تبدیل فاکتور به ابزاری برای فروش بیشتر
بسیاری
از شرکتها روزانه فاکتورهایی را صادر میکنند که به جاهای مختلف ارسال
میشود. فاکتورها معمولا بارها دست به دست می شوند تا به دست پرداختکننده
آن میرسند با فاکتور میتوانید خدمات و محصولات جدید را معرفی کنید. حتی
میتوانید اخبار کسب و کار خود را در فاکتور منعکس کنید. مثلا اگر قیمتها
تغییری کرده است یا گاهی فروش فوقالعاده برگزار میکنید این موارد را در
فاکتور منعکس کنید.وقتی مشتری محصولی را میخرد، احتمالا محصولات وابستهای
وجود دارند که میتوان در فاکتور معرفی کرد. مثلا فرض کنید فردی از شما
جوهر پرینتر میخرد. چنین فردی احتمالا به کاغذهای مختلف، لوازم یدکی
پرینتر و خدمات تعمیر پرینتر علاقهمند است. محصولات وابسته به محصول
خریداری شده را در فاکتور معرفی کنید.ابتکاری دیگرهر فاکتور، یکی از اعضای
شرکت را معرفی کرد و حتی عکس او را در پایین فاکتور چاپ کرد. این کار در
مشتری احساس خوبی را ایجاد میکند و در مراجعات بعدی مشتری احساس نزدیکی
بیشتری با کارکنان میکند.حتی میتوانید کاری کنید که دریافت فاکتور برای
مشتری به تجربهای لذتبخش تبدیل شود. مثلا همراه فاکتور مطالب خواندنی و
آموزشی کوتاهی بفرستید تا مشتری از آنها استفاده کند.
سیستم انتظار تلفنی را به درآمد تبدیل کنید
مشتریان
از منتظر ماندن متنفرند. اگر از سیستمهای پاسخگوی تلفنی استفاده میکنید و
مشتریان باید لحظاتی منتظر بمانند تا بتوانند با شخص موردنظر صحبت کنند،
از این فرصت استفاده کنید. در لحظات انتظار بهجای پخش صرفا یک موسیقی
دلنشین، به معرفی محصولات و خدمات شرکت بپردازید. اگر کسب و کار خود را
بهتازگی آغاز کردهاید با اینکار میتوانید ذهنیت خوبی را در مشتری ایجاد
کنید و مشتری احساس خواهد کرد که با شرکت بزرگی تماس گرفته است.در
زمانهایی که شرکت تعطیل است بهجای آنکه بگویید لطفا پیام خود را بگذارید
میتوانید به معرفی شرکت و محصولات پرداخته سپس از مشتری بخواهید پیام
بگذارد.در تهیه پیام مناسب همواره بهیاد داشته باشید که مشتریان بسیار
پرمشغله هستند. از گفتن مقدمه و یا مطالبی که مشتری از آن آگاه است
بپرهیزید و مستقیما به خدمات و محصولات بپردازید. پیام را تا حد ممکن کوتاه
و قابلفهم نگه دارید. از جملات شعارگونه بپرهیزید. مشتریان هیچگاه فرصت
ندارند تا مثلا 10 دقیقه به توضیحات ضبطشده شما گوش کنند. برای دلنشینتر
شدن پیام میتوانید آنرا با موسیقی ملایمی همراه سازید.اگر توانایی تهیه
دستگاههای گرانقیمت پاسخگوی تلفنی را ندارید میتوانید از نرمافزارهایی
که برای اینکار تهیه شدهاند استفاده کنید. کافی است کامپیوتر شما به مودم
مجهز باشد تا آنرا تبدیل به سیستم پاسخگوی خودکار تلفنی کنید. یکی از
بهترین نرمافزارها در این زمینه IVM Answering Attendant است که در
سیدیهای بازار موجود است.
از لباسهای رسمی استفاده کنید
بسیار
جالب است که مردم به افرادی که یونیفرم پوشیدهاند احترام بیشتری
میگذارند زیرا احساس میکنند که آنها افراد تصمیمگیرنده و مهمی هستند.اگر
شما و کارکنان با لباس مناسب در محل کار ظاهر نشوند شاید باعث تاثیر
نامناسب بر دیگران شود. البته تهیه یونیفرم معمولا پرهزینه است حداقل
میتوانید نوع خاصی از لباس با رنگی مشخص بپوشید. مثلا تمامی کارکنان
پیراهن سفید با شلوار مشکی بپوشند. حتی کسب و کارهای بسیار کوچک میتوانند
از این روش استفاده کنند. مشتریان وقتی شما و کارکنان را ببینند که با
لباسهایی مناسب و یکدست در محل کار ظاهر میشوند، احساس آرامش و امنیت
خواهند کرد.
