طرح بذرکار گلدانی مجتمع در سومین نمایشگاه و جشنواره کشوری علم تا عمل بعنوان طرح برتر استانی انتخاب و از مدیر این طرح از سوی معاون علمی و فناوری رییس جمهور تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

فردین رنجبر مدیر این طرح که از واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه است، با بیان جزئیات بیشتر طرح بذر کار گلدانی مجتمع، گفت: شرکت فناوران کاشت زاگرس برای اولین بار درکشور توانست دستگاه کارنده بذور سبزی و صیفی را تولید کند.

وی توانایی کاشت بذور در زمان بسیار اندک را از ویژگی های این دستگاه دانست و مهمترین توانایی های آن را آماده سازی بستر بذر در روی باکس نشاء گلدانی، حفرکردن بستر بذر جهت کاشت بذر سبزی و صیفی، کاشت بذر و برد الکترونیکی ( نیمه هوشمند) دانست.

رنجبر افزود: دستگاه ساخته شده نسل سوم از نمونه اولیه دستگاه فوق است که به وسیله قدرت باد دانه های روی نازل کارنده قرار گرفته و پس از آن با حرکت نازل در حمل باکس قرار گرفته و پس از پرکردن باکس ها از خاک پوششی (کوکوپیت) بذر در محل مناسب قرار می گیرد که این زمان جهت باکس های 216 خانه ای چیزی حدود کمتر از 8 ثانیه پروسه شروع تا پایان کاشت صورت می پذیرد که البته در صورت تکمیل دستگاه جهت پر کردن کوکوپیت پس از کاشت و آبیاری نهایی می باشند.

وی تصریح کرد: دقت کاشت بذور پلیت شده 98 درصدو بذور معمولی80 درصداست و تاکنون 5 دستگاه تولید و به استان بوشهر فروخته شده است و 12 دستگاه دیگر جهت استان فارس دردست اجرا است.

وی گفت: این دستگاه قابلیت کاشت بذور درسطح 3000 سینی یا جعبه نشاء گلدانی مجتمع 216 خانه ای را در روز دارا می باشد.

همچنین طرح تولید کیتوزان از بیومس اسپرژیلوس ناب در کارخانه های اسید سیتریک که طرح مشترک پارک علم و فناوری استان کرمانشاه و دانشگاه علوم پزشکی بود جزء 31 طرح ملی برتر جشنواره و نمایشگاه علم تا عمل انتخاب شد.

در جشنواره و نمايشگاه ملي علم تا عمل در سطح کشور3124 طرح ثبت‌نام كرده‌اند که از اين تعداد 2881 طرح مورد پذيرش اوليه قرار گرفت و پس از ارزيابي و داوري‌هاي متعدد 1420 طرح انتخاب و در نهایت 35طرح برگزيده كشوري و 31 طرح برگزيده استاني معرفي و مورد حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري قرار گرفتند./س


برچسب ها: کرمانشاه ، طرح ، علم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.