جامعه دارد، موضوع مذكور بيش از پيش حساسيت‌زا بوده و به‌طور غريزي واکنش مردم را در پي خواهد داشت که اين حساسيت باعث افزايش ضريب نفوذ شايعات مرتبط با آن در بين مردم مي‌شود.

البته صرف اينکه گفته شود پارازيت‌ها بيماري‌زا هستند به هيچ وجه قابل قبول نيست چرا که ادعاي مطرح‌شده بايد مستند و مستدل به اطلاعات علمي باشد.

يکي از افرادي که همواره در آستانه مناسبت‌هاي ويژه سياسي، موضوع زيان‌آوربودن پارازيت‌ها را مطرح و موجب آشفتگي فضاي سياسي جامعه مي‌شوند معصومه.ا نماينده زن شوراي شهر تهران است. وي پس از پايان دوره دوم دولت سيدمحمد خاتمي و شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري نهم به يکباره به اين نتيجه رسيد که پارازيت براي سلامتي انسان مضر است.

معصومه.ا که حتي يکبار هم در دوران رياست جمهوري خاتمي در مورد مضرات پارازيت اظهارنظر نکرده بود اينك با حمايت برخي رسانه‌هاي غربي از طيف افراطي اصلاح‌طلبان و با مخل‌شدن فعاليت آنها به‌وسيله پارازيت‌هاي ارسالي به اين نتيجه رسيد که اين امواج مخل سلامتي (بخوانيد مخل شبکه‌هاي غربي) هستند.

اين شخص پيش از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري تا به امروز با طرح اين موضوع در مقاطع مختلف زماني زيان‌آوربودن امواج پارازيت‌ را مطرح کرده و در حالي بر آن موج‌سواري مي‌کند که تا به امروز مخرب‌بودن اين امواج در هيچ‌يک از منابع معتبر علمي و کتب رفرنسي(مرجع) رشته‌هاي مرتبط ثابت نشده و به عبارتي تمام اين مباحث تاكنون در حد يک فرضيه بوده و سند معتبر علمي ندارد.

و اما پرسش مهم اين است كه چرا در حالي‌که مضربودن پارازيت يک فرضيه بوده و هنوز به اثبات نرسيده است بايد اينگونه مورد بهره‌برداري سياسي و انفعالي افراد قرار بگيرد؟ و اگر موضوع سلامت مردم مورد نظر است چرا نبايد از طريق مجاري ذي‌صلاح پيگير اين موضوع بود تا اينکه با رواج شايعه "زيان‌باربودن پارازيت" بيش از پيش سلامت جامعه را تحت الشعاع قرار داد!

و نکته جالب اينکه يکي از مقاله‌هاي علمي اين شخص که در مجله Iran Journal Allergy Asthma Immunol چاپ شده بود توسط محققين پروژه کشف دستبرد علمي دژاووي دانشگاه تگزاس آمريکا با اين اتهام که 85 درصد آن مشابه مقالات علمي ديگران است، يک مقاله تقليدي شناخته شد! ناگفته نماند نامبرده با اعتراف به سرقت علمي خود در نشستي در دانشگاه شيراز گفت: من عذر مي‌خواهم، انسان جايز‌الخطاست!

البته رسانه‌هاي بيگانه هم براي اينکه از غافله دامن‌زدن به شايعات بي اساس عقب نمانند موضوع مضربودن پارازيت را با کارشناسان آبکي خود در ميان گذاشتند، به‌طوري که راديو فردا براي اثبات مضر و بيماري‌زابودن امواج پارازيت با يک پزشک عمومي مصاحبه مي‌کند(!) که در واقع هيچ ارتباطي با اين مسئله ندارد، شايد اگر يک دکتراي ژنتيک يا متخصص بيماري‌هاي سرطاني و يا يک محقق و پژوهشگر اين زمينه‌، در اين مورد ادعايي را مطرح مي‌کرد بهتر از اين بود که يک پزشک عمومي يا ايمونولوژيست درباره سخن بگويد و در مورد حيطه‌هاي تخصصي اين‌چنين اظهارات کارشناسي کند.

کساني که هر از گاهي موضوع پارازيت را برجسته كرده و بر تاثيرات مخرب آن اصرار مي‌کنند نبايد از اين موضوع غافل شوند كه چنانچه امواج پارازيت بر سلامت افراد تاثيرات منفي داشته باشد به‌طور حتم امواج ماهواره‌اي نيز  همين تاثير منفي را خواهند داشت چرا که از ديدگاه علمي، پارازيت به عنوان خنثي‌کننده امواج ماهواره‌اي در حد و اندازه اين امواج و تنها در خلاف جهت آن‌ها استفاده مي‌شود لذا اگر امواج ماهواره‌اي مخرب بود قطعا در هيچ کجاي دنيا مورد استفاده قرار نمي‌گرفت.