از بستهبندی محصولات و خدمات بهترین استفاده را ببرید
بسیاری
از کسب و کارها محصولات خود را در جعبه یا بستهبندی خاصی ارائه میکنند.
بستهبندی شاید یک کیسه معمولی باشد و یا حتی جعبه چوبی گرانقیمت خاص.
بستهبندی این امکان بینظیر را فراهم میکند تا کارتان را به دیگران معرفی
کنید. وقتی مشتری محصولی را میخرد معمولا آنرا به دیگران نیز نشان
میدهد. اگر از جعبه یا بستهبندی خاصی استفاده میکنید چرا آنرا بهعنوان
فرصتی برای فروش بیشتر در نظر نگیرید؛ حتی اگر از کیسه پلاستیکی استفاده
میکنید میتوانید روی آن نام و لوگوی کسب و کار و ساعات کاری و شماره تلفن
و حتی محصولات و خدمات را بر آن چاپ کنید.ایده پرسود دیگر گذاشتن کاغذ
معرفی محصولات دیگر در بستهبندی تمامی محصولات است. اگر فردی از شما خرید
کرد به احتمال زیاد مجددا خرید خواهد کرد و حتی شاید شما را به دوستان خود
توصیه کند.کتابفروشیها میتوانند بهخوبی از این روش استفاده کرده و با
هر کتاب، فهرستی از کتابهای پرفروش ماه و کتابهای حراجی را ضمیمه کنند.
خود
را به جای مشتری بگذارید و از خودتان سوال کنید و روشی را انتخاب کنید
جذاب باشد.هزینه به دست آوردن یک مشتری جدید پنج برابر نگهداشتن یک مشتری
قدیمی است. برنامه جایزه دادن به مشتری، یک گزینه بسیار خوب است.
با ایجاد یک برنامه خوب جایزه دادن به بهترین مشتریان در آنها انگیزه به وجود آوریدخصوصاً اینکه اگر به آنها همان چیزهایی را جایزه بدهید که می توانند از شرکت شما تهیه کنند.راه های مجازی یک روش بسیار خوب برای بازاریابی محصولات شرکت شماست، برای اینکه در این کار موفق شوید لازم است یک روش برای ایجاد ارتباط استفاده از وبلاگ، ایستگاه انتقال پیام و تالارهای گفت وگوست.وقتی خودتان تبلیغ می کنید، هزینه ها کاهش می یابند اما این کار ممکن است وقت گیر باشد. مطمئن شوید شیوه بازاریابی شما با نیازهای بازاریابی شرکت که قبلاً فهرست کرده اید سازگاری دارد.تبلیغات دهان به دهان بهترین شکل بازاریابی است. ایجاد تفکر مناسب در افراد بسیار حائز اهمیت است. این می تواند به صورت به راه انداختن یک مسابقه یا یک رویداد باشد. مشتریان خود را برای دریافت این اطلاعات در اولویت قرار دهید، آنها در مورد شما به همه خواهند گفت.
سعی کنید تعداد بیشتری از مشتریان جدید خود را شبیه به بهترین
مشتریان کنونی خود کنید. مشتریان فعلی را تحلیل کنید و ببینید آنها در چه
مواردی با هم اشتراک دارند و چرا این خصوصیات باعث شده است آنها را به
بهترین مشتریان شما بدل سازد.با یافتن شرکای دیگر از بین سایر کسب و کارها
در برنامه های بازاریابی خود می توانید دامنه کار خود را وسعت ببخشید، در
عین حال هزینه شما کاهش می یابد.
می توانید شرکای خود را از بین مشاغلی
انتخاب کنید که خدمات و محصولات جانبی و مکملی شما را ارائه می دهند و
فهرست مشتریان احتمالی خود را با هم ترکیب کرده و حتی در هزینه های تبلیغات
با هم شریک شوید. این تاکتیک ها، کم هزینه ولی موثر هستند. هم به گردش کار
شما کمک می کنند و هم به شما یاری می دهند که از سرمایه خود در تولید
محصولات بیشتر و توجه بیشتر به کارکنانتان استفاده کنید.