وزير امور خارجه كشورمان صبح امروز (يكشنبه) با حضور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، گزارشي از نحوه برگزاري اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را به نمايندگان ارائه كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان صبح امروز (يكشنبه 19 شهريورماه) با حضور در صحن علني مجلس، گزارشي از نحوه برگزاري اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را به نمايندگان ارائه و تاكيد كرد كه ايران به عنوان رييس جنبش عدم تعهد بايد در برگيرنده نظرات 120 كشور عضو باشد.

وي در گزارش خود با اشاره به اينكه رياست جنبش عدم تعهد هر سه سال بر عهده يكي از كشورهاي عضو قرار مي‌گيرد، ‌تصريح كرد: در اجلاس پانزدهم جنبش عدم تعهد تصميم گرفته شد كه رياست اجلاس به عهده ايران قرار گيرد البته قطر نيز به عنوان رياست جنبش پيشنهاد شد كه ايران توانست اكثريت آراء را جلب كند.

وي با اشاره به تاريخچه تشكيل جنبش عدم تعهد يادآور شد: در سال 1961 اولين اجلاس جنبش عدم تعهد در بلگراد (يوگسلاوي سابق) تشكيل شد، پيش از آن و در سال 1955 تعدادي از سران به اعتبار وجود دو بلوك شرق و غرب 10 اصل را به عنوان اصول عدم تعهد به سلطه مدنظر قرار دادند كه منجر به تشكيل جنبش شد.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به اينكه ايران پيش از رياست جنبش عدم تعهد، عضو تروئيكاي جنبش بوده است، تصريح كرد: تروئيكا شامل روساي قبلي، فعلي و بعدي جنبش است. ايران سه سال در اين تروئيكا حضور داشته و سه سال آينده نيز عضو تروئيكا خواهد بود.

صالحی با تأکید بر اینکه جنبش نم یک نهضت است و نباید به آن به عنوان یک سازمان نگریست گفت: این جنبش روی زمین متحرکی حرکت می کند و از یک سازماندهی ویژه برخوردار است.

وی ادامه داد: جنبش دارای یک دفتر هماهنگی در نیویورک است که این دفتر هماهنگی تمامی کارهای در ارتباط با جنبش را سازماندهی و برگزار می کند.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه رئیس جنبش رئیس تروئیکا نیز هست افزود: کمیته دارای چند کمیته از جمله کمیته حقوق بشر، کمیته خلع سلاح و چند کمیته اصلی دیگر است که این کمیته ها موضوعات اصلی مورد نظر جنبش را پیگیری می کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال در ژنو در ارتباط با خلع سلاح و در سایر نهادهای بین المللی دیگر همانند وین در خصوص موضوعات هسته ای، جنبش موضع گیری خاص خود را انجام می دهد.

صالحي  با اشاره به تشكيل جلسه دو نشست وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در سه سال گذشته گفت: نشست اول وزراي خارجه شهريور سال 86 برگزار شد كه منجر به ايجاد دفتري در ايران به نام مركز حقوق بشر و تنوع فرهنگي شد و در حاشيه برگزاري اجلاس سران جنبش در تهران رسما آغاز به كار كرد. جلسه ديگر وزراي خارجه نيز در مرداد 87 در تهران برگزار شد كه شعار آن همبستگي براي صلح و عدالت بود و ما توانستيم تجارب خوبي از برگزاري آن كسب كنيم.

رييس شوراي سياستگذاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي برگزاري اين اجلاس خاطر نشان كرد: ما دبيرخانه اجلاس را در وزارت خارجه تشكيل داديم و تا پيش از برگزاري اجلاس، 30 جلسه برگزار كرديم كه توانستيم اسناد را مرتب كنيم و كارهاي ديگر اجلاس را از نظر تهيه‌ي دعوتنامه و رايزني براي حضور حداكثري انجام دهيم.

صالحي در ادامه ضمن قدرداني از صداوسيما، سايت‌ها، خبرگزاري‌ها،‌روزنامه‌ها، نيروي انتظامي، سپاه، ‌بسيج، ارتش، وزارت راه و شهرسازي، وزارت بهداشت و همه ارگان‌هايي كه در برگزاري اجلاس عدم تعهد دخيل بودند، گفت كه پيش از برگزاري اجلاس، فضايي از منفي‌سازي براي عدم برگزاري اجلاس يا برگزاري آن با شركت حداقلي وجود داشته است.