* ادله‌اي مبني بر مضر بودن امواج الکترونيکي وجود ندارد

در همين راستا سلميان عباسي سخنگوي کميسيون بهداشت مجلس با بيان اينکه هيچ ادله‌اي مبني بر مضربودن امواج الکترونيکي وجود ندارد به خبرنگار ما گفت: تا به حال هيچ ادله‌اي مبني بر مضربودن امواج راديويي الکترونيکي وجود نداشته و اين مهم دليلي بر رد موضوعات اين‌چنيني است چرا كه قطعا اگر چنين مسئله‌اي وجود داشت به کميسيون بهداشت و درمان مجلس به عنوان مرجع رسيدگي‌کننده گزارش مي‌شد که تاکنون چنين اتفاقي نيفتاده است.

* هيچ نظريه علمي مبني بر زيان‌باربودن امواج الکترونيكي اثبات نشده است

همچنين سيامک مره‌صدق عضو کميسيون بهداشت مجلس نيز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: تا کنون هيچ نظريه علمي- پژوهشي مبني بر مضربودن امواج صوتي و راديويي اثبات نشده و بيشترين تاثير اين امواج، افزايش دماي بدن است.

وي در ادامه افزود: طبق مطالعات علمي و پژوهشي، امواج الکترونيکي بيماري‌زا نبوده و هيچ نظريه‌اي در تاييد اين موضوع اثبات نشده است.

اين عضو کميسيون بهداشت مجلس همچنين خاطرنشان کرد: در دستگاه سونوگرافي که در علوم پزشکي و به تشخيص پزشک مورد استفاده قرار مي‌گيرد نيز از روش ارسال امواج الکترونيکي استفاده مي‌شود که قطعا اگر چنين امواجي مضر بود هرگز از اين روش در زمينه‌هاي مختلف پزشکي استفاده نمي‌شد.

مره‌صدق در پايان تاكيد كرد كه حاضرم با كساني كه بر زيان‌باربودن امواج الکترونيکي اصرار دارند به بحث و مناظره بپردازم.

* امواج الکترونيکي به اندازه مصرف قند و چربي هم ضرر ندارد

عابد فتاحي ديگر عضو کميسيون بهداشت مجلس هم در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: با استناد به سابقه جراحي بيست ساله‌ام که هر روز 20 الي 30 عمل جراحي انجام داده‌ام مخالف ادعاي مضربودن امواج الکترونيکي هستم چرا که هرگز چنين چيزي را در مشاهدات و مراجعاتم نديده‌ام.

وي همچنين گفت: امواج الکترونيکي هر قدر هم که مضر باشند به ميزان مصرف چربي، قند، نمک و ... مضر نخواهد بود بنابراين پرداختن به چنين موضوعاتي غير علمي بوده چرا كه تحقيق يا پژوهشي در تاييد اين موضوع به اثبات نرسيده است.

فتاحي در ادامه با تاكيد بر حساسيت ويژه كميسيون متبوع خود در مباحث مربوط به سلامت مردم گفت: مجلس و خصوصا کميسيون بهداشت در مورد موضوعات اين‌چنيني که رابطه مستقيم با سلامت مردم دارد حساس بوده و اين ادعاها در حالي مطرح مي‌شوند كه تا به حال گزارشي در اين زمينه به نمايندگان پارلمان ارائه نشده است.

رئيس سازمان نظام پزشکي استان آذربايجان غربي همچنين خاطر نشان کرد:‌ تبليغ مضربودن امواج الکترونيکي صرفا جنبه عمليات رواني داشته و هرگز مضرات آن به ميزان برخي ضررهاي طبيعي نيست.

البته شايان ذكر است كه وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اوج اغتشاشات و ناآرامي‌هاي پس از انتخابات سال 88 در اين رابطه گفته بود كه در کميسيون مشترکي با وزارت اطلاعات به اين نتيجه رسيده‌اند که مضربودن پارازيت هنوز به طور قطع ثابت نشده است.

وي همچنين تصريح کرد: بنده مطلع نيستم که منبع ارسال پارازيت کجاست اما از نظر سلامت مشکلي براي مردم ندارد و صرف اينکه گفته شود اين امواج بيماري‌زا است به هيچ وجه قابل قبول نيست.

نتيجه مي‌شود كه طرح موضوع مخرب‌بودن پارازيت که در شرايط حساس سياسي کشور از سوي برخي طيف‌ها و افراد خاص مطرح مي‌شود صرفا جنبه سياسي- تبليغاتي داشته و  قطعا هدف طراحان آن سلامت مردم به معني واقعي کلمه نبوده و نيست چرا که راه‌ حفظ سلامت مردم فراتر از جار و جنجال رسانه‌اي- سياسي است.


برچسب ها: پارازیت ، نظریه ، علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۴:۵۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۱
پارازیت با توجه به ماهیت الکترومغناطیس اش همیشه مضر است(علمی و نه سیاسی و غیره)
آخرین اخبار