استاد جلال الدین کزازی از چهره های ماندگار ادبی کشور در همایش ملی میررضی الدین آرتیمانی گفت: ایران مهمترین خاستگاه شعر در گذشته و دوران معاصر است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ وی ساقی نامه میررضی الدین آرتیمانی را نمونه بارز از دین مداری و اصول اسلامی در کشورمان برگزید.
در ادامه این همایش مقاله های برتر توسط صاحبان اثر قرائت شد.
‎فرماندار تویسر کان هم در این همایش گفت: نشست‌ها و هم‌انديشي‌هاي ادبي کارشناسانه مفاخر و انديشمندان اين عرصه در حوزه‌هاي مختلف در قالب همايش‌ها، بايد تجلي روح شعر اصيل الهي، انقلابي و اسلامي را در پيکره اجتماع زنده کند.
حسن رضانیا تأکيد کرد: آنچه که شعر انقلابي و ديني ما در گفتمان اصلي انقلاب اسلامي نياز دارد ميدان‌‌داري شعر در راستاي ترويج گفتمان اصيل انقلاب اسلامي ايران است، چرا که جدايي از اين مهم، بستر و زمينه ابتذال و انزوا را به دنبال خواهد داشت.
 فرماندار تويسرکان افزود: تلاش جدي امروز دشمنان به ابتذال کشاندن شعر اصيل و غني ايران اسلامي با عنوان‌هاي شبيه غزل پست مدرن است.
 رضانيا مقالات و پژوهش‌هاي ارسالي به همايش استاني ميرر‌ضي ‌آرتيماني را يادگاري ادبي ارزشمند در راستاي به قلم کشيدن دينداري شاعر عالم و عارف قرن دهم تويسرکاني دانست و اظهار داشت: با مطالعه زندگينامه فردي و اجتماعي آرتيماني در بستر‌هاي هنجار و ناهنجار جامعه عصر خود، مي‎توان به جد گفت ميررضي ‌آرتيماني يک عالم و عارف دين‌دار بود.
در پايان نشست تخصصي همايش بزرگداشت ميررضي‌الدين آرتيماني در مجتمع فرهنگي هنري فردوسي با داوري ‏هيئت داوران اين همايش از شش اثر برتر تجلیل کرد.
به تشخيص کارشناسان و داوران همايش مقام نخست با ‏اهداي جوايز نقدي به مبلغ 5 ميليون ريال و لوح و تنديس همايش به اثري با مضمون ضرورت تصحيح يا بازبيني ‏ديوان رضي‌‌الدين آرتيماني از دکتر سيدمهدي طباطبايي، رتبه دوم با اهداي جوايز نقدي به مبلغ 3 ميليون ريال و ‏لوح تقدير و تنديس همايش رضي‌الدين آرتيمان به اثر تأليفي در خصوص نمونه‌اي از شعر و عرفان عصر صفوي به ‏دکتر عبدالله نصرتي و اهدا جوايز نقدي به مبلغ 2 ميليون ريال و لوح تقدير و تنديس همايش به مقاله‌ سيدوحيد ‏سمناني با مضمون بررسي تطهير آفتاب تأملي در زندگي و تاريخ وفات ميررضي‌الدين آرتيماني اختصاص يافت. ‏هيئت داوران با تقدير، رتبه چهارم را به طور مشترک به اثر دکتر يحيي معروف و فاروق نعمتي با اثري به عنوان ‏درنگي بر ساقي‌نامه ميررضي آرتيماني و اثر دکتر مهدي شريفيان با مقاله نظريه ولايت در ديوان ميررضي آرتيماني ‏اهدا کرد. همچنين با تقدير، آثار محمدحسين صالحي، محمد توکلي و بهنام فرزام به مضمون مفاهيم نجوم در شعر ‏ميررضي آرتيماني و مقاله منازل و مقامات عرفاني در ساقي‌نامه ميررضي از احمد وفايي بصير را به طور مشترک ‏حائز رتبه پنجم دانست. همچنين از دکتر شاهرخ حکمت و حامد رفعت‌جو با مقاله تحليل عروضي غزل‌هاي ‏ميررضي آرتيماني تويسرکان و نبي‌الله اسماعيلي با مقاله خاستگاه و مباني عرفاني سروده‌هاي ميررضي ‏آرتيماني به عنوان مقالات برتر تجليل کرد. هيئت داوران همايش ميررضي‌الدين آرتيماني متشکل از حجت‌الاسلام و ‏المسلمين دکتر علي محمد برنا، دکتر محمد شعباني، صدرالله فتحي، مريم حسن‌پور و محمود صلواتي داوري ‏اثرهاي ارسالي به جشنواره را عهده‌دار بودند. ‏
سید میرزا محمد متخلص به میررضی الدین آرتیمانی از شعرا و عرفای به نام نیمه دوم قرن دهم هجری قمری بود که در روستای آرتیمان تویسرکان همدان دیده به جهان گشود و در سال 1307هجری قمری وفات کرد از این شاعر 1200 بیت شعر و دو اثر ساقی نامه و سوگندنامه بر جای مانده است./س
برچسب ها: کزازی ، شعر ، معاصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.