اولين آكواريوم با مفهوم واقعي و امروزي آن در سال 1819 ميلادي توسط شخصي به نام براند بوجود آمد .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه ؛براند در كتاب خود در مورد استفاده از گياهان آبزي در آكواريوم و تهويه آب ، بدون نياز به تعويض آب بحث كرده است . اولين آكواريوم عمومي در سال 1853 در لندن گشايش يافت .

يك سال بعد توسط مؤسس اين آكواريوم (فيليپ گاس) ، كتابي در مورد نگهداري آكواريوم در منزل به رشته تحرير درآمد . تقريباً در سال 1863 ميلادي اولين ماهيان آكواريومي استوايي به اروپا صادر گرديد. اولين گونه اي كه صادر شد، ماهي گوارمي بهشت بود.

اين ماهي بسيار زيبا و مقاوم ميباشد و هنوز در آكواريومها نگاهداري ميشود . پيشرفت بعدي بكار بردن پمپ براي جريان دادن به آب آكواريوم بود كه توسط انگليسيها ساخته شد، ولي اولين بار در آكواريوم عمومي پاريس كه در سال 1860 ميلادي گشايش يافت، به كار رفت.استفاده از آكواريوم در ايران در تمدنهاي گذشته صورت مي گرفته است، ولي به كارگيري سيستم آكواريومي در ايران بر اساس اطلاعات موجود به معناي امروزي از سال 1325 هجري شمسي شروع گرديده و در سالهاي 1360-1355 هجري شمسي به اوج فعاليت خود رسيد.

از زمان شروع جنگ عراق عليه ايران و ايجاد شرايط خاص اقتصادي و اجتماعي در ايران ، فعاليت تكثير و پرورش و واردات ماهيان آكواريومي تقريباً متوقف گرديد و تنها تعداد انگشت شمار در تهران و بعضي مراكز استانها اين فعاليت ادامه يافت .

اين ركود تا مهرماه سال 1370 ادامه يافت و اولين مجوز موافقت اصولي و پروانه بهره برداري تكثير و پرورش ماهيان آكواريومي توسط معاونت تكثير و پرورش آبزيان شيلات ايران در آبان همان سال صادر گرديد و در نهايت به منظور ايجاد تنوع گونه اي و اصلاح ژنتيكي و ... مجوز واردات ماهيان آكواريومي از كشور سنگاپور و مالزي بانظارت شيلات ايران در ديماه 1370 هجري شمسي ، اولين مجوز واردات از سوي معاونت تكثير و پرورش آبزيان شيلات ايران صادر گرديد.

اين حركت معاونت تكثير و پرورش آبزيان ، در شروع فعاليت مجدد ماهيان آكواريومي ايجاد يك تحول مثبت و ارزنده نمود كه تا امروز بيش از 40 مورد مجوز تكثير و پرورش ماهيان آكواريومي صادر گرديده است./ب

برچسب ها: اکواریوم ، مهاباد ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.