وي در ادامه به نامه‌ي رسمي وزير خارجه كانادا به دبيركل سازمان ملل پيش از برگزاري اجلاس اشاره كرد و افزود: وزير خارجه كانادا رسما از دبيركل سازمان ملل خواسته بود كه در اجلاس تهران شركت نكند. همچنين كانادا از تعدادي از كشورهاي ديگر خواسته بود در اين اجلاس حضور نيابند اما الحمدالله ديديم كه اجلاس به بهترين نحو از نظر كيفي و كمي برگزار شد و از نظر جايگاه رسمي شركت‌كنندگان و تعداد آنها، از پانزده اجلاس قبلي موفق‌تر بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ۳ جلسه تشکیل شده کارشناسان ارشد و سران کشورهای عدم تعهد گفت: در هر یک از این جلسات پیش نویس اسناد تهیه و به سطح بالاتر تحویل داده شد که در نهایت در جلسه سران بیانیه تهران تصویب شد.

وی تأکید کرد: با توجه به محتوای بیانیه تهران در می یابیم که در قیاس با بیانیه های دیگر این بیانیه تفاوت های محتوایی جدی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص دبیرخانه این جنبش تأکید کرد: دبیرخانه ای که موقتاً دایر شده بود از امروز شروع به توسعه یافته است که امیدواریم اداره این دبیرخانه با موفقیت در موقعیت های مختلف انجام شود.

صالحی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دستخوش دخالت‌های بیگانگان شود، افزود: موضوع سوریه از همین منظر قابل پیگیری است و باید برای حل و فصل صلح‌آمیز مناقشات در سوریه تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه موضوعات منطقه‌ای چون لبنان، افغانستان، عراق و سومالی نیز در بیانیه اجلاس شانزدهم مطرح شد، تاکید کرد: مسائل اقتصادی جهانی از دیگر موضوعات بود که در اجلاس شانزدهم به آن پرداخته شد و در بیانیه این اجلاس نیز آمد.

صالحی ادامه داد: برای اولین بار بود که تعداد زیادی از کشورها به بحث دلار پرداختند. هیچگاه در چنین نشست‌هایی این گونه شفاف و واضح درباره انحصارگرایی بحث دلار مطالب و نظرات مطرح نشده بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تاکنون سابقه نداشت اعضای جنبش به این صراحت درباره انحصارگری دلار صحبت کند گفت: انحصارگرایی در بخش دلار ظلمی است که در مراودات اقتصادی جهان می‌شود و جا دارد از آقای احمدی‌نژاد تشکر کنم  چرا که وی زمینه ایجاد چنین بحثی را در اجلاس مطرح کردند. در واقع وی چند سالی است که به طور جدی به این موضوع پرداخته‌اند و زمینه ورود به این مبحث را در هر نشستی فراهم کرده‌اند.

صالحي به طرح مساله فلسطين در بيانيه پاياني اجلاس نيز اشاره كرد و افزود: در بيانيه‌هاي جنبش همواره قدس شرقي به عنوان پايتخت فلسطين عنوان مي‌شود اما اين بار براي اولين بار از عبارت قدس شريف استفاده شده كه تحولي اساسي و جدا شدن از مسير سنتي است.

وي در ادامه تصريح كرد: همچنين در كميته پانزده‌ نفره‌ فلسطين كه متشكل از كشورهاي عضو جنبش بود و رياستش به عهده اينجانب بود، خلاف رويه سنتي كه مصوباتي آورده مي‌شد كه دردي را دوا نمي‌كرد اين بار مصوبه‌اي داشتيم كه بنا شد كارگروه ويژه‌اي در نيويورك تشكيل شود و پنج موضوع فلسطين را بررسي كرده و راه‌هاي عملياتي آن را بيابد. از جمله اين موضوعات، مطالعه در خصوص رفتارهاي غيرقانوني رژيم غاصب صهيونيستي و نحوه مقابله با آن و چگونگي ايجاد وحدت بين گروه‌هاي مختلف فلسطيني بود.

انتهاي پيام /ب2
برچسب ها: نم ، وزیر ، کانادا ، صالحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار